xboxsupport Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
octopz Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Har forbrukerrådet feil eller nevnte de det bare ikke? Forbrukerrådet har nok her ikke sett det som nødvendig å nevne § 35 og krav mot tidligere salgsledd ettersom den som spør antakelig ikke har nevnt denne problemstillingen i sin henvendelse. Frobrukerrådet har antakelig derfor konstentrert seg om "normaltilfellet" med reklamasjon til selger. Det er ikke tvilsomt at kjøper har adgang til å rette mot tidligere salgsledd de krav han kan rette mot selger - dette står klart i § 35 første ledd. Avtaler om dårligere rettigheter for selger i forhold til tidligere salgsledd (eks. avtale mellom MS Norge og Elbutikken om at Elbutikken ikke har kan rette reklamasjonskrav mot MS Norge) kan ikke gjøres gjeldende overfor forbruker, jf. annet ledd. Edit: Leif was here. Endret 8. mai 2009 av octopz Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) - Endret 28. mai 2009 av Chaalex Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
octopz Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vet ikke helt om jeg misforstår deg nå, men om et datterselskap av MS produserer/selger varene vil datterselskapet være det tidligere salgsleddet og ikke MS. Det er det tidligere salgsleddet krav kan rettes mot. Hvem som eier det juridisk selvstendige salgsleddet er vel av mindre betydning her. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Fått mail enda Ground Z? Et svar fra forbrukerrådet angående rettigheter på en xbox som er defekt. Produsent blir ikke nevnt 1 gang i svaret, bare selgeren. Har forbrukerrådet feil eller nevnte de det bare ikke? Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer på hvilke rettigheter du har. Ut i fra det som fremkommer av din mail, har du reklamasjonsrett på din maskin. Send brevet ditt hvis det ikke allerede er sendt. Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller. Det er to vilkår som må være oppfylt: a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter. a. Er det en mangel på varen? Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter. Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar. b. Har jeg reklamert innen fristen? Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage- til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig. I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon og byggevarer. Hva kan jeg kreve? Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende: 1. Reparasjon, eller 2. Ny vare, eller 3. Prisavslag, eller 4. Heving av kjøpet, og/eller 5. Erstatning § 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene, må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon. Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand. Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen. Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet. Hvordan går jeg frem når jeg skal klage reklamere? Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Dersom du ønsker hjelp til å fremsette et krav og skrive en klage (reklamasjon), kan du gå inn på forbrukerportalen.no, KLIKK & KLAG, som er Forbrukerrådets klageveileder. Se http://forbrukerportalen.no/klageveileders...l/391/klageview Her finner du oversikt over rettighetene dine, og gode råd for hvordan du går frem når du skal skrive en klage. Du finner også standard klagebrev som du kan fylle ut med dine egne opplysninger, skrive ut, undertegne og sende til selgeren. Ta vare på en kopi av brevet. Dersom du ikke når frem med kravet ditt til selgeren, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet. Mer informasjon om vår klagesaksbehandling finner du her: http://forbrukerportalen.no/Emner/klage Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59 Hei har ikke motatt noe svar på mail. Her tar det tydeligvis tid. Skal prøve å skrive et vanlig brev til de å se om det hjelper. Visst ikke det heller hjelper får jeg trappe opp på kontoret deres. Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Har noen en PFU sak hvor det er bekrefted at man kan reklamere oppimot produsent? Må vel finnes noen slike saker omkring Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Den største saken rettet mot produsent må vel være mobiltelefondommen, som gikk mot Nokia. Nokia selger jo ikke telefoner til sluttkunder, men det er til de reklamasjonen går til om saken ikke blir løst hos autorisert verksted. Lenke til kommentar
octopz Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Har noen en PFU sak hvor det er bekrefted at man kan reklamere oppimot produsent? Må vel finnes noen slike saker omkring Er vel svært skjelden at Pressens faglige utvalg tar opp saker om reklamasjon? FTU er vel å anse som et mer nærliggende alternativ. Som Jan Roger nevner er mobiltelefondommen et eksempel. Her hadde selger (Memonor AS) gått konkurs, og kjøper rettet derfor kravet mot Nokia Customer Care (altså produsent/representant for "nokiafabrikken as"). Problemstillingen ble ikke tatt opp i denne dommen, men det at Nokia (Stiftelsen Elektronikkbransjen) i det hele tatt ikke anførte at kravet ikke kunne rettes mot dem som tidligere salgsledd sier vel sitt. Det kan også nevnes at Nokia i første brev til kjøper avviste kravet på grunnlag av oversittet reklamasjonsfrist, og heller ikke her nevner problemstillingen om salgsledd. Dette taler for at Nokia ikke anså det som tvilsomt at de var riktig adressat for kravet. Utdrag fra dommen i Rt. 2007 s. 1274: Den 11. desember 2003 kjøpte [navn unødvendig] en Nokia 6100 mobiltelefon av Memonor AS. Kjøpesummen var 2 525 kroner. Etter vel to års bruk oppsto det problem med mobiltelefonens tastatur. På dette tidspunkt var Memonor AS gått konkurs. 1. mars 2006 henvente hun seg til selskapets tidligere salgsledd, representert ved Nokia Customer Care (heretter Nokia), med en muntlig reklamasjon. I brev 9. mars 2006 meddelte Nokia at hun hadde reklamert for sent, idet toårsfristen i forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd første punktum var utløpt. Det ble dessuten hevdet at feilen skyldtes normal slitasje. Kravet ble derfor avvist. At det ikke har vært mulig å finne dommer hvor dette er problematisert, kan jo også tyde på at spørsmålet ikke har blitt ansett som tvilsomt. Ser uansett ikke at dette er spesielt problematisk. Bestemmelsen "tidligere yrkessalgsledd", kan vel vanskelig tolkes som at kun eks. distributør er ansvarlig. Det kan ikke være særlig tvilsomt at den som har produsert varen for salg et av evt. flere salgsledd før selger? Det har sånn sett formodningen mot seg at bestemmelsen må tolkes innskrenkende slik at produsent ikke kan gjøres ansvarlig. Med mindre det finnes rettspraksis eller andre tungtveiende faktorer som sier noe annet må der derfor legges til grunn at mangelskrav også kan rettes mot produsent. Så inntil du eller andre kan komme med en god grunn til at produsent skulle være unntatt fra bestemmelsen i § 35 ser jeg ikke noen grunn til å fortsette å problematisere dette... Edit: la til henvisning til dommen. Endret 8. mai 2009 av octopz Lenke til kommentar
Dorf_2003 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 kan vær at jeg har oversett det tidligere i tråden, heit tråd med mange poster, men om du prøver å reklamere til en forhandler? om du har kjøpt den der? Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Dorf: Fordi at om det er slik som man mener at MS unnlater seg å ta ansvaret, så blir det til at butikkene betaler for en defekt vare MS har lagd Det er en risiko man tar som selger i Norge om man ikke ordner med skikkelige avtaler opp mot grossist/importør/produsent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå