Gå til innhold

Xbox nekter å reparere konsollen


Anbefalte innlegg

Jeg oppfordrer dere nå videre i denne tråden til å glemme "garanti" og kun bruke ordet reklamasjon fremover.

Garantien får ikke trådstarter mulighet til å benytte seg av. Så her blir det kun reklamasjon som gjelder.

 

Har det skjedd noe nytt trådstarter?

Kontaktet butikken eller reklamert til MS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg oppfordrer dere nå videre i denne tråden til å glemme "garanti" og kun bruke ordet reklamasjon fremover.

Garantien får ikke trådstarter mulighet til å benytte seg av. Så her blir det kun reklamasjon som gjelder.

 

Har det skjedd noe nytt trådstarter?

Kontaktet butikken eller reklamert til MS?

 

Hei butikken jeg kjøpte konsollen fra gikk konkurs for et par år siden.

Fra microsoft regner jeg ikke med å få hjelp. Eneste er å kjøpe en defekt xbox å bytte dvd rommen selv.

Lenke til kommentar

Det du nå bør gjøre, om du ikke alt har gjort det: Reklamer skriftelig, gjerne via epost. Fortell at konsollen har sluttet å fungere, og at du derfor vil reklamere på feilen/mangelen.

Og om de nekter å ta inn konsollen, så går du inn på forbrukerportalen, og fyller ut et klageskjema, som du deretter printer ut og signerer. Da gjenstår det bare å sende skjemaet til ditt nærmeste forbrukerrådkontor, enten via epost eller vanlig post.

Men for all del, ikke bruk ordet garanti ved kontakt med MS.

 

Også gi oss tilbakemelding når du får svar fra FR. Det er ønskelig :)

Lenke til kommentar

@ground Z: Forsøk å finn ut hvilken importør nettbutikken du kjøpte fra brukte.

@octopz: Jepp.

 

Vel, enten følger dere norsk forbrukerkjøpslov, eller så kan ikke norske importører/forhandlere henvise kunder til dere når de har problemer med konsollen sin. Det er fint om du kan fortelle meg hvem som er kundene deres/ansvarlig for å sende norse Xbox-konsoller til dere for service.

 

Førstelinjen til selskaper trenger ikke kjenne til forbrukerloven. De trenger bare å følge retningslinjer som er i tråd med dem. Det er tydeligvis ikke xboxsupports.

 

@ For your information: MS juridiske avdeling står faktisk ikke over norsk lov Selv om du drar dem inn i alle innleggene dine.

 

Blæh, MS og Apple. "Folkene i USA sier at vi har et års garanti lizzom, så..øh... vi kan nok ikke fikse den der nå". Mer eller mindre direkte sitat fra Apple Store-ansatt for noen år siden, dere er tydeligvis like flinke til å innrette dere. :)

Lenke til kommentar

Så lenge salget er gjort i Norge, så gjelder faktisk norsk lov. Dette må faktisk produsentene godta.

Men det blir ofte mer krangling når man går direkte til produsent.

 

Hadde man f.eks måtte reklamere på PS3, så kunne man og reklamert direkte til Nordisk Film. Det ville antakelig vært enklere. Men her er det forsatt lurt å klage til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Organisasjonsnummer: 957 485 030

Navn/foretaksnavn: MICROSOFT NORGE AS

Organisasjonsform: Aksjeselskap

Forretningsadresse: Lysaker Torg 45

1366 LYSAKER

Kommune: BÆRUM

Postadresse: Postboks 274

1326 LYSAKER

E-postadresse: [email protected]

Internettadresse: www.microsoft.com/norge/

Telefon: 23 50 05 00

Mobil: -

Telefaks: 22 95 06 64

 

 

Send en skriftlig reklamasjon hit og ta det videre derifra. De er ihvertfall pliktig til å følge norsk Forbrukerkjøpslov.

Lenke til kommentar

Jeg fikk red circle of death. Garanti tiden var utløpt, men jeg ringte likevel support. Kom i kontakt med en meget vennlig servicearbeider som fortalte meg at selvfølgelig skulle de fikse xbox'en min. Jeg fikk beskjed om at den måtte sendes til utlandet for reperasjon.

 

Kvelden etter stod det en budbringer fra DHL på døra mi og la xbox'en i en pakke. Så gikk det omtrent 1 og en halv uke, så var budbringeren tilbake på døren min med xbox'en. I pakken var det med dokumentasjon som oppga at det var funnet defekt hovedkort og at det var blitt byttet. Etter det har xbox'en fungert som en drøm. Den hang seg opp en del før, midt i spill, og har nå sluttet å henge seg opp og har vært veldig stabil.

 

Jeg er veldig fornøyd med supporten jeg fikk.

