Gå til innhold

[Løst] Få telenor til å sette opp ny sentral

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om noen vet hvor jeg må henvende meg for å få telenor til å sette opp ny sentral. Per dags data bor jeg på Randaberg (utenfor stavanger) og vi bor 4400 meter fra den nermeste sentralen. Dette betyr at vi maks får adsl 1500/400kbit. Det bor en god del flere folk enda lengre fra sentralen også, så jeg lurte på hva som må til for at telenor skal sette opp en ny sentral nermere?

Endret av Sjark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at det må til et engasjement ifra samtlige som bor der omtrent for at de setter opp noe slikt. Men siden du bor i stavanger-området, hadde det ikke heller vært lurere å høre med f.eks Lyse om graving av Fiber som kan levere telefoni/tv/internett? :)

Lenke til kommentar
Anbefaler at du sjekker feks www.ngt.no for raskere linjer. Vanskelig å få Telenor til å sette opp ny sentral.

Resultatet vil jo bli det samme, ngt bygger da ikke ut sentraler så vidt meg bekjent,det er det bravida/relacom som gjør ifra oppdrag ifra Telenor..

Lenke til kommentar

Jeg har NGT per idag, men problemet er at i det siste har nettet blitt veldig ustabilt, og jeg har fått xantall nye routere fra NGT, de har vert ute 2 ganger de siste måneden for å sjekke forsjellige ting, men ingen bedring, nettet detter bare helt random ut, og kommer opp igjen med ca 384kbit nedlasting, istedenfor 2.2mbit som jeg normalt får fra NGT. Det virker ikke som NGT klarer å fikse problemet, og jeg er mektig irritert, så derfor så jeg på alternativer å bytte til, men hvis jeg skulle bytte fikk jeg maks 1500kbit ned, istedenfor 2200kbit som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hatt NGT i over 3år, og aldri hatt problemer med stabiliteten, men plutselig nå i januar begynte det å bli ustabilt, da kan jeg egentligt ikke forstå at det har me lengden eller signalene NGT sender ut.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har hatt NGT i over 3år, og aldri hatt problemer med stabiliteten, men plutselig nå i januar begynte det å bli ustabilt, da kan jeg egentligt ikke forstå at det har me lengden eller signalene NGT sender ut.

Om mange av dine naboer har fått seg bredbånd telefoni osv osv så vil det kunne slå inn på din linje.

Lenke til kommentar

Nei.

Og ja.

Men ingen plikter å gi deg noe som helst annet enn analog telefon....

Og få ny sentral tror jeg du kan se langt etter for å si det sånn. Det koster maaaaasse penger,

og de plikter som sagt ikke annet enn å gi kun deg analog snakkelinje som funker til tale.

Noe sentralen fikser i massevis.

Hvis dere vil ha bedre bredbånd, ville jeg sett på muligheten til å få samlet nabolaget/andre i kommunen

til å få gravet ned fiberkabel som nevnt i tråden. Evt. fått til et radiobasert nett (trådløst). I min gamle hjemkommune

er det bygget ut et trådløstnett som dekker hele fjorden. Ikke all verdens båndbredde, men mer

enn godt nok til vanlig bruk (2mbit). Fungerer kjempefint gjør det også.

En anne mulighet - har du kanskje en kompis eller noen du kjenner som får bedre båndbredde?

Hva med å lage en trådløs link til de? Trengs ikke all verden, to gode langdistanseantenner og en ruter

og du er i gang.

Lykke til!

Men er det ikke da opp til kommunen eller telenor å bygge ut? Vi lever nå i et samfunn der vi er avhenige av internett til alt.
Endret av steveak
Lenke til kommentar

Kan bare kaste inn mine 2 cent og si at et ADSL2+ koster ca 750 000kr.

At Telenor skal bygge ut sentral der du bor blir planlagt året før, hvis ikke 2 år før.

Husk at de er også avhengige at fiberen er der før de kan få opp en sentral. Som sagt koster det mye penger og tid til å bygge ut en sentral, man må også ha en solid kundemasse for å gjennomføre dette. Så med mer eller mindre Telenor sine aksjonærer/Styre ser at det er lønnsomt vil det ikke bli bygget ut noe ny sentral det du bor. Du har rett til analog telefon og ikke noe mer. 1500/400 er heller ikke så alt for dårlig når det kommer til din linjelengde.

Jeg vil heller anbefale deg å undersøke om lokale kraft selskap kan eller har planer om å bygge ut fiber.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar

4400 meter på Randaberg vil i mitt hode si at du bor utover tungenesveien eller mot grødem. Ut mot tungenes har ikke telenor fiber i bakken, så da kan du bare glemme at de setter opp ny DSLAM. På grødem er det egen sentral, men det er et byggefelt som ikke er dekket av denne sentralen, så linjene kommer helt fra randaberg sentrum. Det er fiber i området, men jeg tviler på at du klarer å få telenor til å bygge ny sentral, så lenge de kan gi deg 1500kbit.

Skulle likt å visst nærmere hvor du bor.

Mvh

din telemontør på Randaberg.

Lenke til kommentar

Jeg bytter nå abonnement fra telenor til ventelo fordi venetelo kan gi meg 4mb og telenor kun 2mb.

I dag ble jeg oppringt av en telenorselger som påstår at andre nettlevrandører ikke kan levere raskere linjer enn telenor siden de er på telenor sitt nett, noe som ikke stemte.

Ventelo har nå byttet ut porter eller endret noe på et sted kansje sentralen, noe som gjør at de kan levere raskere linje. Men telenor gjør vist ikke det samme. Sikkert fordi at andre nettlevrandører skal kunne konkurere med telenor. Så det virker ikke som telenor følger etter.

Lenke til kommentar

Jeg bor ut mot tungenes, rett etter Randaberg Fjellet

Edit: Jeg har nå sjekket Kapaks (så noen anbefale det i en annen lignende trå) og der står det "Mulig produktklasse: ADSL 2464/384", så vidt jeg vet kan da NGT kreve at jeg får den hastigheten stabilt, noe jeg ikke gjør nå, jeg har ca den hastigheten (litt under) men linjen detter ut hele tiden, og kommer opp igjenn med latterlige hastigheter

Endret av Sjark
Lenke til kommentar
Jeg bor ut mot tungenes, rett etter Randaberg Fjellet

Edit: Jeg har nå sjekket Kapaks (så noen anbefale det i en annen lignende trå) og der står det "Mulig produktklasse: ADSL 2464/384", så vidt jeg vet kan da NGT kreve at jeg får den hastigheten stabilt, noe jeg ikke gjør nå, jeg har ca den hastigheten (litt under) men linjen detter ut hele tiden, og kommer opp igjenn med latterlige hastigheter

NGT kan ikke kreve noenting. Kapaks gir en indikasjon på hva linjen kan klare, og er langt i fra noen fasit.

I ditt spesielle tilfelle kan jeg si så mye at hovedkabelen fra sentralen i randaberg sentrum og ut til hovedskapet ikke langt i fra barnehagen ved tungenesveien er 0,4 kabel. Nye kabler som legges er 0,6. Jo tynnere tråd jo mere demping. Telenor har byttet en del av kabelen da de gravde ved statoil i fjor, men mesteparten er fremdeles 0,4 kabel.

En annen litt dum sak er at det er fullt for NGT ADSL 2+ porter i randaberg sentral, så en får ikke lagt deg over til det heller (noe som sannsynligvis ville virket). Prøvde det på en senest i forrige uke/starten på denne uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...