Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg bor litt utpå bygda og har hatt Telenor ADSL siden 2003 på dette bostedet, og hadde de også på tidligere adresse. Jeg har stort sett vært fornøyd inntil november/desember 2009. Jeg hadde i desember hatt 16Mbps(reellt 14.4Mbps pga linjekvalitet) i to-tre år og vært meget fornøyd med det. Det har vært noen små tilfeller av ustabilitet men meget sjelden i denne perioden. Så i desember 2008 fikk jeg plutselig et brev fra Telenor om at nå oppgraderer de "alle" til 16Mbps og noe slikt. Det tok ikke mange dagene før jeg begynte å merke vesentlig lavere overføringshastighet i mine nntp forbindelser(abbonerer på giganews). Jeg stusset men tenkte at det ville gå seg til over tid. Så mistet jeg nettet i opptil et par dager før juletid og jeg rapporterte dette. Før de hadde tid til å se på saken kom linjen min tilbake. Men alikevel en uke senere fikk jeg SMS om at "teknikere hadde sett på saken i dag og fikset problemet". Jaha tenkte jeg som hadde sittet med nettet tilbake en uke før det. Så uti januar ser jeg i ADSL modemet at tilkoblingshastigheten kun er 8Mbps. Jeg sender avgården en klage og får kun svaret. "Din linje støtter ikke høyere hastighet". Jaha.. jeg har jo hatt 14.4Mbps i 3 år nå... hvordan kan det ha seg at den ikke støtter det? Så jeg sender klagen videre opp i systemet. Jeg nevner også her min mistanke til at deres kampanje i området om høyere hastighet til alle har forringet mitt abbonement. Men jeg får det samme svaret tilbake med litt mer tekst rundt og vil jeg vite mer må jeg kontakte feilmeldingen på 145. Jeg spurte hvordan jeg kunne ta saken videre opp i systemet noe jeg ikke fikk svar på. Siden man har annet å drive med går det en stund før jeg ringer 145 og spør. Deres forklaring er "pga mye ustabilitet på din linje så tekniker det nødvendig å senke hastigheten til 8Mbps og vi kan desverre ikke øke den igjen, det er ikke mulig". Jaha? Hvordan har denne ustabiliteten plutselig oppstått rundt deres kampanje med økt hastighet til alle spør jeg og personen i andren enden vet ikke hva han skal si og gjentar manisk "linjen var ustabil og vi måtte senke den til 8Mbps.". Smått forbannet legger jeg på. Så hva kan jeg gjøre? Hvilke alternativer har jeg til telenor? Jeg vet at Nextgentel kun kan bruke telenors nett her ute og jeg ønsker heller ikke deres 10er nett. Endret 6. april 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sjekk i Kapaks hva linjen din faktisk er klassifisert til å tåle. Klarer du ikke opp til det maksproduktet der så er det grunn til å kreve feilmelding/teknisk utredning. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM.Linjen har produktet ISDN GT Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Dette fikk jeg og er produktet jeg hadde før, hvordan kan de da nekte meg dette nå etter 3 år med dette produktet? Husk at de i diverse tilsvar begrunner degraderingen av min line og hastighet(nå gjennom 3 år) med dårlig signalkvalitet... jaha.. plutselig etter 3 år? Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Virker som bare tull. Jeg har 20/1 fra NGT og etter noen måneder ble dette satt ned til 12Mbps og fikk klar beskjed (nesten kjeft) at jeg ikke kunne HA mer pga linjeavstand, og mannen i telefonen brydde seg lite om at jeg hadde hatt 20(reell 16) tidligere. Tok meg et par telefoner rundt og etter tredje gang jeg kom fram fortalte en dame meg at fyren må ha vært stokk dum, satt linjen min til 21/1.3 (i ruter) og jeg har nå, som før, 16-17/0.8-1, i tillegg til et filter som skal gjøre linjen mer stabil. Vet jo ikke helt om det går med det samme for deg, men jeg vil du skal klage og be dem gi deg en forklaring. Klarer dem ikke det, så vet du godt at det er tvilsomt at linjen din ikke tåler mindre pga ustabilitet. Er selve kobberledningene plutselig bare blitt dårligere eller noen har fiklet med dem (evt. et dyr), så burde de kunne fortelle deg det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Riot: Jeg har klaget i 3 instanser og får det samme svaret tilbake. Endret 25. mars 2009 av datating Fjernet kommentar til slettet innlegg. Lenke til kommentar
Quickcraft Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Da alle naboene dine fikk samme linje, gikk det desverre ut over hastigheten din. Har hørt om flere tilfeller hvor det samme har skjedd. Er ikke sikker på om det vil bli bedre å gå over til noen annen levrandør heller, mulig noen andre kan svare her. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Og det er totalt uakseptabelt og jeg kan ikke forstå at en ISP har lov til å ture frem på den måten. I tillegg er de frekke nok til å skylde på plutselig endret signalkvalitet istedet for å innrømme de faktiske forhold? Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 tofagerl har helt rett, pga av andre kunder, som benytter hele eller deler av samme kabling du gjør, får raskere linjer blir støymarginene for dårlige til å gi deg den hastigheten du hadde før uten at linjene til deg og andre kan bli ustabile. Telenor har ganske strenge regler på dette da de leier ut plass til andre isper som har rett til stabile linjer. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hva heter produktet du har kjøpt hos Telenor? Lenke til kommentar
medlem-3841 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det er desverre slik at leverandører bygger ut områder til å omfatte flere kunder rett som det er, og ergo må kapasiteten de har fordeles likt på alle. At du har hatt 16mbit tidligere og plutselig bare har 8 skyldes nettopp dette. Tror ikke du kommer noen vei her. Du og Telenor har neppe noen kontrakt på at du er sikret 16mbit ut livet Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Men hvordan har Telenor rett til å degradere min tjeneste uten mitt samtykke eller uten å informere meg om at mitt produkt vil bli degradert for å oppgradere andre? Hva heter produktet du har kjøpt hos Telenor?De har selvfølgelig endret mitt produkt nå i ettertid av klagene, men før mener jeg det het Telenor ADSL Max og jeg betalte for 16Mbps for å få de 14.4Mbps i 3 år. Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Se deg om etter en annen leverandør. Bruker jo de samme kobberkablene, så du burde jo få samme hastighet som før. Er det ikke nok kapasitet hos telenor, kan andre leverandører ha det. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Finles avtalen du har skrevet under på og se om det står noe om de reserverer seg retten til å endre ting og tang. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er ikke hastighetene som oftest Inntill XXMbps? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Hva beskytter meg mot at Telenor ikke kan ha endret denne avtalebetingelsene under tidens løp, når de tar det for god fisk å bare endre kundens produkt uten noen informasjon i forkant. Jeg skal se på avtalen jeg kan finne. Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Denne kan kanskje dekke din situasjon 17. Endringer i priser og vilkårTelenor har rett til å foreta endringer i priser og i vilkår. Når endringer er av en viss betydning og til ugunst for kunden, skal Telenor varsle kunden på hensiktsmessig måte, og senest en måned før endringen trer i kraft. Varslingskravet etter denne bestemmelsen gjelder kun i forbrukerforhold. Kunden kan vederlagsfritt si opp avtalen med Telenor hvis endringen er til ugunst for kunden. http://www.telenor.no/privat/internett/abo...nnementsvilkar/ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Er ikke hastighetene som oftest Inntill XXMbps? De selger klare hastighetspesifikasjoner og når ADSL modemet ikke lenger kan koble til med mer enn 8Mbps og har koblet til med 14.4Mbps i 3 år da kan det neppe bortforklares på den måten. Gonzo: Takker. Så det eneste jeg kan gjøre etter å ha vært igjennom klagesystemet til Telenor(som jeg har) er å si opp avtalen? Det kommer jeg definitivt til å gjøre, men denne oppførselen fortjener oppmerksomhet og jeg kan ikke forstå at dette er akseptabel oppførsel av en ISP. Jeg fikk ingen informasjon og måtte igjennom et tungt klagesystem før jeg fikk en forklaring som ikke sa noe annet for meg enn at jeg kunne hatt skylda for problemene. Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Naboene har fått mulighet for høyere hastighet som har ført til lavere støymargin som igjen har ført til at de måtte senke hastigheten hos deg for å få stabil linje. Kabelen er en delt ressurs og da må man finne seg i at støy på andre par senker kvaliteten. Skal du ha maks hastighet kan du vurdere å bytte ISP til NGT. De pleier å synke opp med høyere hastighet enn konservative Telenor. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Du bør vel kunne kreve nedsatt pris? Hva betaler du nå? 499 per mnd? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg forstår at det har sammenheng med "økt hastighet til alle" kampanjen Telenor hadde i området i desember 2008. Noe Telenor selv ikke vil innrømme direkte ovenfor meg. Men jeg stiller meg undrende til lovligheten av dette. Bludd: Jeg fikk avslag i prisen for desember og januar og de senket prisen videre. Poenget for meg er at min husstand og dens brukere benytter ganske så mange båndbreddekrevende tjenester. Og ikke til ulovlig virksomhet som tofagerl så ivrig kastet seg på. Det jeg er mest opptatt av her er om vi er rettsløse mot slike "høyere hastighet til alle, men desverre halverer vi din linje for å få det til, uten å informere deg om at det vil skje deg" kampanjer. Min nabo(som er den mest aktive av 3 naboer på samme kobberlinje) har forøvrig i flere år nå 4Mbps fra en annen leverandør og vi bor i rekkehus på 4 enheter hvor de to andre ikke har høyhastighets bredbånd. Endret 25. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå