IntelCoreDuo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Heisann, jeg er en 21 år gammel arkitektstudent i England som har fått varsel om innkallelse til IngBn i august. (Førstevalget mitt). Jeg har noen spørsmål ang. førstegangstjeneste. 1. Jeg forstår at det er flere avdelinger i IngBn. Kan man selv velge/søke hvor man vil? Er noen av dem relatert til ingeniør-ting, f.eks brobygging, veier og anlegg? 2. Kan jeg ta andre fag i tillegg? Har du noen eksempler på slike? (vil gjerne snylte til meg en gratis utdanning mens jeg er der) 3. Jeg er veldig glad i fotografi. Har jeg noe fritid i førstegangstjeneste? Jeg vurderer å kjøpe et kvalitets kamera og ta det med. 4. Hvor gamle vil de fleste på mitt nivå være? Rett fra videregående? 5. Hva er det man faktisk gjør det meste av dagen? Løpe med tunge sekker? Marsjere opp og ned? Vente? Er det veldig variert? 6. Er det noen klasseromsundervisning? Jeg liker å studere, lærer ingeniørbataljonen noe som helst om naturlovene eller er det bare et misvisende navn? Lenke til kommentar
Makk2 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er for tiden i Pansret ingeniørkompani bravo så skal vel kunne svare på de fleste av spørsmålene dine. 1. De avdelingene du kan havne i er Pansret ingeniørkompani A og B, Maskinkompani, ABCvern-kompaniet og Oversetningskompaniet, men muligheten til å velge imellom disse er liten. Når jeg hadde innrykk ble vi plassert etter forsvarets ønsker og å bytte imellom avdelingene krever etter min erfaring konstant masing. Anbefaler deg å starte å mase allerede på sesjon hvis du vil inn i en spesiell avdeling. Ingeniørbatalajonen har svært lite med ingeniørfaget å gjøre, Ping A/B driver med miner, sprenging, hinder og infanteritjeneste og er det som vil ligne mest på det du ser som ingeniøraktiviteter. 2. Du får tilbud om en rekke kurs gjennom voksenopplæringen, men de fleste av disse er praktisk rettet som sveisekurs etc. Av teoretiske kurs er det hovedsaklig VGS fag som det undervises i hvis etterspørselen er stor nok, som vernepliktig har du også muligheten til å ta opp VGS fag som privatist gratis. Itillegg kan man ta ett nettbasert Ex.phil-kurs. 3. Etter rekrutten har du vanligvis fri etter kl 16.00 på hverdagene og i helgen. IngBn holder til i Skjold i Indre Troms med mye flott norsk natur rett utenfor vinduet ditt så hvis du liker å fotografere naturen er dette en ypperlig plass å avtjene verneplikten din. Du vil også oppleve mye igjennom førstegangstjenesten som er verdt å ta bilde av, men vil anbefale deg å kjøpe et kamera som tåler en trøkk hvis du skal bruke det i tjenestetiden og på øvelser. 4. Så godt som alle kommer rett fra VGS og er i alderen 19-20 år. 5. Hva du kommer å gjøre om dagene varierer veldig med hvilken avdeling du havner i. Rekrutten vil være forholdvis lik for alle kompaniene, der lærer du de grunnleggende soldatferdigheten som stridsteknikk, overlevelse, opptreden, fysiskfostring etc. Etter rekrutten begynner opplæringen, som stormingeniør (som er det Ping-ere flest ender opp som) vil du ha en meget variert og grønn tjeneste. Dagene vil du tilbringe med å legge/rydde minefelt, sprengingsopplæring, stridsteknikk, hinder og fortifikasjonsbygging. Du vil også få muligheten til å skyte med en rekke våpen som Hk-416, M72, RFK, 12,7 mitraliøse og materiellødleggelserifle og MG3. Stinglagene er oppsatt på 113-vogner så mye gåing på øvelser blir det ikke, men i tjenesten vil du likevel møte endel fysisk mestring. Skytefeltet ligger oppå et fjell som skal beseires for hver skytebanedag så litt gåing blir det jo. 6. Ping er kompaniet hvor du vil møte mest klasseromundervising, både sprenging- og minekursene har teorideler, itillegg kommer ting som førstehjelpskurs. På