Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Telenor halverte min båndbredde etter 3 år.


Anbefalte innlegg

Når jeg leser slikt som Theo har blitt behandlet, da blir jeg virkelig opprørt! Her trengs det virkelig nye lover og regler. Basta bom.

 

Er selv ganske heldig, har 16mb/800kb fra telenor, men får i praksis 11mbit/650kb. Er dog ganske fornøyd så langt. Har ikke hatt noe problemer siden vi fikk nettet fo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betalte noen regninger i nettbanken nå(i tilfelle de roter til noe skikkelig som vanlig) og til min store overaskelse har Telenor satt opp ADSL fakturaen til 549,- igjen som jeg betalte for 14.4Mbps før. Jeg betalte denne siden jeg ikke ønsker noen purregebyr og renter.

 

Jeg har derimot brukt kontaktskjemaet og sendt hendvendelse om at jeg ønsker at de setter linjen min til fixed 14432/800 slik Kapaks sier og har sendt med Kapaks infoen. Så får vi se hva de svarer.

 

Dette blir fase 1 så får jeg håpe jeg slipper med det.

 

Head-Hunter:

Jeg kunne ikke vært mer enig, her trengs det en opprydning i lovverket, noe vi må presse politikerne til og benytte dette valget i 2009 for å sette på dagsorden!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om det dere er ute etter er garantert båndbredde til det som er "inntil" hastiheten nå og ikke best-effort som alt på internett er nå så må dere også regne med en rimelig bump i størrelsen på regningen (Dvs om isp'en skal reservere 1MBit i sitt nett og videre ut av det for kvar 1MBit som blir solgt).

Lenke til kommentar

Det gjør meg ikke stort om topphastigheten varierer litt fra tid til annen ( trafikk i nettet ), men jeg vil ha riktig connecthastighet eller handshake ( som vi kalte det i gamle modemdager ) på ADSL modemet.

 

Så her må dere skille mellom epler og pærer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Essensen her er som jeg og flere andre beskriver i erfaringer.

 

1. ISPen har kampanjer i området "høyere hastighet til alle", eller skal koble opp nye kunder.

 

2. De driter da i de gamle kundene, jeg mistet Internett i 2 kritiske dager hvor jeg satt med viktige jobboppdrag via fjernstyring, fordi de koblet opp nye kunder eller gud vet hva de holdt på med ift. kampanjen.

 

3. Det tok over en uke før de så på saken og da hadde jeg allerede fått tilbake linja men kun med 8Mbps.

 

4. Deretter alt rotet gjennom mange ledd i klagesystemet deres hvor de nektet å engang forsøke å utbedre.

 

 

Dette er IKKE akseptabel kundebehandling! Jeg klarer ikke å se noen som helst annen bransje mot private sluttbrukere hvor slikt hadde blitt akseptert.

 

At du (og jeg med flere) bruker ett *privat* abo fra Telenor til jobbrelaterte ting (mye på grunn av pris/eneste alternativ) er vel strengt tatt ikke Telenors problem?

Du(og jeg med flere) må da sørge for at vi får gjort jobben vår.

Enten med å fysisk sitte på VMWare/Citrix serveren/kontoret(jobb), eller ha en VIP-løsning fra en bredbånd/*DSL leverandør som garanterer 100% oppetid, og tekniker tilkalt på 5min varsel via helikopter.

Ett slikt abo "koster skjorta, buksa.. og undertøyet". :)

Få arbeidsgivere idag(små firma) som vil "investere" i slike abo, der de måtte finnes (de er da ofte på fysisk andre linjer naturlig nok).

Der jeg jobber fikk vi jo direktiv/sparetiltak med å gå fra jobb-abo til privat-abo for all "remote office".

Men det har jo vært andre tider.

"I gamle dager" kom det jo en Telenor-tekniker å installerte/koblet egne linjer for f.eks. 3190-kommunikasjon (terminal-basert hjemmekontor).

(Når jeg jobbet for ett helt annet firma en gang i tiden).

 

Men jeg har full forståelse for frustrasjonen din Theo.

Man er prisgitt leverandør (Telenor) i slike tilfelle, og "supporten" er alt annet enn bra (går via SMS/"remote").

