Kalinken Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har planer om å søke på psykologistudier, i første omgang årsstudiet, til høsten og har noen spørsmål i den forbindelse: 1. Er det vanskelig å komme seg fra årsstudiet over på en master i psykologi? Tenker da altså ikke på profesjon, som jeg vet at er vanskelig, men heller å studere psykologi uten tanker om å bli psykolog. 2. Er det noe nevneverdige forskjeller på hvordan psykologistudiene er lagt opp på UIB og NTNU? Andre forskjeller mellom de to stedene jeg burde være klar over? Hadde satt pris på erfaringer fra folk som har gått her. 3. Hvis jeg f.eks. setter Bergen på førsteplass i søkeprossessen og får tilbud om studieplass her, vil jeg da også få tilbud om plass på NTNU, forutsatt at jeg har godt nok snitt til å komme inn på begge stedene? Vet ikke ennå hvor det passer best å gå, og store sjanser for at jeg ikke finner det ut innen søknadsfristen! 4. Hvilke muligheter har man for å studere i utlandet/utveksling når det gjelder psykologi? Legges det stor vekt på hvor masteren kommer fra når det ansettes i Norge? Altså; er det en stor fordel å ha den fra et norsk universitet? Setter stor pris på svar. Litt i villrede for tiden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Finnes det ikke-kliniske, integrerte masterprogrammer i psykologi i Norge? Du må sannsynligvis søke opptak til bachelor i psykologi via samordna opptak om du vil studere det videre (og ikke vil gå integrert master i klinisk psykologi), og søke om å få godkjent fagene du har tatt fra før (hvilket nok går veldig greit). Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Finnes masterprogrammer for psykologi i Norge, såvidt jeg kan se. (Fra Uibs hjemmeside) UiB tilbyr ikkje masterprogram i generell psykologi, men bachelorprogrammet kvalifiserer for å kunne søkje opptak til masterprogram i psykologi ved andre utdanningsinstitusjonar i inn- og utland, mellom anna ved UiO, NTNU og UiT, og for opptak til andre mastergrader ved UiB. Jeg spør forøvrig igjen: - Er det noe nevneverdige forskjeller på hvordan psykologistudiene er lagt opp på UIB, UIO og NTNU? Er det ene friere enn det andre, altså med tanke på oppmøte og antall obligatoriske innleveringer osv. Andre forskjeller mellom de to stedene jeg burde være klar over? Hadde satt pris på erfaringer fra folk som har gått her. - Hvis jeg f.eks. setter Bergen på førsteplass i søkeprossessen og får tilbud om studieplass her, vil jeg da også få tilbud om plass på NTNU, forutsatt at jeg har godt nok snitt til å komme inn på begge stedene? Vet ikke ennå hvor det passer best å gå, og store sjanser for at jeg ikke finner det ut innen søknadsfristen Noen som har svar på disse spørsmålene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg spurte om det fantes integrerte masterstudier, altså ikke 3+2, men hvor du får studierett alle fem årene og ikke må søke etter bachelor. Skal du inn på bachelor etter årsstudium, må du søke via samordna opptak. Altså er det videregåendekarakterene som teller. Alle valgene som du har prioritert lavere enn det du har kommet inn på, strykes. Du kan dog flytte på valgene dine i et par måneder til. Husker ikke helt fristene, men du kan omprioritere ganske lenge etter 15. April i alle fall. Noen av studiene har opptak andre året. Altså kommer alle inn første året, og må konkurrere om opptak på profesjonsstudiet etter ett år. Andre forskjeller enn det vet jeg ikke om. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Jeg spurte om det fantes integrerte masterstudier, altså ikke 3+2, men hvor du får studierett alle fem årene og ikke må søke etter bachelor. Daså. Var visst ikke helt kjent med terminologien. Skal du inn på bachelor etter årsstudium, må du søke via samordna opptak. Altså er det videregåendekarakterene som teller. Man går altså noe som tilsvarer førsteåret i bacheloren, men karakterene man får her teller ikke før man eventuelt skal søke overgang til master? Vil den samme poenggrensen da gjelde som for de som søker seg rett inn på førsteåret? Alle valgene som du har prioritert lavere enn det du har kommet inn på, strykes. Du kan dog flytte på valgene dine i et par måneder til. Husker ikke helt fristene, men du kan omprioritere ganske lenge etter 15. April i alle fall. Man kan visst omprioritere helt til 1.juli. Da har jeg litt bedre tid enn jeg hadde trodd. Noen av studiene har opptak andre året. Altså kommer alle inn første året, og må konkurrere om opptak på profesjonsstudiet etter ett år. Andre forskjeller enn det vet jeg ikke om. Jess. Tenkte mer iforhold til undervisningsform. I hvor stor grad det er oppgaveløsning og mer "klasseromsundervisning" kontra mer tradisjonelle universitetsforelesninger. Jeg tenker nå endel på hvorvidt reising i lengere perioder under semesteret hadde latt seg gjøre, så for min del er det jo friere studiet er lagt opp jo bedre. Ser utifra samordna opptak at bacheloren i Bergen har 40 plasser, at bacheloren i Oslo har 160 og at bacheloren på NTNU har 245, så om de hadde ordnet undervisningen på forskjellige måter hadde ikke forundret meg. Noen som har gått på et av universitetene som kan uttale seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå