Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Telenor halverte min båndbredde etter 3 år.


Anbefalte innlegg

Jo, det er faktisk det. Syntes du at du burde få bedre båndbredde enn alle naboene dine bare fordi du liker å laste ned ulovlige ting på nettet?

 

Driter nesten på meg av latter her.

 

Du er klart en av de som skulle vært nekta internettforbindelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er desverre mange som jobber med support uten å ha verken interesse eller kunnskap om hvordan DSL/nettverk fungerer. De har fått et kjapt kurs som gjør dem i stand til å hjelpe kunden i 90% av tilfellene.

Siden de med kursene sine tror de vet bedre en deg ender man ofte opp med dårlige og feilaktige svar, når de egentlig burde satt deg videre til 2. linje.

 

Du burde ikke gi deg, men kreve å få prate med 2. linje eller noen på teknisk.

 

Det kan godt hende at personen som ble sendt ut for å sjekke linja di etter feilmelding var veldig klar for å få i seg lunsj eller dra hjem for dagen. Da er det fort gjort å overdrive problemet med støy og bare senke hastigheten. Dette har jeg vært ut for selv, og men alt ordnet seg når jeg spurte om jeg kunne få prate med noen på teknisk. Det tok et par timer så ble jeg oppringt av en som faktisk hadde peil på nettverk.

 

Siden du tidligere har hatt 14400/??? burde du be om at de dropper adaptive sync og heller setter fixed 14400/???.

Om linjen da blir ustabil har det skjedd noe med linjeføringen mellom DSLAM og modem.

 

Det kan være en idé å sjekke kablingen i huset først. Dårlige kabler har laget krøll mer en én gang.

Lenke til kommentar

Lovligheten er der, da du har en "best effort" linje vil jeg annta. At du får tregere linje grunnet dine naboer betyr at kabelen er underdimensjonert for de hastighetene de selger. Så ja Telenor burde ha hatt en 8mbits linje de skulle ha solgt.

I Sverige er det fra til hastigheter de selger, skulle ha vært lovpålagt!

 

Uansett, har du sjekket om NGT har eget utstyr i sentralen? Da de bruker bedre utstyr og ellers har et bedre internnett enn Telenor så burde du heller gå for de.

 

(Telenor kan levere meg hele 6mbit max, får 17-18 fra NGT)

Lenke til kommentar

NGT kan kun selge SURF i området som er over Telenors utstyr, samt at NGT har ulemper jeg ikke ønsker. Når det gjelder naboer så er vi et rekkehus på 4 boligenheter, og mine nærmeste naboer har lave hastigheter fra andre leverandører og har hatt det lenge.

 

Kablingen i huset har heller ikke endret seg på disse 3 årene, hverken hos meg eller naboene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Selv om du har et abonnement som tilsier 16 mbps, betyr det ikke at de kan levere fullt på abonnementet. Slik er det, slik har det alltid vært.

Lenke til kommentar
Siden du tidligere har hatt 14400/??? burde du be om at de dropper adaptive sync og heller setter fixed 14400/???.
Jeg fikk beskjed av kundeservice på min siste klage i februar om at linjehastigheten var nedsatt pga. (plutselige?) støymarginer, ville jeg vite mer måtte jeg ringe 145 og snakke med en "tekniker" der.

 

Jeg ringte 145 senere og de sa det samme, men jeg ba om at de skulle sette den/tvinge den til 14400, noe de nektet plent å gjøre. Jeg ba dem 3 ganger i løpet av telefonsamtalen om å endre hastigheten til 14400 igjen for å se om det fungerte, men de nektet.

 

Jeg kan ikke forstå at dette er en akseptert og lovlig praksis ovenfor private ADSL kunder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Selv om du har et abonnement som tilsier 16 mbps, betyr det ikke at de kan levere fullt på abonnementet. Slik er det, slik har det alltid vært.
De har levert 14.4Mbps som jeg har samtykket til i 3 år, det blir ikke det samme som du sier her. Jeg har videre hatt ADSL abbonement og lignende siden det kom til Norge og har aldri blitt behandlet på denne måten.

 

Er dette betingelser, praksis og oppførsel dere som ADSL kunder er såre fornøyd med og vil dere synes det er helt greit om dette skjer dere i morgen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Siden du tidligere har hatt 14400/??? burde du be om at de dropper adaptive sync og heller setter fixed 14400/???.
Jeg fikk beskjed av kundeservice på min siste klage i februar om at linjehastigheten var nedsatt pga. (plutselige?) støymarginer, ville jeg vite mer måtte jeg ringe 145 og snakke med en "tekniker" der.

 

Jeg ringte 145 senere og de sa det samme, men jeg ba om at de skulle sette den/tvinge den til 14400, noe de nektet plent å gjøre. Jeg ba dem 3 ganger i løpet av telefonsamtalen om å endre hastigheten til 14400 igjen for å se om det fungerte, men de nektet.

 

Jeg kan ikke forstå at dette er en akseptert og lovlig praksis ovenfor private ADSL kunder.

 

Nektet de for å være vrange, eller fordi at de ikke kunne?

 

Jeg viste ikke at de som sitter på 145 driver med konfig/oppsett av DSLAM. Jeg trodde de stort sett bare tok seg av selve linjene, og ikke så mye av innholdet.