sprengningskursene vil du måtte bruke formler for å regne ut nødvendig mengde sprengstoff. Dette vil være det nærmeste du kommer det du ser på som ingeniøroppgaver, men også dette vil være veldig basic for en som har hatt noe som helst med matte og formler å gjøre på VGS. Du vil iløpet av året neppe lære noe ingeniør relatert som du vil ha nytte av i videre studier, men utifra ditt innlegg vil jeg likevel anbefale deg å avtjene verneplikten i IngBn hvis du først skal avtjene den, bare gjør ditt beste for å komme i Ping som uten tvil vil gi deg den morsomste og mest ingeniørrelaterte tjenesten. Heh, innlegget ble vist litt lengere enn planlagt, men hvis du gidder å lese hele og forsatt lurer på noe så bare spør Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Takk for flott svar, Makk2. Har noen oppfølgingsspørsmål. 2. Du får tilbud om en rekke kurs gjennom voksenopplæringen, men de fleste av disse er praktisk rettet som sveisekurs etc. Av teoretiske kurs er det hovedsaklig VGS fag som det undervises i hvis etterspørselen er stor nok, som vernepliktig har du også muligheten til å ta opp VGS fag som privatist gratis. Itillegg kan man ta ett nettbasert Ex.phil-kurs. Ang. praktiske kurs: Er disse også tilgjengelige for vernepliktige ved 2. Bataljon (som jo er i samme leir?)? Kan du nevne noen fler praktiske kurs enn sveising (om du vet om noen)? Og er det begrenset hvor mange av disse man kan ta, og er det et maks antall elever som kan ta et kurs om gangen? Ang. teoretiske kurs: Er det altså slik at om mange vernepliktige gjerne vil ta eksamen i f.eks. realfagsmatte, fysikk e.l. så kan forsvaret bestille forelesere som har timer i fritiden? Dette er jo i så fall et utrolig bra tilbud. Har allerede tenkt å ta opp en del fag fra vgs. som jeg vet jeg lett kan forbedre karakterene på, men hvis det er snakk om at forelesere kan komme, frister det å ta fysikk og realfagsmatte også. Ang. ex.phil: Er dette også gratis? På forhånd takk Når jeg tenker meg om kan jeg sikkert finne svar på noe av dette på mil.no. Hvis du finner noen spørsmål opplagte så trenger du ikke svare Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk, det var veldig hjelpsomt. Jeg kan lett slippe tjeneste, da jeg er midt i arkitektstudier, men studiet krever først lærlingsår (før master) og det vil pga finanskrisen bli veldig vanskelig å få praksisplass, og ble kalt inn, så tenkte at det kanskje passet fint til økonomien stabiliserer seg. Jeg forstår ikke helt hva du mener, du skriver at vi har fri fra kl. 4 på hverdager og helger. Mener du at vi har fri hele helgen eller fra kl. 4? Og det noen ferier tilsvarende vgs, f.eks i jula? Også, har du sett noe nordlys? Håper å få tatt bilder av flotte farger Jeg regner med å få ta med meg laptopen, er det internettilkobling der? (for fritiden) Kanskje viktigst, er det en flott opplevelse å ha hatt? Tror kanskje jeg har godt av å lære litt selvdisiplin og komme i form igjen, etter 3 år med slækk livsstil i England. Jeg håper ikke at det vil føles som et bortkastet år, men jeg tror det kan være fin erfaring. Også, hvilke avdeling har jeg størst sjans for å måtte være i båt/vann mye? Jeg gjør alt for å unngå det, jeg fryser lett og hater kaldt vann. Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg kan svare på noen av de spørsmålene. Jeg forstår ikke helt hva du mener, du skriver at vi har fri fra kl. 4 på hverdager og helger. Mener du at vi har fri hele helgen eller fra kl. 4? Og det noen ferier tilsvarende vgs, f.eks i jula? De fleste helger er det fri, bortsett fra når det er øvelser og i rekrutten tror jeg. Har sett mange som har skrevet at man kan regne med fri 3/4 av helgene. I rekrutten er det også oftest lengre dager enn til 16:00. Det er ferier i form av permisjoner med hjemreise. Disse er vel "stategisk" plassert utover året, er ganske sikker på at man kan være hjemme i bl.a. jula. Jeg regner med å få ta med meg laptopen, er det internettilkobling der? (for fritiden) Du kan ta med laptopen, og det er internett. Det er også stasjonære PCer på velferden som kan brukes. Det er lite tid til PC i rekrutten, så det anbefales å ta med laptoper og annet stasj etter første hjemreise. Endret 25. mars 2009 av lexmyr Lenke til kommentar
Makk2 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Takk for flott svar, Makk2. Har noen oppfølgingsspørsmål. 2. Du får tilbud om en rekke kurs gjennom voksenopplæringen, men de fleste av disse er praktisk rettet som sveisekurs etc. Av teoretiske kurs er det hovedsaklig VGS fag som det undervises i hvis etterspørselen er stor nok, som vernepliktig har du også muligheten til å ta opp VGS fag som privatist gratis. Itillegg kan man ta ett nettbasert Ex.phil-kurs. Ang. praktiske kurs: Er disse også tilgjengelige for vernepliktige ved 2. Bataljon (som jo er i samme leir?)? Kan du nevne noen fler praktiske kurs enn sveising (om du vet om noen)? Og er det begrenset hvor mange av disse man kan ta, og er det et maks antall elever som kan ta et kurs om gangen? Ang. teoretiske kurs: Er det altså slik at om mange vernepliktige gjerne vil ta eksamen i f.eks. realfagsmatte, fysikk e.l. så kan forsvaret bestille forelesere som har timer i fritiden? Dette er jo i så fall et utrolig bra tilbud. Har allerede tenkt å ta opp en del fag fra vgs. som jeg vet jeg lett kan forbedre karakterene på, men hvis det er snakk om at forelesere kan komme, frister det å ta fysikk og realfagsmatte også. Ang. ex.phil: Er dette også gratis? På forhånd takk Når jeg tenker meg om kan jeg sikkert finne svar på noe av dette på mil.no. Hvis du finner noen spørsmål opplagte så trenger du ikke svare Ja 2bn kan også ta kursene. Itillegg til sveising har de også hatt bla. bar og resturantkurs, båtfører- og jegerprøven, truckfører. Kommer ikke på noen flere i farten, men de har ett ganske bredt utvalg. Kursene blir holdt i helgene, så hvis du ikke har noe imot å ofre litt fritid så kan du ta så mange du vil såfremt ikke de ikke blir lagt til samme helg, noe de sjelden blir. Antall deltagere er begrenset på de fleste kurs, men er man rask til å melde seg på når det blir utlyst så er det lett å få plass. Populære kurs som truckerførerbeviset blir også arrangert flere ganger iløpet av året hvis etterspørselen overgår tilbudet. Voksenopplæringen, som har ansvaret for undervisning i forsvaret, bestiller forelesere hvis det er mange som vil ta faget, matte og fysikk spesielt er det alltid stor etterspørsel etter så disse kan jeg nesten garanterere deg at du får foreleser i. Løpet blir da lagt opp som et vanlig skolefag med noen undervisningstimer i uken på kveldstid og lekser, og tilslutt en eksamen. Ex.phil er enten gratis eller så må du betale en ubetydelig liten sum, type 200 kr. Lenke til kommentar
Makk2 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk, det var veldig hjelpsomt. Jeg kan lett slippe tjeneste, da jeg er midt i arkitektstudier, men studiet krever først lærlingsår (før master) og det vil pga finanskrisen bli veldig vanskelig å få praksisplass, og ble kalt inn, så tenkte at det kanskje passet fint til økonomien stabiliserer seg. Jeg forstår ikke helt hva du mener, du skriver at vi har fri fra kl. 4 på hverdager og helger. Mener du at vi har fri hele helgen eller fra kl. 4? Og det noen ferier tilsvarende vgs, f.eks i jula? Også, har du sett noe nordlys? Håper å få tatt bilder av flotte farger Jeg regner med å få ta med meg laptopen, er det internettilkobling der? (for fritiden) Kanskje viktigst, er det en flott opplevelse å ha hatt? Tror kanskje jeg har godt av å lære litt selvdisiplin og komme i form igjen, etter 3 år med slækk livsstil i England. Jeg håper ikke at det vil føles som et bortkastet år, men jeg tror det kan være fin erfaring. Også, hvilke avdeling har jeg størst sjans for å måtte være i båt/vann mye? Jeg gjør alt for å unngå det, jeg fryser lett og hater kaldt vann. Var litt uklar der ja, mente at man hadde fri fra kl 4 på hverdager og hele helgen etter rekrutten, under rekrutten er dagene lengere og man må regne med å ha tjeneste de første helgene. Og som lexmyr allerede har svart så har man permer, såfremt du ikke er uheldig å må stå vakt så kommer du til å tilbringe både jul og påske mm. hjemme. Nordlyset skal være fantastisk her oppe ifølge befalet, men vi har vært svært uheldige sålangt i år. Alle kasernene har trådløst internett som man får tilgang til etter rekrutten, men nette er av meget dårlig kvalitet. Det funker som oftest greit til surfing, skal man spille MMOs så må man takle mye lag/uspillelig til tider og FPS over nett kan du bare glemme. Angående opplevelsen så hater nok de fleste mye til tider, men er sikker på at det blir en flott opplevelse å ha med seg videre. Har opplevd mye jeg aldri har kommet til å gjort i det sivile liv og føler det har vært et greit år så langt selv om jeg gleder meg veldig til å dimme (4 måneder igjen ) Kald kan jeg love deg du blir uansett, men hvis du vil unngå båt så er oversetning noe du bør unngå. De driver med frakt av personell og materiell over vann og tilbringer mange lange dager ute på sjøen. Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Jo, en ting til.. Vet noen om ingeniørbataljonen har fått HK416ene enda? Bare nysgjerrig Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ja, de har HK416. De hadde dog litt problemer fordi de ikke hadde noen reservedeler, og derfor måtte sende tilbake hele våpenet dersom en liten del gikk i stykker, noe som er dyrt. Regner med at reservedeler er på plass når jeg skal inn Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Disse er tatt i februar 2008, da jeg var inne til FT i Storm ingeniør troppen, Pansret Ingkp. Satte kamera til natoptikken for at de skulle komme ut bedre. Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Disse er tatt i februar 2008, da jeg var inne til FT i Storm ingeniør troppen, Pansret Ingkp. Satte kamera til natoptikken for at de skulle komme ut bedre. Oh wow!! Hva er "FT"? Og "natoptikken"? Tok du bildene innendørs gjennom vindu eller utenifra? Utrolig at du kunne tatt lyse nok bilder med et Nikon kompakt digitalkamera, mindre enn 1/6.2 sekund lukketid og 64 ISO. Og jeg som var bekymret for om et SLR kunne fange nok lys på 30 sekunder med 400 ISO. (PS: Bildene er tatt i mars, ikke februar, med mindre du har feilstil kameraet) Nå gleder jeg meg masse til å dra opp dit! Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 FT = førstegangstjeneste "natoptikken" = nattoptikken = night-vision Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Jeg er i Oversettingskompaniet (Ovskp) for tiden og kan fortelle at jeg ikke har vært på sjøen så mye enda. (Aff pcen hang seg opp og postet før jeg var ferdig...) Noe av grunnen er nok at jeg tok mobilkran så jeg må bli igjen på land og ta den administrative biten der med å flytte kranen osv... Men i ovskp så har vi et båtlag, fergelag, leguanlag, en dykkergruppe og noen staber til de forskjellige funksjonene. Jeg er i fergelaget og vi har mye forskjellig tjeneste. Mye går ut på å trene på å bygge, rive og drifte ferga. Rundt halve gjengen får C-lappen og litt over halvparten av den gjengen igjen får G8 (lastebilkran). To får også G1 (mobilkran). Utover å bygge ferge er det noe