Men slik er det jo på jobben min også.. "support" outsourcet til "cheapskate country" og "service-tag" som kommer "poppende" via mail " Your request have been solved". :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
At du (jeg med flere) bruker ett *privat* abo fra Telenor til jobbrelaterte ting (mye på grunn av pris/eneste alternativ) er vel strengt tatt ikke Telenors problem?

 

Du(jeg med flere) må da sørge for at vi får gjort jobben vår.

Enten med å fysisk sitte på VMWare/Citrix serveren/kontoret(jobb), eller ha en VIP-løsning fra en bredbånd/*DSL leverandør som garanter 100% oppetid, og tekniker tilkalt på 5min varsel via helikopter.

Ett slikt abo "koster skjortak, buksa.. og undertøyet". :)

Jeg forventet den slags kommentar derfor har jeg heller ikke lagt noen stor vekt på akkurat det aspektet.

 

Men det er nå engang slik at når man avtaler å jobbe hjemmefra i forkant fordi man skal ta seg av barn osv og har langt å reise til jobb så er det godt å kunne stole på at en ISP i det minste ikke utfører noe som saboterer linjen din i tide og utide.

 

Før i tiden hendte det at ansatte fikk cablemodem/x.25 hjem fordi de hadde viktige driftsoppgaver, men i dag mener også arbeidsgivere at hjemme-adsl med VPN og/eller SSL proxies er godt nok og vil ikke gi slike abbonementer lenger.

 

Men som sagt var dette noe jeg vil kalle en direkte sabotasje fra min ISP. Hadde de holdt pølsefingerne unna sentralen hadde det ikke skjedd noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil anse at ca 90% av det som er skrevet i denne tråden er bullshit!

 

Først til trådstarter som bare sutrer og sutrer. Det virker som om du lukker ørene for det du ikke vil høre, og bare fortsetter å sutre videre.

 

Du skrev selv at det var dårlige støymarginer som gjorde at telenor satte ned hastigheten din. Der har du svaret! Slutt å sutre. Hva vil du telenor skal gjøre? grave nye kabler til deg? Sette ned alle andre kunders hastighet fordi du skal få dine 16mbit?

 

Og du skriver videre at oppførselen til telenor er uaksesptabel. Ok... hva er alternativet? Montør kommer ut for å rette feil, og finner ut at det ikke er mulighet å gi deg større hastighet enn 8mbit. Skal montør da sette igang et svært prosjekt til mange hundre tusen kroner for å lagt ny kabel, slik at du kan få 8mbit mere i nedstrømshastighet?

 

Montøren gjør som følger: Han sjekker støymarginene mellom modem og sentral. Er disse dårlige måler han linjen. Hvis linjen er dårlig bytter han par slik at lj måler ok. måler lj ok bytter han allikevel par 1 -én- gang. Er det fremdeles like dårlig settes hastighet ned til en hastighet med akseptable støymarginer.

 

Du skal selvfølgelig ikke betale for mer enn det du har, så abonnementet blir endret samtidig.

 

Selv om en er telemontør, betyr ikke det at en kan trylle heller. En kan heller ikke si opp naboene dine fordi at du skal få høyere hastighet.

 

Så over til IvyMike:

 

Det du sier er også bullshit. Om kapaks sier 14000 så betyr ikke det at linjen faktisk kan klare det. Kapaks gir en indikasjon på hva linjen kan klare, og er ingen fasit. ISP kan ikke kreve noe som ikke er fysisk mulig. Jeg setter også ned NGT og Ventelolinjer når jeg er ute på oppdrag, og det er ikke noen annen rutine på de linjene enn på telenorlinjer. Forskjellen er ofte at NGT setter ned hastigheten før linja er sjekket. Kapaks er ingen kontrakt mot Telenor og har heller aldri vært det.

 

Så til nedkopling av kunder:

 

Det er en kjensgjerning at det hender at kunder blir koplet ned i sentralen eller ute i nettet i forbindelse med nyinstallasjoner. Det er mange grunner til dette, men ofte så er det pga feilregistrering i linjekartoteket til telenor, dvs at ny bruker får oppgitt en kopling som allerede er i bruk, men som er feilregistrert. På linjer som kun bærer ADSL er det ingen spenning eller datasus, og det er da lett å kople ned en aktiv linje. En annen medvirkende årsak til dette er at når en bruker sier opp sitt internett eller telefonabonnement blir det stengt på data, men den fysiske koplingen består fram til telenor legger en ny kunde på trådparet ut av sentralen. Derfor vil ikke montør reagere når han kopler vekk kunden og ser at den er koplet til en ADSL-blokk i sentralen, for det er normalt med gamle koplinger på kablene ut.

