Gå til innhold

Organdonasjon - En plikt? Hvordan stiller du deg?


Organdonasjon - En plikt?  

157 stemmer

  1. 1. Støtter du dette forslaget?

    • ja
      78
    • nei
      79
  2. 2. Vil du donere egne organ?

    • ja
      124
    • nei
      33


Anbefalte innlegg

Hvis vi skal forholde oss til virkeligheten, er det ikke kun én person som kan være donor. Derfor, hvis 90% av befolkningen er donorer, vil ikke det fåtallet som ikke er det utgjøre noen forskjell for stakkars Gustav.

 

Når det faktisk hender ganske ofte at man ikke er i stand til å få tak i en passende donor, så tror jeg rett og slett at du bare må dementere den påstanden der først som sist, før du dummer deg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er kanskje ikke stor nok med dagens system. I dag blir det ofte helt tilfeldig hvem som overlever og hvem som ikke gjør det. Dessverre dør mange i organ kø hvert eneste år. Ved å tilby flere organer minimerer vi denne tilfeldigheten og sørger for et mer helhetlig system. Positivt i mine øyne.

 

:)

Lenke til kommentar

Så lenge kroppen min forblir helt anonym (ikke noe navn) så kan den blir brukt til noe nyttig etter jeg dør. Donasjoner til døende, forskning, opplæring osv. Men om det er fare for att ett bilde av kuken min med midt navn under blir publisert (eller andre organer også) så har jeg ingen planer om å donere.

Lenke til kommentar

Igjen, jeg har ikke sagt at jeg synes dagens donorsystem er bra nok. Har du problemer med å forstå det, siden du antar det hele tiden?

 

Edt: Ikke at du svarte på det jeg spurte om uansett om vi hadde tatt utgangspunkt i dagens system, men stråmenn er vel for fristende kanskje?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Syntes det burde være andre veien. Alle er organ donore med mindre de blir gitt ønske om noe annet.

 

Grunnen til det er så enkel som att allt for mange lider av "gjør det senere syndromet", "gidder ikke stresse med det viruset" og dermed er det mange som er villige til og være donore men som aldri tar seg tid til og fikse sån donor kort ( er en av dem selv, og regner med at jeg ikke er den eneste). Det er liksom ikke viktig nokk til at jeg orker å gjøre det. Hadde alle vært donore så hadde dette problemet forsvunnet, for om man ikke vil være donor så hadde temaet vært såpas viktig at man hadde tatt tak i det og meldt seg av fra og være donor. Dermed ville blitt mange fler donorer en det er i dag.

 

Eventuellt kunne det vært en blankett alle måtte fyllt ut. Lagt til på selvasngivelsen eller noe sånnt. Og man måtte krysse av for donor eller ikke donor.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

SVs syn:

 

prisoner.jpg

 

Det er et grusomt forslag fra et grusomt parti med en grusom ideologi. SV mener tydeligvis at kroppen er statens eiendom.

 

 

There's nothing less human than telling someone that they're not allowed to deal with their body as they want.

 

They're telling you that there are only two choices:

 

1. Somebody has to go without your organs and die

2. You have to give away your organs without any compensation whatsoever

 

In other words: They would rather have someone die than allowing you to charge for your organs.

 

Until choice is permitted in these problems, it is immoral to contribute your organs, because in doing so you are allowing the state to say "your freedom doesn't matter".

 

The state says "If you want to use your organs to save someone's life, you have to do it on our terms". Until that changes, it's not right to play the game.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Dette er vel bare et forslag om at det blir opt-out istedenfor opt-in? Ikke så ille som visse ønsker å gi inntrykk av. Selv synes jeg det burde forbli opt-in, men med mer bevisstgjøring av mulighetene for og behovene for å bli organdonor, bloddonor, osv. Istedenfor å kalle 18-åringene inn til sesjon, send dem til en konferanse som omhandler disse temaene.

Lenke til kommentar

Dette er vel bare et forslag om at det blir opt-out istedenfor opt-in? Ikke så ille som visse ønsker å gi inntrykk av.

 

Hva ville du sagt om jeg voldtok datra di, og så unnskyldte meg med at "hun har jo ikke sagt fra om at hun ikke vil være med!"

 

Ser du ikke forskjellen på det og det å ta organer fra et dødt menneske, så ser ikke jeg noe poeng i å diskutere det punktet.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Dette er vel bare et forslag om at det blir opt-out istedenfor opt-in? Ikke så ille som visse ønsker å gi inntrykk av.

 

Hva ville du sagt om jeg voldtok datra di, og så unnskyldte meg med at "hun har jo ikke sagt fra om at hun ikke vil være med!"

 

Ser du ikke forskjellen på det og det å ta organer fra et dødt menneske, så ser ikke jeg noe poeng i å diskutere det punktet.

 

Det er bre en gradsforskjell. Du ignorerer dessuten familiemedlemmene. Se videoen jeg postet.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...