Gå til innhold

Henge opp 32" lcd tv i gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestilt en 32" tommer lcd tv og har veldig lyst til å henge den opp på veggen. Den veier 11 kg og stefaren min sier at vi ikke kan henge den opp pga at vi bare har gipsvegg. Jeg lurte på om det er noen som har hengt opp en tv når dere bare har en sånn gipsvegg? vil veldig gjerne henge den opp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker lange skruer som finn vegen heilt inn til stenderene så skal det gå bra. Det forutsetter at du enten treffer med originale hull eller lager ei ekstra plate som tar seg av den delen.

 

Hadde eg hatt mogelegheiten til å henge Tv-en min opp skulle eg gjort det umiddelbart, men eg har ein porøs pipemur bak, så det går nok ikkje.

Lenke til kommentar

Har dere som uttaler dere erfaringer med dette selv, eller er det bare noe dere tror?

 

Gips er egentlig ganske bærekraftig om man bruker de rette skruene. Bruk gipsanker, som utvider seg og skaper et kontinuerlig feste i veggen - så går det helt fint.

 

Min 42" plasma henger kun i gipsen i veggen ved hjelp av 8 gipsanker. TV'en veier 34 kg, og det er ingen tegn til at noe gir etter.

 

Gipsanker får man kjøpt på Biltema, Clas Ohlson osv.

Lenke til kommentar

Ifølge tabellen hos Norgips skal hvert festepunkt tåle 15kg om du bruker Hulromsanker 6S (som tilsvarer produktet jeg linket til i min forrige post)

 

Dvs. at du med 6 festepunkter på LCD-ramma holder den 90kg.

 

Mao. kan du henge turnringer for lillesøstra di i samme ramme uten at det skader gipsplateveggen :!:

 

 

Maks belastning med spesialskrue i standard ettlags gips er ca 70 kg per festepunkt (forutsetter dog at gipsplata er korrekt montert mot stendere/sparklet i skjøten).

Endret av small_pc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...