Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Telenor halverte min båndbredde etter 3 år.


Anbefalte innlegg

Jeg synes også flere bør engasjere seg i generell teknologisk utvikling i Norge. Er det ikke på tide med bedre lover og regler rundt dette og nyutvikling? Valget i 2009 kan være en gylden mulighet til å sette ting på agendaen om politikerne får mange nok brev (elektroniske) fra deres velgere.
Jo, så absolutt.

Det er faktisk alt for enkelt å være ISP selger i dette landet. Nå og da så er det ringerunde rundt omkring for å sikre gamle kunder, og for å kapre nye kunder.

Det er ikke alltid at lovnadene kan følges opp, og akkurat der slipper ISP selskaper alt for enkelt unna.

 

Det finnes mange ISP`er i dette landet, problemet her er Telenor og det rigide systemet på telefonlinjenettet.

Feks økt opplastningshastighet kan vi allerede få, så fremt Telenor legger ned ISDN og åpner frekvensene for Annex M.

NextGenTel har vært en pådriver på det Norske markedet, uten de hadde vi fortsatt hatt 2mbit linjer.

Nå har de kommet med VDSL2, noe jeg syns er positivt. Fiber er jo bra, men problemet er at det koster å bygge ut.

 

Statseid nett! det sier jeg ja takk til, så kan inholdsleverandørene levere gode linjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mottat svar fra Telenor om at de vil øke min linjehastighet til 12Mbs/650Kbps den 6. april. Litt merkverdig at jeg da har 800Kbps opp nå? Så gjenstår det å se om det skjer noe den 6. april.

 

Ellers er jeg ikke enig i at dette er en sak om:

 

- "Vær glad, du bor i skauen". Jeg har som sagt hatt 14.4Mbps i 3 år i denna "skauen", samt at Telenor har hatt ADSL i denna "skauen" siden 2003. Det er et forholdsvis stort byggefelt og sted uti "skauen".

- "Tenk på at du deler med andre", irrelevant for for den elendige kundebehandlingen Telenor hadde i denne saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har mottat svar fra Telenor om at de vil øke min linjehastighet til 12Mbs/650Kbps den 6. april. Litt merkverdig at jeg da har 800Kbps opp nå? Så gjenstår det å se om det skjer noe den 6. april.

 

De må sikkert sette ned opplastningen din for og få 12Mbit stabil nedlastning.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Ok, har som sagt alltid hatt 800Kbps opp her, men det er ikke noen stor issue så lenge jeg får en fullverdig 12Mbps på det. Jeg skal ikke ha noen IP telefoni og bruker heller ikke torrents i særlig grad side jeg bruker det til lovlig aktivitet ( i motsetning til noen usaklige insinuasjoner tidligere i tråden ).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner frustrasjonen til trådstarter, men når telenor gir høyere hastighet til andre så blir sentralen mer belastet og andre kan merke litt nedgang. Da kan det hende de må gjøre kompromisser på visse ting for at flest folk blir mest mulig fornøyd. Det beste er selvfølgelig utbygning av sentral og linjer, men det sier seg jo selv at de ikke kan gjøre til enhver tid. (spesielt ikke med tanke på at du får såpass bra som du gjør)

 

Er vel noe ala det samme har skjedd med meg, og jeg får ca 500-1000 Kbps ned (1/8 av hva jeg betaler for) selv om jeg bor sentralt i byen/boligområde, samt 72m unna sentralen. Jeg har Bluecom.

 

Har også hatt IP-telefoni men det taklet ikke sentralen og det ble til at vi måtte betale for en telefon som ikke funket i over et år ca.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Skjønner frustrasjonen til trådstarter, men når telenor gir høyere hastighet til andre så blir sentralen mer belastet og andre kan merke litt nedgang. Da kan det hende de må gjøre kompromisser på visse ting for at flest folk blir mest mulig fornøyd. Det beste er selvfølgelig utbygning av sentral og linjer, men det sier seg jo selv at de ikke kan gjøre til enhver tid. (spesielt ikke med tanke på at du får såpass bra som du gjør)

 

Er vel noe ala det samme har skjedd med meg, og jeg får ca 500-1000 Kbps ned (1/8 av hva jeg betaler for) selv om jeg bor sentralt i byen/boligområde, samt 72m unna sentralen. Jeg har Bluecom.

 

Har også hatt IP-telefoni men det taklet ikke sentralen og det ble til at vi måtte betale for en telefon som ikke funket i over et år ca.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet leverandør og i samme slengen spurt om å få gått over kablene, 72m fra sentral på norsk kobber skal gi gode hastigheter uansett.

Lenke til kommentar

Problemet er i og for seg ikke leverandøren (bluecom), men en overfylt sentral.

 

Hvis det hadde blitt slik at jeg fikk bedre hastighet så måtte det gått utover de i nabolaget som jo ville fått noe lavere hastighet enn originalt (de har ganske bra fra før av uansett). Med andre ord ville nabonene opplevd nøyaktig det samme som trådstarter. At hastigheten deres ville sunket.

 

Har klaget en god del (prøvd å vært hyggelig og grei kunde...), og har vært oppe i en 2Mbps, men det holder bare noen dager etter vi har klaget. Er ikke så farlig lenger for meg uansett. (er i førstegangstjenesten)

Lenke til kommentar
Problemet er i og for seg ikke leverandøren (bluecom), men en overfylt sentral.

 

Hvis det hadde blitt slik at jeg fikk bedre hastighet så måtte det gått utover de i nabolaget som jo ville fått noe lavere hastighet enn originalt (de har ganske bra fra før av uansett). Med andre ord ville nabonene opplevd nøyaktig det samme som trådstarter. At hastigheten deres ville sunket.

 

Har klaget en god del (prøvd å vært hyggelig og grei kunde...), og har vært oppe i en 2Mbps, men det holder bare noen dager etter vi har klaget. Er ikke så farlig lenger for meg uansett. (er i førstegangstjenesten)

 

Dette stemmer ikke helt, hvis Ventelo leverer på eget ustyr og har overbooket sentralen sin så kan du altids prøve en annen leverandør som har eget ustyr i sentralen (NGT, start.no, Telenor) osv.

Lenke til kommentar
Problemet er i og for seg ikke leverandøren (bluecom), men en overfylt sentral.

 

Hvis det hadde blitt slik at jeg fikk bedre hastighet så måtte det gått utover de i nabolaget som jo ville fått noe lavere hastighet enn originalt (de har ganske bra fra før av uansett). Med andre ord ville nabonene opplevd nøyaktig det samme som trådstarter. At hastigheten deres ville sunket.

 

Har klaget en god del (prøvd å vært hyggelig og grei kunde...), og har vært oppe i en 2Mbps, men det holder bare noen dager etter vi har klaget. Er ikke så farlig lenger for meg uansett. (er i førstegangstjenesten)

 

Og her ser vi roten til problemet, en overbelastet sentral.

Vi trenger definitivt nye lover når det gjelder bredbånd så vi forbrukere kan stille et minstekrav til hva vi kan få, når det annonserers med "raskere bredbånd" og det er en kraftig kampanje på dette så bør vi forvente at vi nettop får hva det annonseres for, noe annet hadde vært villedende markedsføring.

 

Det kommer vel ikke som en overraskelse at Telenor og andre aktører tjener gode penger på bredbåndet som blir solgt til Ola Nordmann som gjerne svelger alle kameler han får servert? Da kan det være greit at det stilles minstekrav til denne gjengen med svindlere.

Lenke til kommentar

Har vært litt i samme situasjon selv.

Bor i teorien for langt unna sentralen til å få bredbånd, men etter litt frem og tilbake gikk eidsiva bredbånd med på å ta en prøveoppkobling (noe som jeg måtte betale rundt 2000kr for).

Dette virket faktisk veldig bra, å jeg bestilte den høyeste hastigheten de greide å levere (4mb ned og 600kb opp eller noe lignende)

Lenge virket dette uten problemer, men etterhvert fikk naboene snusen i at vi hadde fått bredbånd, og da ville jo også ha. Etter en kort stund fikk de aller fleste i nærheten også adsl fra Eidsiva.

Det virket dog fint i 1- 1.5 år.

 

Etterhvert ble nettet mere og mere ustabilt. Det hele toppa seg når alle fikk "all fart linja klarer" en måned. Da datt nettet ut kontinuerlig, satte man på torrent hos naboen datt hele nabolaget ut.

 

Når perioden var over gikk det ett par uker så merka vi at alt begynte å gå betydelig tregere, vi ringte inn og fikk som svar at perioden med maks hastighet var over, og at vi nå hadde maks av det de kunne levere, nemlig 600kbs ned og 150kbs opp. Vi spurte jo selvfølgelig om hvorfor det plutselig hadde gått ned såpass, men det hadde de ikke noe svar på...

