Kimelimm Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei! Jeg skulle til tannlegen igår, men det skjærte seg da han kastet meg ut fordi jeg ikke ville ta sprøyte. Det som skjer er at når jeg tar sprøyte, så får jeg panikk og spyr og ser gult. Det skjer 90% av gangene. Og jeg har tannlegeskrekk fordi jeg har hatt dårlig erfaring med tannleger før. Så tok jeg akuratt trafikalt, og mamma vil ikke øvelseskjøre med meg førj eg har dratt til tannlegen. Jeg har et STORT hull, som burde fikses så fort som mulig. Så har jeg klart å blitt overtalt til å få ny time til uka, men jeg har fortsatt tannlege skrekken. De er allerede skuffet over meg, og jeg vil ikke skuffe dem, det er bare sprøyta jeg ikke vil ta, men jeg er ikke god nok til å presse meg til det... Jeg har lova flere ganger liksom... Jeg bruker ikke skoletannlege, så jeg må betale for timene også... Hva skal jeg gjøre? Vær så snill å hjelp meg! Jeg tenker på dette hele tiden! Kim. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Gå til en tannlege som har erfaring med tannlegeskrekk. - Min tannlege har noe som heter "Magic Wand" som ikke gir deg samme opplevelse som en sprøyte. -Det er en "wand" med en tynn nål i enden som pumper bedøvelsen inn, mye bedre enn sprøyte .. Hvis hullet ditt ikke ligger inntil en amalgamfylling så kan de også bore de fleste hull med laser, koster en liten sum ekstra pr. hull. http://www.tannlegen.com/ Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) jeg syns du bare skal la det stå til , jo flere sprøyter du tar jo mindre plager det deg. Jeg hadde sprøyteskrekk når jeg var liten, men etter en sykdomsperiode som innebar MYE blodprøver ble jeg helt vant til det. (det er bare å ikke se på , for smerten er tilnærmet ikke eksisterende) gå å ta noen små vaksiner f.eks ift tannlegeskrekk har jeg ikke noen gode tips, da dette faktisk ER noe å være redd for , jo en ting jeg tenker når jeg er der: Hva er alternativet? å aldri dra dit? har du sett bilder av de som aldri har vært hos tannlegen? vil du bli sånn? hvem stoler du mest på? legen med utdannelse og verktøy for å fikse tenner, eller de som ikke går til tannlegen? hehehe har en sånn liten disputt i hodet mitt når jeg setter meg ned og da tar jeg det helt med ro lykke til! Endret 25. mars 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg er hos han som re den beste i grenland... Og har aldri hørt om det wand greiene... Jeg er bare ikke så god til å presse meg til ting, og jeg tar liksom en medisin mot depressivitet og sånt, altså jeg er redd for ting jeg ikke er så mye borti, selvom jeg tar medisinen hver dag da.. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 har du vurdert å få narkose, så slipper du den grusomme sprøyten Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg hadde stor tannlegeskrekk før. Jeg pleide å få lystgass når jeg skulle bore, men om du ikke bort i en stor by som oslo el. så er det liten sjags for at du får lystgass. Det koster mye penger, svært få tannleger har opplæring med å bruke det og det er vanligvis kun personer med sykisk eller fysiske problemer som får det. Nå har jeg ikke noe skrekk i det hele tatt, det gjerlder å bare slappe av. Ta gjerne med deg MP3 eller noe, så du kan høre på musikk mens de holder på. Det hjelper! Jeg syntes lydene under boringen var verst, da pleide jeg late som om det var lyder som hørte til i musikken. Ganske fett egentlig ^^ Lykke til! Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Forklar saken for tannlegen (over telefon?), og spør om han vet om noen med god erfaring, du er sikkert ikke helt alene. Om det er mulig å få narkose burde du selvfølgelig vurdere det. Hva med å forklare saken for foreldrene dine? Om du kaster opp og er livredd for sprøyter hjelper de deg sikkert med å få ordnet det hele. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg har tatt narkose før da jeg trakk en tann og noe greier, og det vil verken meg eller foreldrene mine. Det erj o sprøyte der og. Jeg vil bare bli ferdig med det, jeg er så redd atj eg rister jo... Sorry at jeg blandere dere inn her, men jeg må bare ha noen tips : ) EDIT: Det har alltid vært stikket til sprøyta som jeg er redd for... Det er BARE DET, DET LILLE! Men hodet mitt vil ikke godta at det er i et par sekunder! De sekundene virker som minutter : ( Endret 25. mars 2009 av Kimelimm Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Vet du hva? Gå hos tannlegen, lukk øynene og hør på musikk og tenk på den beste drømmen din. Stikke vil du føle, men ikke tenk at det er sprøyte.. Tenke heller det er noe annet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Et tips: Ikke anstreng tungen, det gjør det vondt verre. Har selv hatt sprøyteskrekk før, men det har komt seg. Nå er det en stund siden sist jeg var der(6-8 år), men sist var jeg avslappet som bare det. Kan du prøve å forklare at du er redd for sprøyter? Om det er en sånn sur fyr, bare skift tannlege. Noen vil ta mer hensyn, det tror jeg helt sikkert. Lenke til kommentar
kristianO Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Er det fler en meg som føler at man må svelge når man ligger der? Jeg svelger konstant, sykt irriterende. Ellers funker det å lukke øynene og høre på musikk Endret 25. mars 2009 av galeglenn Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Fra og med første berøring av tannlege stolen lukker jeg øynene. Ser aldri på verken sprøyte eller annet utstyr, funker veldig bra for meg Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 JEg er ikke sikker på hvorfor jeg hater sprøyter, er nok bare fordi jeg gjør det... Men hvis jeg lukker øynene og hører på musikk, hvordan skal jeg fda vite når han setter sprøyta? Jeg kommer liksom til å skvette ut av stolen... Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 JEg er ikke sikker på hvorfor jeg hater sprøyter, er nok bare fordi jeg gjør det... Men hvis jeg lukker øynene og hører på musikk, hvordan skal jeg fda vite når han setter sprøyta? Jeg kommer liksom til å skvette ut av stolen... Hør nå her, du prøver bare å finne en utvei av å slippe sprøyte! Du trenger ikke å vite når han skal sette sprøyte, bare å lukke øynene. Så går det fort over, du kjenner et stikk, men tenk som om det er hånden til tannlegen. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Hei alle sammen! Jeg brukte alle tipsene her, og det gikk KJEMPE bra, jeg kjente ikke stikket engang, jeg fikk TO bedøvelser for EN tann, dette var supert! TUSEN TAKK ALLE SAMMEN! Jeg har time til tirsdagen igjen da : ) Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hei alle sammen! Jeg brukte alle tipsene her, og det gikk KJEMPE bra, jeg kjente ikke stikket engang, jeg fikk TO bedøvelser for EN tann, dette var supert! TUSEN TAKK ALLE SAMMEN! Jeg har time til tirsdagen igjen da : ) Haha, lykke til på tirsdag også ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå