Equilibrium Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Her om dagen hadde jeg og noen venner en diskusjon om hva som var best av ordene Bestått og godkjent. Noen mente bestått var et kraftigere og mer rosende beskrivelse, mens andre mente de to ordene var synonyme. Noen her med peil? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Godkjent = OK! Bestått = KLART SEG! Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Når jeg tenker "bestått" tenker jeg minst en toer i karakter. Og en toer er jo elendig, så jeg vil si at godkjent er bedre. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Godkjent = OK! Bestått = KLART SEG! kan ikke si det mye klarere enn det.. mener forsovidt det samme. "godtkjent" er i alle fall synonymt med "OK" Endret 25. mars 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Jakwit Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg mener at bestått og ikke bestått er begrep som brukes dersom du må avlegge en prøve. Godkjent er et begrep som brukes f.eks. bare ved gjennomgang av papirer eller ved en samtale for å kartlegge hva du kan. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Min første assosiasjon blir vel at bestått er for dem som bare akkurat kom seg over kneika, mens det var greit nok om det ble godkjent. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Dette er vel ord som helst brukes på kurs hvor det ikke gis karakterer, og da er det enten det ene eller det andre, de brukes til det samme. Ellers er det nok vanskelig å si hva som er "best" av dem i vanlig bruk. Mange vil jo si at det ikke er godkjent bare å bestå, men går det ikke an å si at man ikke har bestått bare man har fått godkjent også? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Dette er vel ord som helst brukes på kurs hvor det ikke gis karakterer, og da er det enten det ene eller det andre, de brukes til det samme. Ellers er det nok vanskelig å si hva som er "best" av dem i vanlig bruk. Mange vil jo si at det ikke er godkjent bare å bestå, men går det ikke an å si at man ikke har bestått bare man har fått godkjent også? Jeg samstemmer med dette resonnementet. Begge begreper brukes ofte på tester, prøver og/eller kurs hvor det kun er to mulige utfall (bestått/ikke bestått eller godkjent/ikke godkjent). Dersom disse begrepene brukes i de nevnte settingene er det altså ingen forskjell. Det blir mer en smakssak hvilket begrep som velges. De utgjør samme nytten, og betegner det samme. Enten har man gjort det bra nok, eller så har man gjort det for dårlig. Når det gjelder i dagligtale er det litt verre. Da kommer det helt ann på hvilken kontekst uttrykkene brukes i. Så det blir egentlig umulig å svare på. Jeg synes imidlertid godkjent og bestått har omtrentlig samme kraft. Men det ene begrepet passer bedre i enkelte situasjoner enn det andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå