Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Telenor halverte min båndbredde etter 3 år.

Anbefalte innlegg

Hva med å selge minne som har kapasitet opptil 2 GB? Eller minibanker som, når du velger 200 kroner, gir ut opptil 200 mens du seff blir trekt for 200 uansett hvilket beløp du faktisk fikk ut?

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste som er fornøyde er vell bedriftene som får gjøre som de vil siden de selv bestemmer kjørereglene.

hadde ikke vært meg imot om de fikk lovfesta noe grenser de måtte forholdt seg til som maks avvik fra maks hastighet på x antall prosent.

men sålenge politikerne som bestemmer ikke møter selv er det et ikke eksisterende problem i det fine norske systemet.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Selv om du har et abonnement som tilsier 16 mbps, betyr det ikke at de kan levere fullt på abonnementet. Slik er det, slik har det alltid vært.
De har levert 14.4Mbps som jeg har samtykket til i 3 år, det blir ikke det samme som du sier her. Jeg har videre hatt ADSL abbonement og lignende siden det kom til Norge og har aldri blitt behandlet på denne måten.

Er dette betingelser, praksis og oppførsel dere som ADSL kunder er såre fornøyd med og vil dere synes det er helt greit om dette skjer dere i morgen?

Helt ærlig? Ja. De kan ikke hjelpe for at det er flere som skal nytte linja, å at du ikke får mer. Er slik her også, bor i blokk. Jeg har også maks hos, 16 mb + en opp. Sitter med 7 tusen å noe ned, 200 å noe opp. Spurte om dette var mulig å endre, men fikk som svar at dette var det som gikk an å levere hit. Jeg betaler også for et abonnement som ikke blir fullt utnyttet, men jeg vet at det står "INNTIL" 16 mbps. Da er det av den enkle grunn at man aldri kan garrantere hvor mye man får i linje. Samme var med telenor, som jeg har gått ifra(stive prise kontra de jeg har nå).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hva skal man gjøre da, grave opp å legge i fiber kabler?? Bygge sin egen sentral? Klar over hva det koster eller?

Lenke til kommentar

Det som er litt trist oppi alt dette er at Norge vil være avhengig av teknologisk utvikling slik at vi har ben å stå på når olje og gass ikke er våre krykker lenger.

Derfor å mane til teknologisk utvikling og ikke være fornøyd med å bli behandlet på denne måten pga. manglende utvikling er viktig i den store sammenhengen slik jeg ser det.

Telenor har nok av penger, de gjør ikke dette fordi de ikke har råd til å lage bedre produkter. De gjør det fordi vi lar dem slippe unna med det. Vi stiller ikke krav, vi øver ikke press på politkere som lager lovene og stiller kravene nedover i kjeden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

sålenge størstedelen av landet er fornøyd med adsl og jubler for 4-10mbit med en bortimot ikke eksisterende upload driter de desverre fint i hva resten av oss vil ha :(

kan de ha 90% fornøyde kunder uten løfte en finger er det vell mer lønnsomt for de og overse resterende som vil ha mer enn starte oppgradere.

Lenke til kommentar

prøv deg heller med å send en epost i kontaktskjema til telenor (tviler på at forbrukerrådet gjør mye?)

skriv at linja di ble satt ned fra 16 til 8 pga ustabilitet, men at det står 12 i kapaks (det står 14 men det er teknisk hastighet uten fradrag for overhead)

og at du derfor burde kunne få 12mbit.

blir helt feil å ringe til 145 da de ikke har no med internett å gjøre.

kan jo hende de gjør noe med det da, og kan og hende da linja blir ustabil hvis det skjer og, men er vel verdt forsøket :p

Lenke til kommentar

Det var telenor Kundeservice som ba meg ringe 145 den gang og han jeg snakket med virket absolutt å ha med internett å gjøre. Jeg vet ikke hva de roter med internt hos Telenor.

Jeg sendte en skriftlig klage etter å ha vært igjennom et par runder med 05000, og fikk da dette som svar.

-------- Opprinnelig melding --------

Emne: Vedr. ADSL xxx

Dato: Tue, xx Feb 2009 09:44:42 +0100

Fra: <[email protected]>

Til: <xxx>

Hei

Vi viser til din henvendelse.

