NgZ Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det tror jeg jeg har påpekt før: Det er selger av konsollen. Tidligere salgsledd - importør/forhandler som har solgt konsollen til butikken der kunden kjøpte den - kan kravet også rettes mot. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 § 35. Krav mot tidligere salgsledd mv. Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet. Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren. Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen. Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen. Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her. Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren. Lenke til kommentar
Saankaa Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Ansvaret ligger altså hos det salgsledd kunden klager til. (Noe jeg lurer på men som blir litt off-topic er om det tidligere salgsleddet kan kreve regress etter utført avhjelp fra selgeren når forbrukeren benytter seg av § 39?) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hva mener du nå Saankaa? Benytter seg av §39? Du mener at butikken har mottatt penger for en reklamasjon f.eks. Xbox Norge har utført? Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Alle salgsledd. Underleverandører er ikke medregnet. Det blir dog vanskelig å rette krav mot et utenlandsk selskap, så i praksis blir det alle ledd bak til og med importør. Lenke til kommentar
Saankaa Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hva mener du nå Saankaa? Benytter seg av §39? Nej jeg mener hvis kunden vender seg direkte til importøren med en reklamasjonsak som importøren avhjelper, kan importøren deretter stille krav til selgeren på att de erstatter importøren for det det kostet å avhjelpe feilen? Kan selgern for den saks skyld vende seg bakover i salgsleddet etter å ha erstattet kunden hvis klagen ble rettet mot dem i første hånd? Er det noen lovverk som regulerer fordeling av kostnader ved reklamasjon eller kommer det helt ann på hva avtalen importøren og selgeren har med hverandre sier? Dette påvirker jo ikke forbrukeren så jeg tipper det kanske ikke står i Forbrukerkjøpsloven (jeg har ikke funnet noe der i hvert fall). Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Importør/produsent står fritt til å rette krav mot selger. Det gjelder det samme mot selger. Her gjelder loven om avtalefrihet, en veldig gammel lov som sier: QUOTE(Kong Christian Den Femtis Norske Lov. Ved forordning 14 april 1688 ble loven satt i kraft fra Mikkelsdag (29 sep) 1688.) Femte Bog. Om Adkomst, Gods og Gield. I Cap. Om Contracter og Forpligter. 1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver. 2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Vil bare si at jeg også fikk denderre røde sirkelfeilen. Min boks var utenfor garanti. Det var overhode ikke noe problem å få det fikset. Ringte support, kanskje jeg fikk snakke med Xboxsupport? Vem vet.. Hyggelig mann som jeg møtte iallfall. Jeg har selv for en tid tilbake jobbet på callcenter og vet hvor slitsomt det er å holde seg hyggelig hele arbeidsdagen. Det tar på kreftene... Fikk uansett ekstremt god service, god forklaring på hva som måtte gjøres, og reprasjonstiden var kort. Ingenting å utsette på servicemessig. Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg søkte litt på nettet og kom over en meget relevant sak i forbrukertvistutvalget. Det kan se ut som at trådstarter har en god sak dersom han velger å gå videre med det. Link: http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070520 Klageren kjøpte en Playstation 2 konsoll av innklagde i desember 2003. I oktober 2006 sluttet konsollen å fungere. Klageren forsøkte først på egenhånd å undersøke hva som var galt med konsollen, og konsollens toppdeksel ble i den forbindelse demontert. Klageren reklamerte senere til innklagde, og han gjorde i den forbindelse innklagde oppmerksom på at konsollens toppdeksel hadde vært demontert. Innklagde avviste klagerens reklamasjon med den begrunnele at maskinens toppdeksel hadde vært demontert, og at det var spesifisert i brukerveiledning at garantien ikke lenger gjaldt ved åpning av konsollen. Forbrukertvistutvalget kom til at innklagdes anførsel at reklamasjonsretten faller bort som følge av inngrep i apparatet, ikke var rettslig holdbar. Utvalget uttaler i den forbindelse at forbrukerens reklamasjonsrett ikke kan begrenses på denne måten, jf forbrukerkjøpsloven § 3. Utvalget bemerket imidlertid at slike uatoriserte inngrep praktisk sett vil kunne by på bevis problemer for en kjøper. Utvalget kom til at konsollen hadde en kjøpsrettslig mangel, og ga klageren medhold i utbedring, erstatning og renter. Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Har sendt mail til forbruker rådet. Får vell sikkert ikke svar fra de før etter påske. Har ikke tenkt å gi meg med denne saken. Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Er vanskelig og sette kravet mot butikken når de gikk konkurs for et par år siden. Er vell ikke nødvendig å trekke et fjerde ledd inn(butikken). Får vente på svar fra forbrukerrådet å høre hva de mener. De har sikkert litt mere peiling enn meg på det området. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Er vanskelig og sette kravet mot butikken når de gikk konkurs for et par år siden.Er vell ikke nødvendig å trekke et fjerde ledd inn(butikken). Får vente på svar fra forbrukerrådet å høre hva de mener. De har sikkert litt mere peiling enn meg på det området. Men om butikken var med i en kjede, som f.eks Expert, så kan du gå via dem. Ellers håper jeg at du har krevet reklamasjon skriftelig. Og om du fikk avslag på den og, så gå inn på forbrukerportalen.no finn klageskjemaet, fyll det ut, print det ut og få sendt det til ditt FR-kontor. La saken gå til FTU om du må. Når konsollen ble kjøpt i Norge, så følges Norsk lov. Det vil være til fordel for deg. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hva er det egentlig du lurer på nå? Hvis butikken du kjøpte xboxen i var medlem av en kjede (elkjøp, expert, siba osv..) så sender du brev dit. Hvis ikke skriv brev til Xboxnorge med krav om reklamasjon. (Nå er jeg egentlig litt spent på hva Forbrukerrådet svarer i den e-posten.) Lenke til kommentar
xboxsupport Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) -- Endret 3. juli 2009 av xboxsupport Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Ikke fått mail enda. Skal purre litt på de i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå