Gå til innhold

Fenomener som NESTEN gjør deg religiøs

Anbefalte innlegg

Dere kjenner sikkert til Phi (og lille phi), det gyldne snitt.

Hvis man har to linjestykker A og B, og A/B = B/(A+B) har de forholdet Phi.

f5d50ca811d3393b850f32c2b65be069.png

Løst blir dette:

7fa8167798b93466094e4eab1e8044aa.png

og hvis man bytter ut +1 med -1 får man phi, som også er et irrasjonelt tall lik Phi-1

Vi har også sammenhengen 1/Phi = Phi-1 = phi

Dette er også røttene av x^2-x-1 = 0.

Fantastisk tall :)

Vi har fibonacci-rekken som er:

0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 ...

altså, neste tall er summen av de to foregående, eller

0cebc512d9a3ac497eda6f10203f792e.png

Det som er litt snedig, er at hvis vi deler tallene på hverandre, altså 1/1, 2/1, 3/2 ... får vi:

1/1 = 1

2/1 = 2

3/2 = 1.5

...

13 / 8 = 1,62500

...

144/89 = 1,61797753

...

6765 / 4181 = 1,61803396

...

Fn+1/Fn = Phi lim n -> uendelig

Vi finner altså igjen Phi i fibonacci-rekken.

Andre snodige ting med fibonacci-rekken:

A = Fn

B = F(n+1)

C = F(n+2)

Abs(A*C - B^2) = 1

Altså, hvis du tar 3 tall i rekken, er det midterste^2 minus det første ganger det siste lik hverandre pluss minus 1

Hvis man tar 10 tall i fibonacci-rekken, er summen av dem tall nummer 7 i rekken * 11.

I naturen går disse tallene så ofte igjen at man kan begynne å lure på hvorfor det er slik :)

coneflower.jpg

Og til slutt, en liten primtallspiral

PrimeSpiralGrid_800.gif

med flere tall, vist som prikker:

primesp.jpg

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor vi finner det gyldne snitt så ofte i naturen?

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som svar til navnet på tråden, så må jeg innrømme at hele universet egentlig gjør meg en smule religiøs. mennesket, en kjøttklump med noe så fantastisk som bevissthet... et sant lite mirakel, enten det er en intelligent skaper eller ikke. homo sapiens og artens evne til å systematisere lyd til å bli noe så vakkert som musikk er også noe som gjør meg en smule religiøs fra tid til annen. en intelligent skaper? trenger egentlig ikke det. universet er vakkert nok som det er, enda det kan virke en smule meningsløst av og til...

ah, livet er vidunderlig :)

Lenke til kommentar
Ingen ting, gjør meg nesten religiøs.

De tingen jeg ikke forstår, regner jeg med at jeg ikke forstår fordi jeg er for dum, jeg trenger ikke bli nesten religiøs av slikt.

Jeg mener ikke bokstavelig at jeg blir nesten religiøs. Jeg mener at det er så fantastisk hvordan alt henger sammen.

Jeg kommer ikke til å bli religiøs noen gang, men må innrømme at det er mye i matematikken og naturen som nesten virker litt magisk...

Lenke til kommentar

A = Fn

B = F(n+1)

C = F(n+2)

Abs(A*C - B^2) = 1

Altså, hvis du tar 3 tall i rekken, er det midterste^2 minus det første ganger det siste lik hverandre pluss minus 1

Dette er ikke unikt for Fibonacci-tall, men er det samme for alle tall (eller alle reelle heltall om du vil pirke). Du får vel spekulere litt selv på hvorfor det alltid blir sånn når du behandler tre nabotall på denne måten.

Lenke til kommentar

A = Fn

B = F(n+1)

C = F(n+2)

Abs(A*C - B^2) = 1

Dette er ikke unikt for Fibonacci-tall, men er det samme for alle tall (eller alle reelle heltall om du vil pirke). Du får vel spekulere litt selv på hvorfor det alltid blir sånn når du behandler tre nabotall på denne måten.

Er jo en forskjell i og med at Fibonacci-tall ikke er nabotall, men en tallrekke. Interessant det der. Når du sier det så mener jeg å ha lært det der en gang før...

Funker ikke med rekken av primtall f.eks...

Jeg lar meg ihvertfall fascinere av slike ting :)

Igjen, jeg blir ikke religiøs, men får en slags følelse av at det er noe stort vi enda ikke har skjønt helt...

Lenke til kommentar

At vi blir simulert ser jeg på som en reell mulighet.

Hvis vi etterhvert klarer å bygge en PC som kan simulere ekte intelligens, og deretter et lite univers, er det ikke da godt mulig at vi er en simulering? Altså, hva er mest sannsynlig: Vi er en av uendelig mange simulerte univers, eller det ene universet som bare er? :cool:

Lenke til kommentar

Man ser jo liknende fenomener i naturen i form av eksempelvis fraktaler (bregner, snøkrystaller, romanesco) eller logaritmiske spiraler. Fibonaccifølgen finner man jo over alt i naturen og det samme gjelder for det gyldne snitt. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det er slik, men det er jo lett å tenke seg at det kan skylles en form for intelligent design da kosmos tilsynelatende bygger på kaos. Selv tenker jeg at det kan være en konsekvens snarere enn en årsak av/til liv, uten at jeg kan forklare hvorfor det er slik. Naturen (og spesielt plantelivet) følger i stor grad matematisk beregnelige utviklingkurver selv om det også eksisterer en stor grad av unøyaktighet og tilsynelatende tilfeldigheter her. Men man kan jo lure på hvor i plantecellenes gener det ligger at bladenes form skal følge fibonaccifølgen, og hvorfor det er slik. Kanskje kan det spores helt ned til kvantefysikken som en eller flere følger av hvordan universets bestanddeler interagerer? Et (ikke nødvendigvis uniformt) sted må jo kaos gå over i en eller annen form for struktur og det er nærliggende å tro at helt elementær struktur i mange lag til slutt vil gi seg utslag i de kompliserte strukturer som vi kan observere i naturen.

sdsdsd.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har sett at Kurzweils sterke tro på teknologi har blitt kalt religiøs tro. Så dette må vel bli det nærmeste jeg kommer. Aubrey de Grey har også mange tanker en får lyst å tro på.

singularity.jpg

CountdowntoSingularityLog.jpg

Lenke til kommentar
Dette er så mye mer spennende, vakkert og interessant enn Gud.

Word.

Fascinasjonen min over naturen ser ikke ut til å stoppe med det første...

Tenk at alt dette har blitt til bare ved hjelp av naturlover (kjente og ukjente) og evolusjon....

Lenke til kommentar
Ingen ting, gjør meg nesten religiøs.

De tingen jeg ikke forstår, regner jeg med at jeg ikke forstår fordi jeg er for dum, jeg trenger ikke bli nesten religiøs av slikt.

Jeg mener ikke bokstavelig at jeg blir nesten religiøs. Jeg mener at det er så fantastisk hvordan alt henger sammen.

Jeg kommer ikke til å bli religiøs noen gang, men må innrømme at det er mye i matematikken og naturen som nesten virker litt magisk...

Jeg skjønte det, men som sagt, ting som du nevner som er så vakre eller fantasike at man må lure på hvordan det ble slik, er for meg enkelt og greit bare en gåte å finne svaret på, de fleste slike gåter, spesielt de som trenger matte er forbi min hjerne å forstå, så jeg gidder rett og slett ikke tenke noe serlig på det.

Enten kommer det noen å forklarer fenomentet på en fortårlig måte, eller så må jeg leve med å ikke skjønne det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Se DENNE filmen

Dette er et fenomen som nesten gjør meg religiøs!! Makan til stemme og hun anstrenger seg ikke engang!!! :eek: Og de trynene på folkene både i panelet og i publikum... Skikkelig prizeless!!!! :D :D

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...