Den xx.12.08 meldte du feil på ADSL. Våre teknikere konstaterte at det

var dårlige støymarginer ved 12 mbit. Hastigheten ble da satt ned til 8

mbit for å få en mer stabil linje.

Vi beklager å ikke kunne levere ønsket hastighet til deg per i dag.

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen

Linda Paulsen

Telenor Kundeservice

Deretter sendte jeg et tilsvar om at dette ikke var godt nok og at jeg ønsket mer informasjon om hvorfor dette hadde skjedd, og fikk dette som svar.

-------- Opprinnelig melding --------

Emne: RE: Vedr. ADSL xxx

Dato: Tue, xx Feb 2009 11:36:37 +0100

Fra: <[email protected]>

Til: <xxx>

Referanser: <4A954C837213224BA1EB71DB549F64A07015B3F180@TNS-FBU-2E-015.corp.telenor.no> <[email protected]>

Hei igjen!

For ytterligere teknisk informasjon vedrørende denne sak ber jeg deg ta kontakt med vårt feilmottak på tlf: 145.

Mvh Telenor Kundeservice

Linda Paulsen

Jeg kan alltids prøve deres "05000 skjema" for N'te gang for å se om de glemmer seg og setter den tilbake til 14400 connect igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som en tilleggsopplysning, kan jeg informere om at Telenor ikke nødvendigvis er "vrange" her.

I mitt tilfelle økte de hastigheten (uten at jeg ba om det), men da linja er som den er,... og de hadde solgt ASDL til de 2 andre hustandene her, så ble linja ubrukelig .. på "hör-og-häpna" 4MB.

Måtte ned på ca. 2.5MB for at det skal være brukandes.

Og det må jeg leve med her på "hjemmekontor" med 2-3 andre brukere (hvorav en datter "tar" mesteparten av trafikken).

Har HE-Nett(Lyse) på den andre husstanden.. og her kan også Telenor levere ca. 10Mb (sist jeg sjekket).

Her er det router som i tilfelle setter begrensinger (med 20000 sockets/slots når "ungdommen" "bare må" laste ned det samme dr**en enda engang.. og de har en "smak" som deles av 1000000000 andre noder der ute).

QOS er en fin ting... :)

Så jeg vil si at en "nedtur" fra ca. 14MB til 8MB (med prisreduksjon) er ett "luksusproblem".

Man må idag over på annen hardware for å få (stabil, "garantert") hastighet ett stykke over 10GB.

Ihvertfall dersom man bor slik til at man må forholde seg til gammel infrastruktur.. dvs. linjer laget for *telesamband*.

:)

Lenke til kommentar
Jo, det er faktisk det. Syntes du at du burde få bedre båndbredde enn alle naboene dine bare fordi du liker å laste ned ulovlige ting på nettet?

Det er jo et tåpelig argument. Han hadde jo allerede den linjen og betaler for den. Da kan de jo ikke komme å ta fra han deler av linjen fordi at naboen vil ha raskere linje. Det blir faktisk like dumt som at du skal gi fra deg ene soverommet i leiligheten du leier for at naboen skal få like stor plass som deg.

edit: litt treg her men måtte bare kommentere det..

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg regner med at forklaringen på hva som har skjedd med deg er noe a.la. dette

1. Telenor har kampanje

2. Mange som du deler linje med slår til på denne kampanjen (antallet du deler linje med kan være flere hundre litt ettersom hvordan kabel som er brukt, i de store byene brukes det ofte 500 par eller 1000 par kabler fra hovedfordeler mot hk, om du har 4 naboer som deler linje mot endefordeler har dette trolig fint lite å si).

3. Grunnet høy(ere) fyllingsgrad i kabelen og mere overhøring mellom de individuelle parene i kabelen synker signal/støyforholdet for alle abonentene i denne kabelen, også deg.

4. Når så modemet ditt prøver å synche opp linje, vil det kanskje klare dette i stillere perioder på døgnet da støyen på linja er mindre, mens i BH (busy hour) vil ikke signal/støyforholdet være bra nok, og du har ikke lenger noen linje.

Telenors/Kundens muligheter:

1. Man gjør ingenting, du vil ha en like rask linje som før, når det virker, men vil oppleve mye ustabilitet.

2. Telenor kan skru ned hastigheten på kundens linje for å få linjen stabil, og øke signal/støyforhold, i de fleste tilfeller vil dette være en bedre løsning enn 1

3. Telenor kan legge nye kabler, og senke fyllingsgraden i kobbernettet sitt. Dette krever investering på en gammel platform, og personlig tviler jeg på at dette kommer til å skje, men det kan være at du har dritflaks og at området ditt av en eller annen grunn prioriteres på kobber.

Jeg tor jeg ville krevd kompensasjon for X mnd p.g.a. dårlig informasjon fra Telenors side om hvorfor hastigheten var satt ned, slått meg til ro med saken, evt. byttet levrandør som kanskje har utstyr som er mer stabilt på lavere signal/støyforhold. Det hører også med til saken at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre siden av gjerdet.

På sikt er vel det eneste saliggjørende å bli kvitt kobberen, men p.g.a. penetrasjon i markedet vil nok dette ta mange år.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du fikk det svaret ifra Telenor og Kapaks (Telenor sitt eget register) sier linjen din skal klare 14,4 så kan du faktisk skifte ISP og la de kreve at Telenor leverer 14,4. Aner ikke hvor du bor, men finn deg en lokal WS leverandør, evt. en nasjonal WS operatør som NextGenTel (NGT er OA leverandør, men de er WS i områder der de selv ikke har utstyr i sentralen).

Har NGT utstyr i sentralen så kan de mest sannsynlig levere mer (grunnet nyere utstyr + de faktum at de er villige til å prøve mer enn kapaks, så lenge det ikke blir ustabilt) enn Telenor gjør, rett og slett fordi Telenor aldri prøver mer enn Kapaks sier. Husk, skifter du til en WS leverandør så går alle hastighetsendringer gjennom Telenor, men de får et lite push til å faktisk levere det de selv har inne i Kapaks.

Dog, har sett eksempler der WS leverandør ikke får fikset feil på linjen fordi det koster mer enn xxx kroner å fikse inntakskabel til kundens hus etc, og Telenor nekter selv om de er ansvarlig helt frem til NTP, og WS leverandører er jo langt ifra ansvarlige for den kabelen.

PS: Helt utrolig med usaklige innlegg her, hadde dere hatt peiling (eller vært moden nok til innrømme deres egen ignoranse) så hadde dere holdt kjeft.

Kapaks sier linjen din skal klare 14,4. Og da kan du som kunde kreve iallefall opp til det, uansett om sentralen i seg selv er ovebelastet (selv om Telenor hadde brukt det som grunn i ditt tilfelle, noe de faktisk ikke gjorde).

Skylder de på kabelen så er de som linjeeier pålagt å fikse den i henhold til det kabelen i Kapaks sier den skal klare.

Lenke til kommentar

TL1000S/Elgvenn:

Det var uansett en forklaring jeg synes Telenor burde ha påspandert seg fra start av, også som informasjon i forkant. Jeg har forstått sammenhengene selv hele tiden men mener dette er for dårlig kundebehandling. Så jeg gir ikke telenor noe som helst kreditt for hvordan de har oppført seg.

Ivy:

NGT leverer kun SURF på telenors utstyr her, men skal sjekke opp mulighetene.

Takker for gode og informative innlegg :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ivy:

NGT leverer kun SURF på telenors utstyr her, men skal sjekke opp mulighetene.

Takker for gode og informative innlegg :)

Surf-abonnement = De leverer via Telenor sitt utstyr, men om Kapaks sier 14,4 så vil nok NGT la deg bestille ADSL Surf2+ (opptil 16 siden det er Telenor sine profiler de må velge imellom), og du vil da kunne kreve å få stabilt nett helt opp til minst 14,4Mb/s, rett og slett siden NGT sin avtale med Telenor sier de må levere minst de som står i Kapaks, og Kapaks er faktisk nesten alltid streng på hva den lover).

Endret av IvyMike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...