Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Justering av husleie - klaget på det - huseier vil si meg opp

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har fått varsel om justering av husleie fra 5500,- til 6000,-. Kontraktinngåelsen ble gjort 1 juni 2008. Av de 5500 er 4800 selve leia og 700 er avsatt til strøm.

Etter hva jeg forstår kan huseier kun øke husleie basert på endring i konsumprisindeksen fra kontraktinngåelsen. Så spørsmålet da er hvor mye konsumprisindeksen har forandret seg siden 01.06.08 i fjor til nå. Problemet er at jeg ikke er så sikker her og jeg ville prissatt litt hjelp.

Nå etter jeg har fremmet en skriftlig klage sier huseier at han kommer til å skrive en oppsigelse.

Scenario:

25 mars: Mottatt skriftlig varsel på forhøyelse av leia.

Varsel om justering av husleie

*adresse*

Vi vil informere om at vi justerer husleien av deres leilighet med virkning fra 01.05.09. Fra dagens sum 5500kr ink strøm til 6000kr ink strøm

Med dagens marked er dette en fornuftig pris på denne type leilighet

Mvh huseiere

26 mars: Leverte en skriftlig klage på varselet fra 25 mars. Huseieren svarte med å si at han kommer til å skrive en oppsigelse.

Klage på varsel om justering av husleie datert 24/3-09

Viser til husleieloven § 4-2 a) som beskriver at leien ikke kan settes opp mer en konsumprisindeksen har steget i samme tidsrom, dette er også nevnt under punkt 5 i husleiekontrakten. Dette er åpenbart ikke tatt med i betraktningen når dere vil sette opp leien med 500 kroner og derfor klager jeg på dette.

§ 4-2. Indeksregulering

a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting.

Videre viser jeg til kontrakten vi har inngått er datert til 01.06.08 og en økning av husleia kan da ikke være gjeldende før 01.06.09.

Mvh leieboere

26/27 mars: Rundt midnatt begynte huseier å spille GTA med høy lyd over soverommet vårt. Prøvde å ringe, sendte så en sms uten at det hadde noen virkning. Så eneste mulighet ble å ringe politiet som fikk slutt på det.

28 mars: Nytt varsel på endring av husleie, fortsatt i gråsona. Angående at vi flytta inn tidligere enn det som står i kontrakten stemmer delvis. Vi betalte for halve Mai men flytta ikke inn før i slutten av Mai men huseier mener tydeligvis han kan kreve økt husleie fra 1 mai. Det at han vil øke strømutgiftene er bare en måte han prøver å få mer ut av det enn indeksregulering tillater. Vi har ikke egen strømmåler og anntatt forbruk er på 700 som er spesifisert i kontrakten. Avtalen er 5500 ink strøm men huseier ville "sikre" seg så han skrev "eventuelt til egen strømmåler er montert" i kontrakten.

Endring av husleie(adresse)

Vi tar deres klage til etterretning og indeksregulerer husleien fra 01.06.09.

Selv om dere tok over leiligheten tidligere enn det som er nevnt i kontrakten.

Ny leie vil bli 5800kr ink strøm 160kr i økt husleie og 140kr i økt strømutgifter.

Grunnen til økt strøm er økte strømpriser om noe større forbruk en tidligere anntatt

Mvh huseiere

28 april: Sendte huseier en sms om at jeg ikke godtok hans andre tilbud fordi jeg mener det blir galt og jeg er ganske så prinsippfast. Er det noe jeg misliker er det typer som han så jeg hadde ingen intensjon å gi meg på dette.

Jeg har dessverre kommet frem til at jeg ikke kan godta en høyere økning på leia enn det en prisindeksregulering vil tilsi. Om dere mener vi bruker mer strøm enn det som nå er inkludert i leia og ønsker å skille leie og strøm er da eneste mulighet å montere en egen strømmåler.

Hilsen leieboer

2/3 Mai: Igjen viser huseier en komplett respektløs holdning til oss leietakere. Fra halv 8 til halv 1 på natta ble det spilt høy musikk. Jeg prøvde å ringe og sendte også sms om at huseier må dempe seg til ingen nytte. Virker som huseier vil vise seg så drittsekk som mulig her, i tillegg til musikken så hørtes det rundt 12 tiden som om huseier ommøblerte leiligheten over oss sannsynligvis som svar på mine oppfordringer. Politiet ble koblet inn rundt halv 12 og lovte en patrulje som etter hva jeg forsto aldri kom dessverre. Er også verdt å nevne at jeg har en 5 måneder gammel datter som må lide for drittsekkens oppførsel.