 

Det er helt utrolig at de kan få lov til å drive på slik... Spessielt når jeg betalte rundt 2000kr ut av egen lomme for å prøve, noe som igjen førte til at de per i dag har ca 20-30 husstander som benytter seg av deres bredbånd her i nabolaget.

Klart tjener de jo mere på å la flere folk dele på den tilgjengelige båndbredden, men man skulle tro det var noe regler mot slikt, det er jo i beste fall forferderlig dårlig kundebehandling...

 

Sorry ble litt langt, og har ikke så mye med denne tråden å gjøre, men syntes jeg måtte skrive det uansett

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så var det dette Canal Digital prøvde seg på for en stund siden, skulle levere 100Mbps for en slikk og ingenting... Men du måtte delen den med 80 andre. Tror det ble tatt opp i FBI så de la ned hele greia eller noe sånt hvis jeg husker riktig...

 

Uansett skriver nesten alle selskapene opptil 16Mbps så det betyr jo at dette er det beste du kan få. Det beste er nok å finne en bedre leverandør.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Dere kan jo ikke nekte folk i nabolaget i å få bredbånd. Det er faktisk folk ute på bygda som ikke har bredbånd i det heletatt... Jeg er ganske sikker på at hvis dere som klager her faktisk hadde lest betingelsene i kontrakten, så har selskapet rett til å gjøre hva f de vil.

 

Selvfølgelig har en ISP lyst å ha så mange kunder som mulig, men bare fordi dere mister hastighet og selskapet tjener mer penger på flere kunder, så betyr det ikke at de er griske. Hva med alle de som faktisk har fått bredbånd? Istedet for at du sitter med 4Mbit alene må du nå dele med 20-30 hustander. Vel jeg syns det er ganske rettferdig jeg. Du kan jo ringe inn å kreve at du skal betale mindre. Men andre folk har like rett til å ha bredbånd som du. Nei.. ærlig talt.. folk er virkelig bortskjemte.

 

Noen ganger må en bare godta at man ikke er alene i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-BS>

Noen ganger må en bare godta at man ikke er alene i verden.

 

Dette er din vinkling i tråden.

Trådstarter har *aldri* noengang i tråden kommet med *noesomhelst* som underbygger ditt bidrag her (du er dog ikke alene om vinklingen).

Tråden tar opp om det er greit at en abonnement man har betalt for plustelig ikke er det man har betalt for.

Eller:

Det dreier seg om det er greit at en gitt kvalitet på en tjeneste kan forringes i en gitt grad uten at kunden skal kunne klage på det.

I dette tilfellet vil jeg si Theo har all rett til både å klage, få den hastighet han har betalt for/blitt lovet, alternativt få redusert pris (det siste er slik jeg har oppfattet det i orden).

At Telenor ikke kan levere ith avtaler/opprettholde kvalitet på tjenesten pga uventet godt salg er deres problem. Ikke kundens.

Eller mer korrekt:

Det burde være Telenors problem, men siden de i mange tilfelle i praksis er monopolist på en tjeneste kan de glatt d***e i kundene.

Der det er konkurranse/alternative leverandører (som ikke bruker Telenors stamnett) kan ikke Telenor holde på slik.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
<snip-BS>

Noen ganger må en bare godta at man ikke er alene i verden.

 

Dette er din vinkling i tråden.

Trådstarter har *aldri* noengang i tråden kommet med *noesomhelst* som underbygger ditt bidrag her (du er dog ikke alene om vinklingen).

Jeg svarte daruu der, ikke trådstarter.

 

Og jeg skal jo ikke stoppe folk fra å klage. De kan klage til de blir blå. Det er engasjerte menesker som for ting til å skje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-BS>

Noen ganger må en bare godta at man ikke er alene i verden.

 

Dette er din vinkling i tråden.

Trådstarter har *aldri* noengang i tråden kommet med *noesomhelst* som underbygger ditt bidrag her (du er dog ikke alene om vinklingen).

Jeg svarte daruu der, ikke trådstarter.

 

Og jeg skal jo ikke stoppe folk fra å klage. De kan klage til de blir blå. Det er engasjerte menesker som for ting til å skje.

 

OK, men det hjelper at du siterer den du "disser". :)

Jeg er jo ikke synsk, langt derifra. :blush:

 

Du har rett i at de kan klage "til de blir blå" gitt den setting jeg beskrev over (Telenor har ingen reell konkurrent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...