Gå til innhold

Fenomener som NESTEN gjør deg religiøs

Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=wlDmslyGmGI

You are so beautiful to me

Can't you see

Your everything I hoped for

Your everything I need

Such joy and happiness you bring

Such joy and happiness you bring

Like a dream

A guiding light that shines in the night

Heavens gift to me

IHS: Er ikke dette han hovmesteren? i alle fall litt "utpå"

Utsende spiller ingen rolle, vlesknet

http://www.youtube.com/watch?v=jqTLlHkfSC4

hehehe, neida, det er helt rett. Jeg måtte bare, han fyren du postet minnet så grådig mye om hovmesteren. Det var det første jeg tenkte på :)

Men forresten, musikk og religiøse følelser går jo hånd i hånd. Vært på mange møter i mitt liv, der bønn følges av vakker synt/gitar spilling. Sammen med forventningene, og alle rundt deg som forventer det samme, er en god måte å ha ett "møte med Gud" på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare igjen understreke at denne tråden er ment som en plass for ting i naturen/universet/fysikken/matematikken/verden som kan virke uforståelig i sin perfekthet. Jeg er ikke på noen måte religiøs, og kommer heller aldri til å bli det.

For min del er vel det gyldne snitt, som nevnt i førstepost, det nærmeste jeg kommer noe som er nesten uforståelig perfekt...

Jordmaane.gif

Lenke til kommentar

Menneskehjernen er skapt til å se mønsteret.

Nope, den er ikke "skapt" til noe som helst. Den har evolvert slik at den ser mønster, selv der det ikke er noen mønster, da dette av en eller annen grunn var hensiktsmessig for vår art.

Vi har jo fx halebein som forteller oss at vi enten er i ferd med å få en hale eller at vi har hatt en hale men evolvert vekk fra nytten av en hale. Samme med tolvfinger tarmen, som ligger rett etter magesekken. Hvis jeg ikke husker feil har vi denne fra den gangen vi klarte å nyttiggjøre oss cellulose, noe vi altså ikke lenger spiser...

Ingen av disse tingene er "skapt", med mindre skaperen har en meget dårlig form for humor... :)

Det gyldne snitt ja, hadde nesten glemt den.... :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnet til att fibonacci tallene er så mye brukt i spirale ri naturen er att bomser (og andre spiral dingser) prøver og optimalisere antall blader () og det optimale tallet viser seg å være tall fra fibonacci rekken, noe naturen fort finner fram til ved evolusjon. Mener å ha lest noe om at det er vist matematisk at disse tallene er optimale for spiraler og sirkler.

Lenke til kommentar

Det at man kan "skru tilbake" tiden ved hjelp av mattematikk og se hvordan nattehimmelen f.eks så ut når jesus ble korsfestet, og se at det stemmer ved det som er beskrevet i det nye testamentet :D når jeg fant ut dette ble jeg nesten religiøs, fikk iallefall et helt annet syn på bibelen :D altså litt av den.......

Lenke til kommentar

Det at man kan "skru tilbake" tiden ved hjelp av mattematikk og se hvordan nattehimmelen f.eks så ut når jesus ble korsfestet, og se at det stemmer ved det som er beskrevet i det nye testamentet :D når jeg fant ut dette ble jeg nesten religiøs, fikk iallefall et helt annet syn på bibelen :D altså litt av den.......

Kan du utdype litt, gjerne noen kilder? Utfordrer deg ikke, bare lurer på hva du mener :)

Lenke til kommentar

Det at man kan "skru tilbake" tiden ved hjelp av mattematikk og se hvordan nattehimmelen f.eks så ut når jesus ble korsfestet, og se at det stemmer ved det som er beskrevet i det nye testamentet inv_biggrin.gif når jeg fant ut dette ble jeg nesten religiøs, fikk iallefall et helt annet syn på bibelen inv_biggrin.gif altså litt av den.......

Kan du utdype litt, gjerne noen kilder? Utfordrer deg ikke, bare lurer på hva du mener smile.gif

Vet ikke om jeg orker og forklare alt her, stikkord Astronomi

Vel tror nesten du må ta en titt på denne dokumentaren først : http://www.amazon.com/Star-Bethlehem-Frederick-Larson/dp/B000UAE7IQ, den ligger forøvrig på youtube, veldig imponerende at av 112 ratinger er 103 5 stjerner, det var denne dokumentaren som gjorde meg veldig interresert i astronomi , er nå ivrig bruker av Starry Night hehe :D

youtube trailer: http://www.youtube.com/watch?v=venqYheEqic

serie: http://www.youtube.com/watch?v=KRk4ZBCxO3s&feature=related part1....

Garanterer deg at du bli imponert, uansett hvilket livssyn du har ;)

Lenke til kommentar

Dere snakker om stjernehimler, når Jesus "holdt" korsfestelse og mener å finne entydige sammenhenger.

Fra din Amazon-webshoplenke:

THE STAR OF BETHLEHEM FASCINATES. For millennia, believers, scoffers and the curious have wondered at the Biblical account of the Star. The Bible recounts unusual, or even impossible astronomical events at Christ's birth. For many doubters, the account of the Star is easily dismissed as myth. For many believers, it's a mystery accepted on faith. But what happens if we combine current historical scholarship, astronomical fact and an open mind? Judge for yourself...

Kanskje du mente når Jesus "holdt" den planlagte fødselen sin?

Ok, etter å ha tittet på youtube-lenken din, så fikk vi noen millisekunder presentasjon av "en blodrød måne" ved Jesus død. Det er vel fødselen som har hatt mest fokus i forhold til stjernehimmelen til nå. Derfor spørsmålet mitt ovenfor.

Kommentar om "han kristne advokaten" som nå vil bli astronom:

Det blir vel ikke mye astronom av ham om han låser seg fast til noen få av stjernehimlene som var en gang i fortiden. Det høres mer ut som en kristen fanatiker som skal forsvare kristendommen.

Stjernehimmelen og Jesus fødsel er noe kontroversiellt, da det ikke er entydige bevis for hva som dannet julestjernen. Det er mye usikkerhet om hva som kan ha dannet julestjernen.

Vitenskapen krever nøyaktighet, vitenskapen krever bevis.

Her er litt stoff på din let etter flere svar. Fra både religiøse, ateister og andre: (Det ble litt tilfeldig at lenken startet fra IHS sitt innlegg, men han kommer med en tydelig påstand om dato, og så baller diskusjonen på seg)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1173224&view=findpost&p=14823382

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...