 

Du burde uansett ikke gi deg før du har fått en god forklaring. Det hadde jeg krevd uansett om jeg skulle bytte ISP eller ikke.

 

Min bror gjorde det veldig enkelt for noen år tilbake; han ringte sentralbordet til Bluecom og krevde å få prate med adm. dir. Da skjedde ting veldig fort etterpå.

Det blir neppe like enkelt med Telenor, så det er kanskje ikke noe å satse på for deg.

Lenke til kommentar

Formann:

Personen på linjen sa ikke noe annet enn at "De kan vi desverre ikke gjøre på noen måte". Hverken han eller andre var det jeg ble informert om.

 

Jeg skal be om en fullverdig forklaring på hvorfor støymarginene plutselig har blitt forandret til meg og jeg vil ha det fra noen med ansvar hos Telenor og skriftlig, ikke at en eller annen tekniker ringer meg for å få saken utenom systemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er dette betingelser, praksis og oppførsel dere som ADSL kunder er såre fornøyd med og vil dere synes det er helt greit om dette skjer dere i morgen?

Sålenge de lovlig kan gjøre dette når de vil uten måtte oppgi en grunn driter de vell ganske kraftig i hva kundene mener, når alle selskapene praktiserer dette er ikke det akkurat mange andre alternativer enn godta det.

 

eller du kan jo si opp internett og si de får ikke dine penger før de endrer policy, men det er ikke store valget

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Og lovlig, uten å informere om at det skjer i forkant? Virker merkelig. Jeg kommer også til å sende en klage til forbrukerrådet, om ikke annet for å registrere at dette ikke er akseptabelt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det er opptil bedriftene selv lage retningslinjene er ikke det særlig sjokkerende at kunden ikke sitter igjen med fordelene.

 

når politikerne kunne si norge har full bredbåndsdekning selvom det ikke stemmer var de fornøyd og dreit i oss.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

hei. Jeg opplevde at telenor ikke kunne sette opp farta på linjen hjem så jeg hadde maks på 600 kbps ned. De sa at det var helt umulig pga gammel sentral og for lang avstand. Prata med nextgentel, og det viste seg at de kunne gi meg 2mb linje uten problemer. De måtte bare sende en tekninker til sentralen og ordne litt. Har hatt 2 mb dønn stabilt etter at jeg bytta. Så det går bare på vilja og interesse fra telenor, de gidder ikke bruke penger på å oppgradere sentralen slik at du får høy hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lykke til Theo.. du er ihvertfall sta/standhaftig nok til å ha en liten sjanse.

 

Selv om du ikke liker svaret fra en gitt bruker her, så er essensen at Telenor vil øke marginene.

Det betyr at de selger mer båndbredde enn de har kapasitet til (signalstøy) slik at det går utover eksisterende avtaler.

Og du er en liten d***-kunde - typ privat.. Betal 20k i kassen som "VIP Bedrift" og du skal se at du får en egen gullkabel lagt inn til huset ditt. :)

 

Har/hadde akkurat samme situasjon her "oppe i skauen".

Du skal nesten være glad, jeg må nøye meg med 2.5MB.

Noe mer går ikke på den 5km 100 år gamle kobber-linja, etter at 2 naboer fikk ASDL (jeg var først ute).

 

Så:

Finnes det alternativer?

Nei.

Da må man i tiflelle grave fiber sjøl for å komme seg til nærmeste punkt for f.eks. Lyse (underleverandør).

 

Så din protest blir (nesten) som å be om å at sola skal skinne litt lenger på ditt hus.

Det går ikke, men siden det er deg, så kanskje.. kanskje.. :D

Lenke til kommentar

TL1000S:

Det var insinuasjonene jeg ikke likte :) Direkte umodent av en voksen mann. Men nok om den biten.

 

Ellers forstår jeg realitetene men det betyr ikke at jeg behøver å like den slags oppførsel eller å akseptere den uten å utfordre Telenor på denne type behandling av sine kunder. Drittliten eller ikke hehe.

 

Og haha.. du får meg nå alltid til å trekke på smilebåndet *flire*

 

BlueEagle:

Hehe :thumbup:, jeg kan vurdere å ta det med i brevet til forbrukerrådet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Siden du har blitt fakturert for 16mbit i tre år og linjen ikke klarer mer enn 8mbit så krever du selvfølgelig å få refundert det du har blitt overfakturert for tidligere. ;)

om de hadde levert 0,1mbit de årene ville det fortsatt ikke være overfakturert.

uansett hva de leverer har de holdt sitt løfte om opptil 16mbit som de selger, siden de ikke må levere noe minimum etter de fine norske lovene.

 

strengt tatt kunne de ringt alle i norge og sagt de kan få opptil 16mbit og tatt betalt for det så levert 2mbit, ville vært 100% lovlig.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det er nyanser og sammenhenger her som ikke henger på grep cruzader, uansett hva man mener om "inntil" begreper.

 

EDIT:

Uansett så blir det interessant å se hva forbrukerrådet mener om saken og om dette er praksisen vi ønsker videre i Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

På tide at vi krever endringer på praksisen innenfor dette området? Eller er man fornøyd med den slags tilstander?

 

Hmm det er jaggu valg i 2009, hva med å sette det på dagsorden og kreve bedre lover og kjøreregler på dette, som stiller høyere krav til leverandørene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...