Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Takker, da har jeg i det minste et par strategier på å få tilbake båndbredden som ble tatt fra meg Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Surf-abonnement = De leverer via Telenor sitt utstyr, men om Kapaks sier 14,4 så vil nok NGT la deg bestille ADSL Surf2+ (opptil 16 siden det er Telenor sine profiler de må velge imellom), og du vil da kunne kreve å få stabilt nett helt opp til minst 14,4Mb/s, rett og slett siden NGT sin avtale med Telenor sier de må levere minst de som står i Kapaks, og Kapaks er faktisk nesten alltid streng på hva den lover). Det er en sannhet med modifikasjoner, ingen DSL leveranser har garantert hastighet (og i hvertfall ikke i dei hastighetene der) Men til trådstarter, det der skjer overalt i telenettet etterhvert som flere og flere kunder får raske linjer. Flere linjer med høye hastigheter og mye trafikk = mer støy i nettet som igjen gir lavere hastigheter. Pent lite å gjøre med igrunn. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Det betyr at det er på tide å tenke nytt. Lenke til kommentar
kurtegutt Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg hadde samme problem der jeg bodde tidligere med Catch/ventelo/bluecom eller hva de nå heter etter alle oppkjøp og styr JEg bestilte 20mbit men kunne bare få 15 var beskjeden. Når jeg faktisk fikk linja så fikk jeg 13,5 stabilt. Jeg ble lovt at denne hastigheten skulle jeg kunne kjøre stabilt på og at det ikke skulle bli noe mer problemer. Etter ca 6mnd begynte jeg å få problemer. Linja mi ble ustabil og etter et par telefoner til isp satte de ned linja mi til 11.5 Noe som jeg var svært misfornøyd med. Men de forklarte det slik at det var pga av nye kunder og støy på linja og dårlig linjekvalitet der jeg bodde. Etter en mnd eller 2 til så var jeg så uheldig å fikk sperra linja fordi jeg hadde glemt å betale regningen. Når jeg fikk ordna det og åpnet linjen igjen så klarte de ikke å få den stabil... Endte opp med en hastighet på 7.7mbit stabilt etter at teknikker hadde fikla veldig. Så jeg halverte hastigheten min på ca 8mnd. Dette var ikke så veldig hyggelig så jeg sa opp abonemange mitt og har ikke hørt et kvekk fra de siden. De har ikke engang krevd penger for de resterende 4mnd jeg hadde igjen av binding. Heldigvis har jeg flytta fra den plassen og sitter nå med 100/100 fiber Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Surf-abonnement = De leverer via Telenor sitt utstyr, men om Kapaks sier 14,4 så vil nok NGT la deg bestille ADSL Surf2+ (opptil 16 siden det er Telenor sine profiler de må velge imellom), og du vil da kunne kreve å få stabilt nett helt opp til minst 14,4Mb/s, rett og slett siden NGT sin avtale med Telenor sier de må levere minst de som står i Kapaks, og Kapaks er faktisk nesten alltid streng på hva den lover). Det er en sannhet med modifikasjoner, ingen DSL leveranser har garantert hastighet (og i hvertfall ikke i dei hastighetene der) Men til trådstarter, det der skjer overalt i telenettet etterhvert som flere og flere kunder får raske linjer. Flere linjer med høye hastigheter og mye trafikk = mer støy i nettet som igjen gir lavere hastigheter. Pent lite å gjøre med igrunn. NGT forholder seg til Kapaks, sier kapaks 14,4 (velger å tro trådstarter, har ikke sjekket sambandsnummeret hans selv) så vil NGT gjøre det som er nødvendig for at Telenor selv skal fikse feilen (i henhold til avtalen imellom Telenor og NGT, eller hvilken som helst WS-ISP for den del). Har litt erfaring i NGT, og de feilmelder om hastigheten ikke kommer i nærheten av Kapaks maksgrense. Som kunde har du faktisk litt makt, selv om Telenor er nasjonal linjeeier. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jo, det er faktisk det. Syntes du at du burde få bedre båndbredde enn alle naboene dine bare fordi du liker å laste ned ulovlige ting på nettet? Litt treg jeg også, men dette innlegget havner rett inn på årets topp ti på en eller annen liste. Utrolig... Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Herre fred jeg er glad jeg er over Telenortiden. Sitter på NTE Bredbånd fiber 10/10. Får 12,5 mbit ned og 11 ut. Til trådstarter vil jeg si: Stå på! Du har helt rett i at vi ikke skal finne oss i dette fra en ISP. Dette er horribel kundebehandling noe som dessverre ligger Telenor veldig nærme hjertet. Jeg har hatt mye problemer med de på de tre foregående bostedene mine. Flere på linja betyr lavere hastighet. Jeg hadde en avtale via hjemmePC-ordning som skulle vare i 3 år. Tror jeg fikk beholde hastigheten i 2 måneder. Da var kaoset i gang. Dette var i sentrum i Tromsø. Likevel var de ikke interessert i å ordne opp i sentral. En tekniker på 145 sa faktisk til meg på telefon at akkurat den sentralen var "et sabla rot" (oversatt fra litt barskere nordnorsk). Flykt fra Telenor hvis du kan.. Sjekk opp andre muligheter. Fjern inntektsgrunnlaget deres. Det er det eneste som fungerer. Dessverre... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 At ikke Telenor setter hastigheten opp til det gamle, for å se om du synes det fungerer stabilt nok, er bare fjollete. Om det skulle vise seg at dette ikke går lenger, så må du jo be om eventuellt en redusering for å oppnå stabilitet igjen, men da er det i allefall deg som ber om det.... Har litt av samme holdninga hos meg, hver eneste gang jeg klager på linja, så kommer samme visa, støyforholdene på linja er for dårlige, må sette ned hastighet etc.. Dette sier de altså hver eneste gang, og etter masse rør, finner de ut at det var et problem hos dem o.l. som alltid, ikke en eneste gang har det vært støyforhold som årsak... Heldigvis begynner de å huske hvem jeg er, så nå tar de faktisk å skjekker andre steder i nettet etter den obligatoriske "Støy" regla.. Hos meg setter de fast/fixed hastighet, noe jeg selv har bedt om og har vært stabilt fra dag en i et par år, uten en eneste feil forårsaket av for høy hastighet.. At Telenor ikke prøver dette er sier nok mer om politikken deres enn linja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 TL1000S/Elgvenn:Det var uansett en forklaring jeg synes Telenor burde ha påspandert seg fra start av, også som informasjon i forkant. Jeg har forstått sammenhengene selv hele tiden men mener dette er for dårlig kundebehandling. Så jeg gir ikke telenor noe som helst kreditt for hvordan de har oppført seg. Jeg husker i sin tid at jeg var like opprørt som deg da jeg fikk problemer med linjen. Og postet om det i en av de da mange "VI hater Stjelenor-trådene". Da fikk jeg "refs/hudfletting" av The Bastard Supportguy From Hell - TEE her på forumet. Noe jeg tok til meg. TEE's vinkling: Jeg hadde betalt/hadde ett billig Telenor Privat abo. Da hadde jeg å forholde meg til "kontrakten", og den tilsier den "support" du eksemplifiserer over. Ganske så lik min opplevelse. (Jeg kom dog fram til tekniker som forklarte/testet linja... til slutt). Til de som sier at det bare er å "fjerne inntektsgrunnlaget deres", dvs bytte leverandør. Det har jo liten hensikt når det er Telenor som "eier" linjene, og det er samme infrastruktur. Man må få noen til "å grave"/"trekke" nye (fiber)kabler, noe som faktisk er en stor investering. Slik det er nå må vi nok regne med at Telenor i praksis har monopol på Internett-tilgang i mer "grisgrendte" strøk. Jeg ser likevel at dersom en annen leverandør har bedre utstyr koblet til Telenor's linjer at man ihvertfall kan få noen MB mer båndbredde. Men hvor viktig er f.eks. 8MB vs. f.eks 12-14MB? Det er jo på ingen måte slik at man helt tiden oppnår max overføring i "kobbernettet"? Vil som regel variere iht trafikken. PS. Kanskje vi i framtida vil se VIP-linjer vs. "anarchy-rulez"linjer som i praksis er "spammet" av alle som sprer musikk/filmer som virus. Da kan de som har kroner/vil ha 1ste klasse sitte på 1TB linja (stabilt) og betale deretter. Litt "artig" å tenke på at en Slutney-låt på la oss si 2MB (Mp3) ila dager/uker/år har spredd seg til 10000TB på x antall HD/PC'er rundt i verden. Sånn sett er jo mye av båndbredden kastet bort på søple-aktiviteter. Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg sier ikke at linja er bra nok til å klare 14,4Mb/s ned, men Telenor har selv målt hastigheten til å være stabil på den hastigheten (på ett eller annet tidspunkt), og når Kapaks sier den skal klare 14,4Mb/s, ja, så har de å holde den om du som kunde betaler for det. Enten må de levere de Kapaks lover og kunde betaler for og dermed utbedre feilen, eller så får de jammen det endre Kapaks slik at den sier det som linjen faktisk er stabil på. Å begynne å skylde på signalmarginer etter tre år fordi sentralen muligens er sprengt blir bare for dumt. Jeg hadde skiftet ISP før de endrer KAPAKS, slik at den nye leverandører kan forholde seg til det KAPAKS sier og kreve at Telenor utbedrer feilen. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har Telenor Turbo, den dagen installør var her og målte linja og sjekka at alt fungerte målte han støynivået, dette var en grei fyr som jeg pratet en del med, han sa at jeg kunne få stabilt 10-11mbit, Men jeg ville nå få 8mbit pga at Telenor ikke ville gi ut mer. Han sa jeg kunne prøve å ringe etterhvert og klage. Dette har jeg enda ikke gjort, men vurderer det sterkt nå, vanlige resultat av forskjellige tester viser at jeg har 6500kbit og helt ned til 1500kbit. Den har blitt svært ustabil i de siste månedene. Den varierer altså fra 6500-1500kbit, og det er under helt vanlig surfing, og jeg er alene på min tilkobling. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det kapaks sier er bare ett estimat på hva dei _tror_ linjen vil kunne levere. Det er ikke noe som Telenor garanterer at den klarer. Stort sett stemmer kapaks men det er ikek skjelden at dei bommer helt i områder der det er stor tetthet av husstander og/eller dårlig kabel. Ang feilmelding på dårlig hastighet så er dette litt så som så og Telenor har blitt mye mer vanskelige på dette, om linjen er stabil på 8-9 meg så er ikke dette direkte dårlig hastighet sammenlignet med hva som skjer om du har direkte feil på linjen, brudd på en tråd el.l. siden en da får ett mye større dropp enn hva trådstarter sliter med. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Har mer eller mindre nesten lik erfaring med NGT sist sommer. Har i 3-4 år hatt 8mbit linje fra NGT. Kapaks sier jeg ikke kan ha mer enn ca 3mbit, og jeg har hatt ca 6mbit reell hastighet. Hver gang jeg har kontakt med NGT i den tiden stusset de over at linja mi var stabil og sa jeg var heldig som tydeligvis hadde god kvalitet på kobberen. Det ble i løpet av vinter/vår 2008 bygget to nye hus rett over gaten og alt fungerte topp helt til en dag linja mi var nede. Den var da nede i over 1 uke, hvor NGT ikke kunne skjønne hvorfor. Etter litt over 1 uke fikk jeg svar fra NGT om at linjen min var blitt fysisk avkoblet i sentralen og at de har sendt hastemelding til tekniker om å koble til igjen. Det viste seg at en eller annen idiot hadde koblet vekk min linje for å gjøre plass til de nye naboene Linja ble til slutt koblet til igjen, men da var den SÅ ustabil at linja ble automatisk satt til 200/100 Kbit. Var helt "jævelig" å ha denne linja Etter en ny feilmelding og en ny uke med ustabilt nett var det en tekniker som hoppet litt rundt oppi stolpene her. Fikk beskjed om at min kabel måtte kobles om til et annet punkt. Etter dette ble hastigheten min satt til 2mbit. Og dette er nå hva NGT sier er maks de kan levere, uansett hva jeg har hatt før i flere år NGT sier de ikke kan gjøre noe, da linjekvaliteten plutselig ikke kan levere mer. Etter mye klaging og samme avvisning hver gang har jeg nå byttet til fiber fra viken Utrolig kjipt vi forbrukere ikke får ha noen rettigheter når man blir fratatt en tjenste som faktisk fungerer og ingen vil ta ansvar for å ordne opp Det var ikke aktuelt på noen måte fra NGT sin side å få min ledning koblet tilbake til opprinnelig punkt og sette ny nabo der jeg ble koblet til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg hadde skiftet ISP før de endrer KAPAKS, slik at den nye leverandører kan forholde seg til det KAPAKS sier og kreve at Telenor utbedrer feilen. De utbedrer ikke slikt hvis det er snakk om annet enn enkle grep, enkelt og greit. Det er ikke leveringsplik på xDSl. Kobbernettet er en håpeløs bærer nå som hastighetene øker. Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Og lovlig, uten å informere om at det skjer i forkant? Virker merkelig. Jeg kommer også til å sende en klage til forbrukerrådet, om ikke annet for å registrere at dette ikke er akseptabelt. Hvorfor er det ikke akseptabelt? Har du en kontrakt der det står at Telenor har forpliktet seg til å levere 14 mbit+ så-og så lenge? CD Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Etter litt over 1 uke fikk jeg svar fra NGT om at linjen min var blitt fysisk avkoblet i sentralen og at de har sendt hastemelding til tekniker om å koble til igjen. Det viste seg at en eller annen idiot hadde koblet vekk min linje for å gjøre plass til de nye naboene Høh, det er jo rett og slett uakseptabelt. Hva slags tekniker er det som gjør slikt? Ellers virker det som høyhastighets ADSL-abbonement i dag blir mer og mer en slags "best effort"-greie, siden det sure gamle kobbernettet synger på siste verset. Synd, men money talks virker det som, Telenor et al vil vel bare selge så mange abbomenent de kan. Endret 26. mars 2009 av Smirnoff Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg hadde skiftet ISP før de endrer KAPAKS, slik at den nye leverandører kan forholde seg til det KAPAKS sier og kreve at Telenor utbedrer feilen. De utbedrer ikke slikt hvis det er snakk om annet enn enkle grep, enkelt og greit. Det er ikke leveringsplik på xDSl. Kobbernettet er en håpeløs bærer nå som hastighetene øker. Det er ikke leveringsplikt nei, men avtalene imellom Telenor og WS-leverandørerene sier kort og greit at Kapaks er lov (selv om Telenor i desse dager holder på og teste sitt eget nye system for registrering). Sier Kapaks 14,4 så kan NGT kreve å få linjen feilmeldt og utbedret, er det derimot kabelbrudd eller feil på kabel som er kommet etter at Telenor målte linjen til 14,4, da er telenor fortsatt pålagt å utbedre feilen, men slik kan da ta flere måneder (og i visse tilfeller år), siden det ikke akkurat er prioritert hos Telenor utbygging når det kun er en eller to kunder involvert. Har selv sett kunder som har har ventet over flere år på å få fikset linjen sin som ble skadet ved legging av ny fiber, og de gikk da i over ett år med 200kb/s ned og 140kb/s opp. Om du ikke er villig til å skifte så ville iallefall jeg ha klagd noe helt enormt. En bedrift blir ikke bedre av å ha misfornøyde kunder når de kundene ikke sier ifra. Ta det gjerne så langt du bare kan, ofte kan de som håndterer såkalt Actionsaker få gjennom ting de ikke kan på 'gølvet' i Telenor KS. Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Etter litt over 1 uke fikk jeg svar fra NGT om at linjen min var blitt fysisk avkoblet i sentralen og at de har sendt hastemelding til tekniker om å koble til igjen. Det viste seg at en eller annen idiot hadde koblet vekk min linje for å gjøre plass til de nye naboene Høh, det er jo rett og slett uakseptabelt. Hva slags tekniker er det som gjør slikt? Ellers virker det som høyhastighets ADSL-abbonement i dag blir mer og mer en slags "best effort"-greie, siden det sure gamle kobbernettet synger på siste verset. Synd, men money talks virker det som, Telenor et al vil vel bare selge så mange abbomenent de kan. Hehe, det er faktisk dette som er den største grunnen til at folk mister nettet sitt. En montør som skal koble opp en linje el. kan komme til å nappe ut feil ledninger uten å mene det. Om du har sett hvordan ledninger er patchet i en tlf.sentral, så skjønner du hvorfor det er praktisk talt umulig å finne ut hvor de sto. De får rett og slett ikke satt dem på plass igjen. Derfor har de ofte ikke noe annet å gjøre en å reise, for så å vente på feilmelding fra kunden som ble rammet. Når kunde først har feilmeldt får montør info om hvilket linjenummer det gjelder og hvor på DSLAM den skal være koblet til , og han kan utbedre feilen. Kaoset som råder i mange tlf.sentraler er et skue. Man må se det for å tro det. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, det er jo forsåvidt et kråkereir i sentralene, det er sant. (Har forsåvidt sett inn i et da jeg gikk på videregående skole for mange år siden). Men likevel. Jaja, selv gidder jeg ikke selv tenke på å oppgradere DSL-linjen min noe mer, i redsel for å ende opp med ei linje som ikke er like stabil og nesten konstant oppe som den jeg har. Får se på fiber en gang i framtiden om jeg behøver det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Essensen her er som jeg og flere andre beskriver i erfaringer. 1. ISPen har kampanjer i området "høyere hastighet til alle", eller skal koble opp nye kunder. 2. De driter da i de gamle kundene, jeg mistet Internett i 2 kritiske dager hvor jeg satt med viktige jobboppdrag via fjernstyring, fordi de koblet opp nye kunder eller gud vet hva de holdt på med ift. kampanjen. 3. Det tok over en uke før de så på saken og da hadde jeg allerede fått tilbake linja men kun med 8Mbps. 4. Deretter alt rotet gjennom mange ledd i klagesystemet deres hvor de nektet å engang forsøke å utbedre. Dette er IKKE akseptabel kundebehandling! Jeg klarer ikke å se noen som helst annen bransje mot private sluttbrukere hvor slikt hadde blitt akseptert. Endret 26. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå