TanglewoodD Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei. Nå har jeg et par spørsmål om bremsene på bilen min! Mb 190E, 2L, 1990mod. Har tenkt til å bytte alle bremseskivene, og klossene og fylle på ny bremsevæske, men spørsmålet kommer da : -Bytte hjullagrene med det samme? Merker ikke noe slitasje, men om det er billig, så er det vel like greit for en bil som har gått 240. 000 - Bremsevæske = Dot 4, eller Dot 5? Disse går ikke over med hverandre, så jeg må jo vite hva slags bremsevæske jeg har hatt tidligere. Vil ikke tro det er stor smaksforskjell på disse to ( Ja, jeg vet da at bremsevæske er giftig som faen ) 2500kr for nye skiver rundtom, nye klosser og en flaske med Dot 4/5 bremsevæske en grei pris? Fra brems.no.. Helt standard. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det står somregel en eller annen plass i nærheten av der du fyller på bremsevæske, evt på calipperene om du skal bruke DOT 4 eller 5 tror jeg. Står iallefall på vår bil som er en Smart (Mercedes produsert) Så er ikke usannsynlig at noe er likt. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Nei.. Får se. Sidne jeg har det oppe osv, å skivene er såpass billig, så tenkte jeg å bytte alle 4 skivene. En kompis kaller meg for en idiot for det, men men =P Jeg mener, da er det nytt og alt bra liksom! Snakk om 200kr pr skive.. Ja, får se på det. Skal opp i verksted nå. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Du skal bruke Dot 4. Ikke bytt skivene hvis dem ikke er slitte. Eller ikke bytt hjullagere som er i orden. Ergo ikke rør noe som funker. Skal du bytta lagre gjør det isåfall bak for det er dem som ryker. Og bytte bak er selvsagt et helvette i forhold til foran. Skal du bytte skivene bak kan det være greit og bytte brekkbånd og smøre opp overføringene også. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Husk alu/kobber-pasta til smøring av bevegelige deler. Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Husk alu/kobber-pasta til smøring av bevegelige deler. Beveglige deler er glidepinnene og der hvor bremseklossene er i kontakt med caliperen, altså på baksiden av bremseklossene. Hvis du ikke gjør det får du pipete bremser. Vask også bremseskivene med rødsprit. De er gjerne påført et lite lag med fett/voks/noe liknende for at de ikke skal ruste under frakt og oppbevaring. Det fører til dårligere bremse egenskaper om du ikke gjør det. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Du skal bruke Dot 4. Ikke bytt skivene hvis dem ikke er slitte. Eller ikke bytt hjullagere som er i orden. Ergo ikke rør noe som funker. Skal du bytta lagre gjør det isåfall bak for det er dem som ryker. Og bytte bak er selvsagt et helvette i forhold til foran. Skal du bytte skivene bak kan det være greit og bytte brekkbånd og smøre opp overføringene også. Enig med deg om at man ikke skal bytte noe som funker men om han har fått pakkepris eller noe slikt da er det bare å bestille. Du sparer jo på frakt. Skiver er jo slitedel også så da har du skiver i garasjen om du bestemmer deg for å bytte en dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå