Gå til innhold

Organdonasjon - En plikt? Hvordan stiller du deg?


Organdonasjon - En plikt?  

157 stemmer

  1. 1. Støtter du dette forslaget?

    • ja
      78
    • nei
      79
  2. 2. Vil du donere egne organ?

    • ja
      124
    • nei
      33


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe poeng for deg å eie kroppen når du selv ikke lever lenger.

 

Det er ikke noe poeng for deg å eie huset ditt når du er død heller, men det er noe som heter arv.

 

Og hvis slektningene dine absolutt ikke vil at du skal få muligheten til å redde andre når du selv ikke lever lenger så kan de etter min mening få fjerne deg fra giverlisten...

 

De har rett til å slippe å gjøre dette. Staten eier hverken kroppen din eller huset ditt "by default".

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huset ditt tilfaller vel strengt tatt staten om du ikke har arvinger...

 

Det er sikkert sant, vi lever jo i et sosialistland. Men det burde ikke vært slik.

 

Men det er nå slik at organdonasjon med opt out er til det beste for flere enn et system med opt in som i dag.

 

Det ville også vært til beste for flere om pengene dine ble brukt til å kjøpe mat til sultne barn i Afrika. Men det er irrelevant. Du eier dem og har rett til å bestemme over dem.

 

Pollen er svært jevn.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng for deg å eie kroppen når du selv ikke lever lenger.

Betyr dette da at du støtter nekrofili? Eller i det minste ikke ser det som moralsk uakseptabelt?

 

Flott spørsmål. Når han forstår hvorfor opt-out nekrofili ikke er greit så bør han også forstå hvorfor opt-out organdonasjon ikke er greit.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng for deg å eie kroppen når du selv ikke lever lenger.

Betyr dette da at du støtter nekrofili? Eller i det minste ikke ser det som moralsk uakseptabelt?

Nei, ser heller ikke relevansen siden det ville være voldtekt...

Ape i båt har fortalt det slik det er. Du sier at du ikke eier kroppen din når du er død, så per din definisjon. Dersom organtyveri ikke er stjeling, er ikke nekrofili voldtekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er nekrofili voldtekt? Antar at jeg må presisere at jeg ikke ser på nekorofili som akseptabelt, men det er heller ikke sammenlignbart med voldtekt.

 

Fra wikipedia: Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold eller medikamenter.

 

Wikipedia på engelsk: In criminal law, rape is a type of sexual assault usually involving sexual intercourse against another person without that person's consent.

 

Jeg vet ikke med døde mennesker, men tviler på at de gir konsesjon til å ha sex med følgende person, og derfor ser jeg det som voldtekt.

Lenke til kommentar

Hvis et lik bare er søppel, hvorfor skal sex med lik i utgangspunktet være forbudt? Notelitten og jeg har forstått at et lik har verdi for den dødes pårørende. Det vil som regel ikke være gøy for dem at du kommer og har sex med liket til den avdøde. Det vil svært ofte heller ikke være gøy for dem at staten kommer og river ut organene. Dette bør respekteres. Hvis noen har lyst på organene får de først spørre om lov. Det er normal høflighet, noe sosialister bør lære seg. De har lenge hatt for vane å forsyne seg av andres lommebøker, men nå vil de altså også forsyne seg av andres innvoller. Fy skam dere!

Endret av ape i båt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg mener det bør være noe du må si i fra at du ønsker selv, det å la andre benytte dine friske organer når de øvrige sørger for at du omkommer. Men jeg ser ikke noe poeng i å blande inn nekrofili og voldtekt, utover det at det å utnytte friske organer til å redde liv ikke er farlig nok til å provosere alene.

 

Verden er ikke svart-hvitt, alt er ikke enten det verste av alt, eller det beste av alt.

 

Hvis den døde ikke tok stilling til det selv, så kanskje de pårørende burde ha muligheten til å bestemme.

 

Vi gjør uansett mye rart med kroppene før vi skal gravlegge dem. Det vi ser for de som har åpne kister er mer et håndtverk enn et menneske.

Lenke til kommentar

Og du trenger ikke en av nyrene dine; kan jeg få den? Eller burde vi respektere ditt og dine nærmeste valg?

hvis du trenger den og jeg ha riktig match, hvorfor ikke?

 

Jeg vil respektere individets valg, derfor opt-out mulighet både for avdøde og slektningene.

 

Du trenger ikke en Mercedes heller. Hva sier du om jeg tar meg inn i garasjen din, stikker av med Merce'n og lar min egen Lada stå igjen?

Forskjellen er vel at jeg bruker den...

 

Verden er ikke svart-hvitt

 

Jo.

Nei...

Lenke til kommentar

Og du trenger ikke en av nyrene dine; kan jeg få den? Eller burde vi respektere ditt og dine nærmeste valg?

hvis du trenger den og jeg ha riktig match, hvorfor ikke?

 

Jeg vil respektere individets valg, derfor opt-out mulighet både for avdøde og slektningene.

Opt-out er tyverri

Opt-in er veldedighet

 

Du trenger ikke en Mercedes heller. Hva sier du om jeg tar meg inn i garasjen din, stikker av med Merce'n og lar min egen Lada stå igjen?

Forskjellen er vel at jeg bruker den...

MEN! BMWen din som du bare har stående der, kan jeg vell få av deg?

Lenke til kommentar

Opt-out er tyverri

Opt-in er veldedighet

Nei, opt-out frå la alle, som ikke har valgt anderledes, bidra til samfunnets beste etter deres død...

Er det til samfunnets beste å la min fars formue komme til meg? Eller er det bedre at det blir donert tilf attige?

 

Opt-out er obligatorisk, noe som gjør det til frihetsberøvende, og tyveri. Skatt er også tyveri, selv om det går til samfunnets "beste"

 

MEN! BMWen din som du bare har stående der, kan jeg vell få av deg?

den er "i bruk" den også, på samme måte som uinteressante kroppsdeler som haleben og blindtarmer

Nei det er den ikke, jeg har ikke sett deg bruke den siden du kjøpte den, og dersom du bruker den, lar du mercen stå, det er til samfunnets beste at vi får vær sin bil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...