 

Mvh

Telemontør

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

hehe... nå virker du litt som jeg var i tilsvar til TEE i en annen tråd.

Tror det er viktig å ikke "surve" om familie/barn her når vi trekker inn penger/business. Det er totalt irrelevant.

(Ref en annen tråd.. der du "vant"). :D

Prøve å "heve seg litt" over sin egen lille private sfære og se ting litt i perspektiv.

Ja.

Du er frustrert med god grunn, men:

Dersom det finnes alternativer for å få en bedre/stabil/rask nok tjeneste og det er forretningsmessig forsvarlig å betale for den, da gjør du det.

I motsatt tilfelle er du prisgitt leverandør, i dette tilfellet Telenor.

(Og det er også jeg). :)

Telenor er (teoretisk) en konkurranse-utsatt bedfrift som lever av inntekter på sine tjenester.

Fra deres side har du/jeg ingenting å klage på, kontraktuelt.

Det eneste du/jeg kan gjøre er å velge alternativer.

Og der har du vel ganske tidlig i denne tråden konkludert rett.

Folk flest er fornøyde med Telenor/"servicen" de gir og gidder ikke klage (eller mener du har "feil" i å klage på nedgang fra 14.4 til 8MB).

Takk for enda en engasjerende tråd forresten. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe for meg er det latterlig å kalle kundehensyn for "surving" og "sutring" ;). Det er virkelig trist at man ikke er særlig konkuranseutsatt ( netteier ) og at telenor fikk hele det gamle kobbernettet ( burde aldri skjedd ).

 

TL1000S

Så lenge man lever av å selge tjenester til folk som har disse forholdene rundt seg (private familier) så må man også vise kundehensyn. Ellers får man selge til folk som ikke stiller noen som helst krav til tjenestene. Muligens insatte på Ila ol. hadde vært en god kundegruppe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg vil anse at ca 90% av det som er skrevet i denne tråden er bullshit!

 

Først til trådstarter som bare sutrer og sutrer. Det virker som om du lukker ørene for det du ikke vil høre, og bare fortsetter å sutre videre.

 

Du skrev selv at det var dårlige støymarginer som gjorde at telenor satte ned hastigheten din. Der har du svaret! Slutt å sutre. Hva vil du telenor skal gjøre? grave nye kabler til deg? Sette ned alle andre kunders hastighet fordi du skal få dine 16mbit?

Herremin det er nok bra du ikke bedriver kundebehandling. Telenor sørget for at støymarginene ble verre for meg og degraderte mitt produkt uten noe informasjon i forkant, det er fakta i saken som slike som dere gjerne liker å overse.

 

Og du skriver videre at oppførselen til telenor er uaksesptabel. Ok... hva er alternativet? Montør kommer ut for å rette feil, og finner ut at det ikke er mulighet å gi deg større hastighet enn 8mbit. Skal montør da sette igang et svært prosjekt til mange hundre tusen kroner for å lagt ny kabel, slik at du kan få 8mbit mere i nedstrømshastighet?
Kan du forklare meg hvorfor det er riktig kundebehandling

 

å ikke:

1. informere om at jeg vil bli utsatt for høyere støymarginer i løpet av desember2008 kampanjen.

2. informere om at jeg sannnsynligvis vil oppleve dårligere linjekvalitet og nedsatt hastighet i etterkant av kampanjen.

3. informere om at jeg kan oppleve nedetid i tidsrommet uke-xx da større arbeid vil pågå i sentralen slik at jeg kan planlegge mine aktiviteter? Dette var jo ikke utforutsette aktiviteter fra Telenor sin side.

 

Dette er elendig kundebehandling, rot og ignoranse ovenfor kundene man allerede har. Rett og slett udugelig latskap og som jeg sa, helt uakseptabelt. Å komme med lite ydmyke unnskyldninger 3-4 måneder i etterkant er IKKE godt nok og slik oppførsel ville man ikke akseptert i noen annen bransje.

 

Og når de kommer med denne "bortforklaringen" 3-4 måneder i etterkant så tar de seg ikke engang bryet å forklare deg hvorfor det plutselig har blitt dårligere støymarginer og lar kunden få følelsen av at dette er hans egen feil.

 

EDIT:

Det virker jo som telemontører og dine kolleger ellers i systemet muligens har kompetanse til å forutse disse tingene, eller tar jeg feil og at det er så ille stilt med fagfolk i bransjen? Samt for ikke å snakke om at det må være elendig komunikasjon internt i Telenor når man ikke klarer å informere kunder om det som virker som opplagte ting i denne tråden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hehe for meg er det latterlig å kalle kundehensyn for "surving" og "sutring" ;). Det er virkelig trist at man ikke er særlig konkuranseutsatt ( netteier ) og at telenor fikk hele det gamle kobbernettet ( burde aldri skjedd ).

 

TL1000S

Så lenge man lever av å selge tjenester til folk som har disse forholdene rundt seg (private familier) så må man også vise kundehensyn. Ellers får man selge til folk som ikke stiller noen som helst krav til tjenestene. Muligens insatte på Ila ol. hadde vært en god kundegruppe.

 

 

OK. Nå lurer jeg på om du er broren min.. :)

 

Poenget mitt er at du kan d*** i å trekke inn familiære hensyn i en debatt om linjehastighet på ett privat abo brukt i jobbsammenheng.

Du skjønner vel at dette er som å "be for sin syke mor".

Og jeg vil tro innsatte på Ila også stiller krav, og har akkurat like stor sjans som deg på å bli hørt.

:D

 

Men du har absolutt min sympati.. i forhold til "kundebehandling" og Telenor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er du som legger stor vekt på den lille detaljen TL1000S, ikke jeg. Hva sier det hehe.

 

 

At jeg henger meg opp i uvesentligheter? :)

 

Som jeg antydet over:

Jeg tror jeg gikk "av skaftet" da jeg fikk problemer med linja mi (hjemmekontoret på Oppen), men ble så ettertrykkelig satt på plass av TEE. :D

Så jeg "leker TEE" og prøver å se ting fra Telenor's side også.

Nå fikk du forøvrig ett innlegg i debatten fra den kanten, som kanskje forklarer en del om Telenors holdninger til kundene.

Litt pussig at det kommer fra en som Telenor stort sett premierer med sparken for god innsats når de ikke har bruk for dem (sentraler bygd/linjer trukket/koblet).

Bedre å ha en gjeng dresskledde korrupte pengeflyttere som lever godt på "gratis kobber/infrastruktur" med liten/ingen utgifter til vedlikehold/oppgradering.

:D

Lenke til kommentar

Jupp, det var også slik sett en uvesentlighet for meg, kommentaren rundt de 2 dagene var kun for å uttrykke at det var frustrerende at det skulle skje akkurat disse 2 dagene og uten informasjon i forkant. Det passet dårlig men forholdene rundt det er ikke så relevante.

 

Forøvig helt enig i at dette ikke er Telemontørers feil i det store og hele, jeg vet altfor godt som ASP leverandør at de sliter med mye frustrasjon ovenfor inkompetente ledd. Det er Telenor jeg er forbannet på og mener ikke har gjort jobben sin her, ikke telemontøren som må forholde seg til rotet.

 

EDIT:

Lykkelig ny bruker av Chrome.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Historien din viser at telenor er like usaklig nå, som når jeg var kunde hos de.

Litt annen historie, men paralellen på de er den samme, ett selskap som kun tenker profitt, og null kundebehandling.

 

Jeg vet ikke om du skifter leverandør eller ikke. Skifter du så slipper De billig unna. Håper du står på, og sender De purring etter purring.

Lenke til kommentar

Vel jeg kommer til å dra saken gjennom mange ledd før jeg gir meg og skifter. Rett og slett fordi jeg blir forbannet på slik ignoranse.

 

Jeg synes også flere bør engasjere seg i generell teknologisk utvikling i Norge. Er det ikke på tide med bedre lover og regler rundt dette og nyutvikling? Valget i 2009 kan være en gylden mulighet til å sette ting på agendaen om politikerne får mange nok brev (elektroniske) fra deres velgere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så til nedkopling av kunder:

 

Det er en kjensgjerning at det hender at kunder blir koplet ned i sentralen eller ute i nettet i forbindelse med nyinstallasjoner. Det er mange grunner til dette, men ofte så er det pga feilregistrering i linjekartoteket til telenor, dvs at ny bruker får oppgitt en kopling som allerede er i bruk, men som er feilregistrert. På linjer som kun bærer ADSL er det ingen spenning eller datasus, og det er da lett å kople ned en aktiv linje. En annen medvirkende årsak til dette er at når en bruker sier opp sitt internett eller telefonabonnement blir det stengt på data, men den fysiske koplingen består fram til telenor legger en ny kunde på trådparet ut av sentralen. Derfor vil ikke montør reagere når han kopler vekk kunden og ser at den er koplet til en ADSL-blokk i sentralen, for det er normalt med gamle koplinger på kablene ut.

 

Mvh

Telemontør

 

Greit at det i bransjen er "greit" å nedkoble eksisterende kunder. Hvor ble det av viljen til å rette opp en feil som kunde har blitt påført?

Følte jeg bare møtte en stengt dør når jeg var hyggelig og lurte på hvorfor.

Først når jeg selv ble irritert fikk jeg et svar om at jeg var blitt nekoblet pga naboene.

 

Og ingen vil ta ansvar for å prøve å rette opp. Den siste montøren hang en tele-kabel løst i lufta mellom to andre hus. Tar man en stang og sveiver der borte ryker den veldig lett, og det har fristet noen ganger :p Men dessverre tror jeg ikke det hjelper, ender bare at jeg mister nettet enda litt til :p

Lenke til kommentar
Jeg synes også flere bør engasjere seg i generell teknologisk utvikling i Norge. Er det ikke på tide med bedre lover og regler rundt dette og nyutvikling? Valget i 2009 kan være en gylden mulighet til å sette ting på agendaen om politikerne får mange nok brev (elektroniske) fra deres velgere.
Jo, så absolutt.

Det er faktisk alt for enkelt å være ISP selger i dette landet. Nå og da så er det ringerunde rundt omkring for å sikre gamle kunder, og for å kapre nye kunder.

Det er ikke alltid at lovnadene kan følges opp, og akkurat der slipper ISP selskaper alt for enkelt unna.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest nesten hele tråden her go har lyst å si et par ting.

 

Telenor har gjort dette på en litt feil måte, men i følge kontrakten din med de så har de lov til å senke hastigheten. Jeg forstår at du er sinna, det hadde jeg vært også, men bor man litt ute i skauen så bør man se seg heldig 8Mbit syns jeg. Du mistet litt hastighet på nettet ditt mens kanskje en håndfull nye kunder fikk raskere internett eller muligheten til å ha ADSL i det heletatt. Så i den grad kan du kanskje tenke litt på de som fikk seg et nytt tilbud istedet bare for å tenke på deg selv. Sier ikke at det er rett eller noe, bare kommer med et poeng.

 

Da jeg bodde hjemme med mine foreldre så hadde vi ISDN ganske så lenge. Vi spurte og spurte om ADSL, klaget og klaget. Vi var nemmelig egentelig for langt unda sentralen og hadde ikke muligheten til å få ADSL. Helt til en dag en tekniker vi har litt kjennskap til gjorde oss den største tjeneste noen gang. For at vi skulle få ADSL måtte han koble av muligheten for alle andre som delte vår linje om å noen gang få ADSL. Vi spurte og fikk lov av de gamle menneskene som bodde der, og vips vi fikk ADSL. Riktig nok måtte vi klare oss med 700/300 ned/opp men det var mye bedre enn ISDN. Så at du sitter på 8Mbit, vel burde se deg heldig egentelig.

 

Du mistet litt fart, andre fikk glede av raskere internett, slik er det når man må dele med andre. Kundebehandlingen er kanskje ikke den beste, men slik er det når man tar et kurs på 30 min, eller ikke i det heletatt, og har faste Q&As på en skjerm foran seg som support.

 

Du har hatt litt uflaks, men det kunne vært MYE verre. Jeg sloss for 700/300 linje i over et år med utallige timer i telefon om forespørsel om ADSL, til ingen nytte. Det skulle en bekjent til for å løse problemet. Så jeg kan ikke si annet enn lykke til. Og håp heller på at det kommer fiber i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...