 

@ Xboxsupport

 

Svarer du i dette forumet som privatperson, men som er ansatt i Xbox Support ?

 

Eller svarer du på vegne av og på oppdrag fra Microsoft ? (Dvs, at deler av jobben din er å svare på spørsmål i dette forumet)

Lenke til kommentar
Privatperson, men ansatt i xbox support (Privatperson med inside informasjon!)

 

Jeg jobber på T1 linjen til vanlig. Så har du ringt inn så er det stor sjangs for at du har snakket med meg.

 

 

Noe som har kontaktet Forbrukerrådet eller MS norge og fått noen svar?

 

Ja det kan hende, jeg fikk ihvertfall veldig god service og er strålende fornøyd. Xbox'en har vært stabil som ett fjell etter at den var inne :)

 

Du virker som en veldig engasjert medarbeider siden du bruker "fritiden" din til å svare folk her på forumet. Og det er jo veldig bra!

 

Jeg har ikke "giddi" å lese igjennom alt som har blitt skrevet i denne tråden, ville bare dele hvilken erfaring jeg har hatt med xbox support. Og den er terningkast 6, selv om mange andre åpenbart har fått andre intrykk.

 

Men det er jo en kjennsgjerning at man mister en del rettigheter dersom man bryter garantiforseglingen. :)

Endret av trusefar
Lenke til kommentar
Jeg er t1. Det vil si jeg tar av meg basic saker.

 

Vi har T2, T3 etc etc som alle har forskjellige områder og ansvar.

 

Om man ringer inn og begynner å krangle på loven, så vil man bli overført til de som har satt seg inn i den og kan svare på det.

Så, hvorfor svarer du her? Du sier jo selv at du ikke vet noen ting.

 

Nå synes jeg at vi skal slutte å hakke på stillingen/jobben til Xboxsupport.

 

 

 

Til trådstarter:

Klistremerke eller ei.

 

- Dra dit du kjøpte xboxen, si at du vil reklamere.

 

- Får du avslag, skriv brev til butikken. Klageveileder finner du her: http://forbrukerportalen.no/klikkogklag

 

- Får du igjen negativt svar du ikke synes er rimelig fyller du ut dette: http://forbrukerportalen.no/klageskjema_forbrukerradet | Fyll ut butikken du kjøpte varen i som "innklagede". Send i posten til ditt lokale Forbrukerråd.

 

 

Tvil? Ring 815 58 200 (39øre pr. minutt, fra mobiltelefon gjelder egne takster) og legg frem saken din for en saksbehandler.

Lenke til kommentar
Men det er jo en kjennsgjerning at man mister en del rettigheter dersom man bryter garantiforseglingen. :)

 

Hvilke rettigheter skulle så det være? Du eneste du mister er garantien. Man har ikke mistet reklamasjonsretten med alle de fantatiske rettighetene den medfører her i Norge!

 

Slike uttalelser er totalt misvisende.

Lenke til kommentar
Men det er jo en kjennsgjerning at man mister en del rettigheter dersom man bryter garantiforseglingen. :)

 

Hvilke rettigheter skulle så det være? Du eneste du mister er garantien. Man har ikke mistet reklamasjonsretten med alle de fantatiske rettighetene den medfører her i Norge!

 

Slike uttalelser er totalt misvisende.

 

ok

Lenke til kommentar

Tok opp saken med en rådgiver hos Forbrukerrådet.

I prinsippet så skal ikke brutt garantiforsegling bryte reklamasjonsretten.

 

 

Les forøvrig denne:

http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070520

Klageren kjøpte en Playstation 2 konsoll av innklagde i desember 2003. I oktober 2006 sluttet konsollen å fungere. Klageren forsøkte først på egenhånd å undersøke hva som var galt med konsollen, og konsollens toppdeksel ble i den forbindelse demontert. Klageren reklamerte senere til innklagde, og han gjorde i den forbindelse innklagde oppmerksom på at konsollens toppdeksel hadde vært demontert. Innklagde avviste klagerens reklamasjon med den begrunnele at maskinens toppdeksel hadde vært demontert, og at det var spesifisert i brukerveiledning at garantien ikke lenger gjaldt ved åpning av konsollen. Forbrukertvistutvalget kom til at innklagdes anførsel at reklamasjonsretten faller bort som følge av inngrep i apparatet, ikke var rettslig holdbar. Utvalget uttaler i den forbindelse at forbrukerens reklamasjonsrett ikke kan begrenses på denne måten, jf forbrukerkjøpsloven § 3. Utvalget bemerket imidlertid at slike uatoriserte inngrep praktisk sett vil kunne by på bevis problemer for en kjøper. Utvalget kom til at konsollen hadde en kjøpsrettslig mangel, og ga klageren medhold i utbedring, erstatning og renter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...