grønn tjeneste, og det hender vi må støtte de andre funksjonene i kompaniet med lastebilene. Vi kjører forøvrig MAN SX2000 8x8 på 410 hk med converter (og cruise control) fra 2003 kontra de gamle Scania P113 med 310 hk. Båtlaget driver bl.a. med innsetting av personell bak fiendens linjer og lagføreren der vil gjerne kalle det hærens kaldeste tjeneste (Jeg tror han). Leguan er en hjulgående brolegger som transporterer og legger en 26 meter lang bro som veier rundt 11 tonn og tåler 70 tonn. Brua er 4 meter bred og er utfordrene å kjøre på vei (Noe mobilkran forsåvidt også er ). Dykkerne driver med mye forskjellig, men kan i hvert fall nevne sikring ved overgang av is, berging under vann, og mye annet rart som jeg egentlig ikke veit så mye om. Ellers kan jeg vel si at maskinkompaniet driver med mye av det jeg vil kalle anleggsvirksomhet. De brøyter, lager baser og har tippbiler, hjulastere, gravemaskiner, veihøvler, markforsterkningsmatter, drivstofftanker og tung transport (semi med 6 akslet henger). Kan vel også nevne at augustinnrykket er det mange som kommer rett fra vgs og ikke er så gamle. Januarinnrykket er det mange som kommer rett fra læra, eller har venta med videre utdanning, altså litt eldre. Hvis du skal ha noe ingeniørrelatert så blir det kanskje maskinkompaniet (anleggsvirksomhet) som blir aktuelt for deg. Håper dette hjalp deg noe! Endret 29. mars 2009 av Jonern Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 En bekjent av meg var ingeniørbataljon ifjor. Han skrøt sånn over at han kjørte tanks og tok lappen mens de andre måtte slite ræven av seg.. Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Tusen takk Jonern, det var meget utfyllende Oversetning er nok ikke for meg. Spesielt ikke dykkergruppen. Pansret Ingeniørkompani høres ut som det morsomste, har iallfall blitt anbefalt det mange ganger. ABC-vern virker som det mest tekniske/vitenskapelige, sikkert noe jeg ville likt. Maskinkompani er kanskje noe mindre interessant, men mer i retning av ingeniør/byggeplass, noe jeg har godt av å ta med videre (som fremtidig arkitekt). Da får jeg se hvor jeg havner, og blir det oversetning så maser jeg på sjefene til de gir etter og flytter meg. Jeg har inntrykk av at det er Ping A og B er størst i mannskap? Har iallfall hørt om mange flere beretninger derfra enn noen av de andre. Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Nå er jeg noe usikker på størelsen på de andre kompaniene, men i Ping B (Augustinnrykk) starta vi med vell 70mann og når vi kom til desember var vi rundt 50. Så i grunn ikke så fryktelig mange, til å være et helt komp. Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Er det ikke 700 folk tilsammen på Ingeniørbataljonen? Hvis det bare er 50-70 på Ping B, hvor mange er det i de andre? Iflg. http://www.mil.no/haren/styrker/ingbn/star...equestid=146983 er det 7 kompanier tilsammen, 5 av dem er på skjold. 50-70 av dem er altså Ping B, noen som vet hvor mange det er i Ping A, Oversetning, ABC og maskinkompaniet? Lenke til kommentar
Makk2 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er det ikke 700 folk tilsammen på Ingeniørbataljonen? Hvis det bare er 50-70 på Ping B, hvor mange er det i de andre? Iflg. http://www.mil.no/haren/styrker/ingbn/star...equestid=146983 er det 7 kompanier tilsammen, 5 av dem er på skjold. 50-70 av dem er altså Ping B, noen som vet hvor mange det er i Ping A, Oversetning, ABC og maskinkompaniet? Ping B og A er ihvertfall ca like mange, men 50-70 stemmer nok ikke. 110-120 høres mer riktig ut. Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Vi var få i vår kontigent, men så mange som 110 var vi nok aldri. Kanskje nærmere hundre med befal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå