abene Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Richard Stallman mener nettlesere bør kunne varsle brukerne om Javascript som ikke er fritt. Les mer Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Synes Stallman har mange gode tanker, men akkurat denne synes jeg kanskje er å gå litt for langt. Lenke til kommentar
tjomi Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Den dagen han lar andre også få lov til å være med på GPL utformingene, da skal jeg begynne å høre på han. Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Da var tulling i media igjen, noe av det han sier av og til kan jeg være enig i...men nå går han for langt. Kanskje det er på tide at han pensjonerer seg. Lenke til kommentar
King Saul Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Personlig synes jeg faktisk GPL-lisensen er for streng. Den har et bra prinsipp, men jeg synes ikke at man skal være tvunget til å gi ut all kildekode til programmer som bruker GPL-lisensierte biblioteker. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Da har du jo LGPL. Synes selve GPL er helt super. Lenke til kommentar
Svinefot Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Når jeg først så overskriften trodde jeg de mente en "Stall-mann", altså en mann i stallen Og jeg bare: Motherfucker! Et skript som sier når hestene må fôres eller? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er det virkelig nødvendig med slikt tull, man har jo uansett tilgangen til koden da javaskript ikke er kompilert. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er det virkelig nødvendig med slikt tull, man har jo uansett tilgangen til koden da javaskript ikke er kompilert. Kjører ikke java i bytecode da? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvorfor skulle det spille noen rolle om et javascript er fritt eller ikke? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er det virkelig nødvendig med slikt tull, man har jo uansett tilgangen til koden da javaskript ikke er kompilert. At du ser koden betyr ikke at du har de fire frihetene som FSF og Stallman kjemper for. Faktisk er det nesten sikkert at noen av de blir oppfylt bare fordi du kan se koden. At han er opptatt av dette er ingen overraskelse, det er tross alt jobben hans. Men jeg tror nok det er andre ting som er viktigere hva gjelder frihet i dataverdenen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Kjører ikke java i bytecode da? Hva har java med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Om det er noen som kun har lyst til å gjøre Java som er åpen, burde det vel ikke være noe problem å legge til en funksjon som sier ifra når en side prøver å kjøre en ikke-åpen Java kode. Om det er stor interesse for dette blir det sikkert lagd en add-on til Firefox som fungerer noe likt som noscript. Finnes sikkert noen åpen kildekode-entusiaster som har lyst til å benytte seg av denne muligheten, men har det noen annen hensikt ... som f.eks med tanke på sikkerhet? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Til informasjon for alle her i tråden: JavaScript har praktisk talt ingenting med Java å gjøre, så vennligst hold de to adskilt. Endret 25. mars 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Det kan virke som et ganske ekstremt synspunkt for mange, men mannen har noen gode poenger. Hele grunntanken bak fri programvare er å ha alle de "fire frihetene" nevnt her: http://www.fsf.org/about/what-is-free-software . Javascript som ikke er fritt gir deg ikke dette, og gir deg ikke muligheten til å bygge videre på det. Det er klart dette skaper store problemer for tilhengere av fri programvare - og dette illustrerer en av de største forskjellene mellom "open source" (javascript er jo per definisjon opensource), og "fri programvare" som innebærer mer enn bare å kunne se kildekoden. Og når det gjelder Javascript vs Java, så er det helt riktig at Java ikke har det fnugg med Javascript å gjøre. Javascript heter egentlig ECMAscript, men det navnet er ikke så mye brukt... Java derimot er noe helt annet. Endret 25. mars 2009 av zegenie Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Kanskje jeg er helt lost, men hva er egentlig problemet? Hvorfor er det så sabla viktig at man skal kunne redigere(?) disse javaskriptene? Hva er javaskript? Kan noen lære oss ikke-programmerere hva det snakkes om? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript Webapplikasjon, slik at hjemmesider kan gjøre mer enn å bare vise innhold men oppføre seg en applikasjon. F.eks se på google docs. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Kanskje jeg er helt lost, men hva er egentlig problemet? Hvorfor er det så sabla viktig at man skal kunne redigere(?) disse javaskriptene? Hva er javaskript? Kan noen lære oss ikke-programmerere hva det snakkes om? Hai conflict. Dersom du ønsker å forstå hva Stallman reagerer på, så må du først forstå hva fri programvare er. Kort fortalt betyr det at når du laster ned et program(som f.eks. firefox) så skal du også ha muligheten for å laste ned «oppskriften» til programmet. Og du skal ha lov til å endre på oppskriften, og gi det nye programmet til andre. Tre «stikkord-quotes» som kanskje gjør det litt tydeligere hva Stallman reagerer på. Some of us refuse entirely to install proprietary software, and many others consider non-freedom a strike against the program. Silently loading and running non-free programs is one among several issues raised by "web applications". It is possible to release a Javascript program as free software, ... But even if the program's source is available, there is no easy way to run your modified version instead of the original. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Aaaah. Tror jeg forstår. Jeg har koda litt i C#, og Javascript er på en måte det samme, men hvis vi sier at C# er norsk, så er Javascript tysk? Saken det diskuteres er da egentlig prinsipiell? At de ikke vil kjøre propertiær programvare fordi det er "feil" i forhold til deres "livssyn"? Litt på samme måte som at ortodokse muslimer ikke spiser svin? Jeg kan forstå at han vil ha muligheten til å skreddersy et program, men skaper ikke dette et kaos med 188929823982 forskjellige versjoner av samme program? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Aaaah. Tror jeg forstår. Jeg har koda litt i C#, og Javascript er på en måte det samme, men hvis vi sier at C# er norsk, så er Javascript tysk? Det er en grei analogi, ja. C# og javascript er to forskjellige programmerings-språk. En forskjell blir at C# blir kompilert(gjort om til maskinkode), mens javascript blir tolket av nettleseren. Saken det diskuteres er da egentlig prinsipiell? At de ikke vil kjøre propertiær programvare fordi det er "feil" i forhold til deres "livssyn"? Litt på samme måte som at ortodokse muslimer ikke spiser svin? Jepp. Jeg kan forstå at han vil ha muligheten til å skreddersy et program, men skaper ikke dette et kaos med 188929823982 forskjellige versjoner av samme program? I praksis vil man gå sammen å samarbeide om programmene. F.eks. firefox og openoffice er eksempler på programmer som er frie, men det finnes ikke mange forskjellige versjoner som brukes om hverandre. Men du har rett i at det kan bli en del forskjellige «versjoner», f.eks. har du sikkert fått med deg at det er et hav av forskjellige linux-distrubisjoner(Ubuntu, Fedora, Mint, Debian osv)., noe som har sine fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå