Gå til innhold

Hjelp til valg av vidvinkel objektiv til Nikon D300

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i et vidvinkelobjektiv til mitt Nikon D300. Det skal først og fremst brukes innendørs (fjøs) til fotografering av husdyr. Det må ha høg lysstyrke da det ofte er en fordel å unngå blitzbelysning. Vidvinkel er nødvendig da det ofte er trangt med plass å bevege seg på. Vidvinkelens egenskaper m.h.t. dybdeskarphet er også ønsket. Siden det må være lyssterkt, har jeg kommet til at objektivet må ha fast brennvidde.

Det som synes mest aktuelt er Sigma 20 mm 1,8, alternativt 24 mm 1,8. Jeg er nok ikke avhengig av topp autofokus hastighet, men autofokusen må fungere i dunkel belysning, og må være nøyaktig.

Jeg vil gjerne høre synspunkter på dette objektivet og mine vurderinger her.

Endret av NYEPET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20mm og 24mm er jo svært moderat vidvinkel på DX. Sikker gå at du har gjort en god behovsvurdering?

Jeg har bare fotografert i fjøs noen få ganger (men jeg har gjort det ;)), og klarte meg fint med iso 400 og 18-70'en vidåpen (f/3.5 på 18mm).

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke helt sikker på om 20 eller 24 mm er beste valg. Men jeg har prøvd med 50mm 1,8, og den har vært i trangeste laget. Lysstyrken har vært fin, men dybdeskarpheten i snaueste laget. Jeg tor nok at 20 mm vil være vid nok. Lysstyrke på 3,5 har gitt for lang lukkertid. Det er som oftest motiver i bevegelse her.

Har du erfaringen med dette Sigma objektivet (20 mm 1,8), eller noen formening om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...