Skal oppdatere dette når noe endrer seg. Om det går rettens vei så er det greit å ha hendelsesforløpet nedskrevet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

per http://www.ssb.no/emner/08/02/10/kpi/tab-01.html har KPI gått opp sånn cirkus 2.2% siden juni, justeringen på leien tilsvarer 8.3%. Så i henhold til indeksregulering er han helt på jordet. Står her: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html#4-3 at utleier må vente minst 1 år etter forrige leiefastsetting før han kan indeksregulere leieprisen. Så han er vel at på til for tidlig ute. hva gjelder gjengs leie så må han vente 2.5 år. Det ville uansett vært rart, da leiemarkedet har begynt å falle for første gang på mange år akkurat i disse dager.

men jeg er ingen jurist, så ikke ta mitt ord for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Han ville at jeg skulle starte å betale 500 mer fra 1 mai.

En annen ting jeg lurer på er om oppjusteringa i prosent gjelder hele beløpet (5500) eller bare beløpet som er "leia" (4800).

Det var en grei tabell du fant, men er det ikke 2,8 prosent fra juni i fjor til februar i år?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det gjør ingenting :) jeg er glad for hjelpen du ga. Men så var det de andre spørsmålene da. Ettersom de har druknet litt så quoter jeg de i denne posten.

En annen ting jeg lurer på er om oppjusteringa i prosent gjelder hele beløpet (5500) eller bare beløpet som er "leia" (4800).
Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til Jack Bauers begrunnelse med følgende modifikasjon: Elektrisitets- og brenselsutgifter regnes ikke som 'leie' (bortsett fra når det gjelder tvangsfullbyrdelse), så økningen på leia tilsvarer cirka 9%, forutsatt at strømkostnaden holder seg lik.

Lenke til kommentar

Hvis huseier har lån på sitt hus som han helst sikkert har, så betaler han mindre en det han har gjort fra før av.

De fleste jeg kjenner har fått billigere husleie.

Jeg fikk 1000 billigere husleie av personen jeg leier.

Pga høy rente som har vært har folk hatt mindre penger å rutte med, og de som har kjøpt hus og ikke fått solgt sitt forrige pga alle kjøpere sitter på gjerdet og venter på at renten skal falle.

Så er det rett og slett større leiemarked en hva det har vært fra før av.

Jeg kan ta eksempel fra kr.sand

På samme tindspunkt var det 100 boenheter til leie, i år på samme tidspunkt er det 200, dvs en økning på 100%.

Du som leier har et bredere marked, derfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ok jeg har gitt huseier skriftlig klage på justeringen av husleia. Han svarte med å si at jeg kom til å få en oppsigelse.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Nå er jeg ingen ekspert på dette området, men etter hva jeg kan se kan ikke utleier bare si deg opp for så å leie ut til noen andre - med mindre det står spesifikt i kontrakten at han kan dette.

EDIT:

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, jeg vet det. Når jeg får oppsigelsen så kommer jeg til å skrive en protest. Gidder ikke å tolerere slik oppførsel, men når det er sagt så kommer jeg til å flytte bare jeg finner noe annet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Huseiers tilbud nummer 2 er i alle fall nesten i samsvar med loven (2,9% økning i leie). Hvis huseier ønsker å øke leia og økningen er i samsvar med loven vil din nektelse innebære mislighold av kontrakten, noe som er grunnlag for oppsigelse. Så her bør du trå varsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ja indeksreguleringa er grei noe jeg også har sagt fra om. Det som ikke godtar med tilbud nr: 2 er at han øker strømutgiftene med 140 kroner noe jeg ikke kan se han har lov til. Vi har som sagt ikke strømmåler og derfor må de 700 regnes som inkludert i leia som også er avtalen.

Det er forresten ikke 2.9 prosent med 2.9 prosentpoeng. Slik regner man ut hvor mye prosent det blir ;

2.9 * 100 / 122,2 = 2.4 prosent.

selv om vi skulle ta utgangspunkt på at han kan øke strømmen uten noen som helst dokumentasjon på økte utgifter på bakgrunn av strømmåler etc kan man da regne maks indeksregulering slik 4800 / 100 * 2.4 = 115 kroner. Strømutgifter skal ikke indeksreguleres.

Om vi skal regne leie og strøm inkludert 5500 så blir det 5500 / 100 x 2.4 = 132 men dette har han jo ikke gjort i forslag 2 og derfor må det tas utgangspunkt i den første regnemetoden som ender opp på maks 115 kroner indeksregulert.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

§ 3-4. 1 Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

Så vidt jeg kan skjønne, kan du kreve at han får installert en strømmåler som måler ditt/deres forbruk.

Jeg ville gjort det, og samtidig "stått på krava" hva gjelder økning i leien ellers. Kommer ikke politipatruljen (eller uansett, egentlig) bør du regelmessig troppe opp på nærmeste politistasjon og anmelde ham.

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, 1

b) den lovlige ferdsel,

c) omgivelsenes nattero eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

Dersom han fortsetter å bråke på pur f.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...