Gå til innhold

Xbox nekter å reparere konsollen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt argumentet at MS ikke vil ta i ett produkt som kan være moddet siden de ikke kan garantere at produktet vil fungere etter reparasjonen, men ser et problem med rutinen å ikke røre dem i det hele tatt. Det må vel finnes tilfeller når MS ihvertfall undersøker produktet for å finne andre tegn på "tampering" en bare garantilappen og reparerer den likevel om alt annet ser urørt ut så man unngår folk som tror de kan "lure" til seg en ny bare gjennom å skrape vekk garantilappen ved reklamasjon?

Lenke til kommentar
fant ikke link, men mener det finnes en høysterettsdom mot en PC produsent ang brutt garantisegl, stemmer dette?

 

Og hvor mye gjelder reklamasjonsretten produsent vs butikk ?

 

Som en digresjon; jeg finner det underlig at et mobilverksted som reparerer dusinvis av merker kan se fysiske inngep e.l., mens Microsoft ikke kan se det hos seg utover et enkelt klistremerke?

 

Garantiseglet er 1 av flere tegn på tampered konsoll.

 

 

Vår policy sier at om konsollen har brutt garantisegl = tampered.

 

Om man er uenig i den, så må det taes gjennom juridiske instanser.

 

§35 gjelder dere like mye som Elkjøp,Expert eller hvem selger skulle være så lenge en taler om forbrukerkjøp.

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Lenke til kommentar
Forbrukerloven er en avtale med selger + kjøpere, aye?

Om du virkelig er en del av Xbox-support håper jeg det var en spøk... Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk lovgivning, og kan dermed ikke fravikes ved avtale, jf. fkjl. § 3.

 

Vår policy sier at om konsollen har brutt garantisegl = tampered.

 

Om man er uenig i den, så må det taes gjennom juridiske instanser.

Må være ganske prakisk å kunne sette seg over norsk lovgivning på den måten og eksplisitt uttale at dere ikke retter dere etter loven. Ikke i nærheten av lovlydig, men praktisk.

 

Kjøper har sine rettigheter etter fkjl. i behold, uavhengig av andre avtaler mellom kjøper/selger.

 

Om kjøper har krav på retting avhenger av om feilen er en mangel eller ei, jf. fkjl. § 29. Hvorvidt en vare har en mangel eller ei reguleres av fkjl. § 16.

Lenke til kommentar
Om det så gjørs gjeldende ovenfor tidligere salgsledd, vil ikke det da si at det er amerikansk kjøpslov som gjelder? Med tanke på at konsollen ble først solgt av MS i USA.

 

Om det er norsk forbrukerlov som gjelder, da må vel først salgsledd være Norge?

 

Om det er så at vi er tidligere salgsledd, og vi i så fall bruker amerikansk lov, vil det ikke da være den norske forhandlerens ansvar å følge den norske forbrukerloven?

 

 

Beklager hvis jeg har veldig feil, men sånn jeg ser det, så ser det slik ut for meg (har ikke studert lover eller annet juridik, så godt mulig jeg tar feil).

Som nevnt av andre kan reklamasjonskrav også rettes mot tidligere salgsledd, jf. fkjl. § 35.

 

Etter denne bestemmelsen kan forbrukeren gjøre akkurat samme mangelskrav gjeldende overfor tidligere salgsledd (eks. produsent, importør, e.l.) som overfor selger. Denne retten oppstod da forbrukeren kjøpte varen i Norge, og er en rett forbrukeren har etter norsk rett.

 

Amerikansk rett er et annet rettssystem og har ikke betydning for de rettigheter forbrukeren har etter norsk rett.

 

Edit: endret litt på siste avnitt.

Endret av octopz
Lenke til kommentar
For det første, jeg jobber i xbox support, ikke i microsofts juridiske avdeling.

 

Hva gjeldende lovgivninger og polcier etc har ikke jeg bestemt / godkjent.

 

Svært få av oss som er med på å bestemme lovgivningen direkte ;)

 

Mente bare å si at om du jobber i xbox support og skal behandle klager fra kjøpere, burde du sette deg i alle fall _litt_ inn i lovgivningen på området. At fkjl. ikke kan fravikes ved annen avtale er et grunnleggende poeng i norsk forbrukerrett, og er noe MS's policy ikke kan påvirke. Stortinget har makten - ikke MS....

 

Denne retten oppstod da forbrukeren kjøpte varen i Norge, og er en rett forbrukeren har etter norsk rett.

 

Men, vil ikke da alt ansvaret være på den norske forhandleren?

 

 

 

Om jeg hadde lagd et produkt tilsvarende en xbox med garanti etc.

 

jeg lager dette produktet i England (1 års garanti)

 

jeg selger varen til en fyr som selger den til en norsk butikk som selger den videre.

 

Vil jeg da ha krav på meg å fikse den i 5 år?

 

(Veit ikke om forklaringen var teit, men er slik jeg ser det)

 

Eksempelet ditt er ikke teit. ;)

 

For å gi deg et klart svar vil jeg holde meg tett opptil lovteksten.

 

I fkjl. § 35 første ledd heter det at

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet

 

Sett at det er en mangel ved XobXen som den norske forbrukeren kjøpte, vil han etter § 29 kunne rette krav mot selger om at XobXen repareres. Samtidig sier § 35 da at forbrukeren kan rette "sitt mangelskrav [...] gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd". Som produsent er du da, selv om du sitter i England, det første salgsleddet, og forbruker kan i ytterste konsekvens rette kravet mot deg.

 

At du etter britisk lovgivning kun kan pålegges 1 års reklamasjon får ingen betydning, ettersom § 35 annet ledd klart sier at "avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav [slik kun 1 års reklamasjon ville gjort], kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren. Og ettersom forbrukers reklamasjonsrett ikke kan innskrenkes fra 5 til 1 år i avtale mellom forbruker og selger, kan en slik innskrenkning heller ikke gjøres gjeldende av produsent.

 

Så ja, som produsent i England kunne du fått reklamasjonskrav mot deg fra en norsk forbruker etter eks. 3 år. Om du som produsent etter dette eventuelt kan ha krav på erstatning/vederlag fra importør eller andre senere salgsledd kan jeg ikke uttale meg om.

 

Håper det gikk an å følge meg sånn noen lunde nedover her.. ;)

Endret av octopz
Lenke til kommentar

Det er et par år siden Packard Bell og andre produsenter sluttet med dette klistremerke-tullet. Det er opp til selger å bevise at "tampering" har ført til problemet. Produsentene har også all verdens anledning til å lage et produkt som faktisk ikke lar seg demontere uten å gå i stykker, så hvorfor gjør de egentlig ikke det? Jo, fordi de siden de går i stykker hele tiden likevel må være enkle å reparere. Den lille usikkerheten som oppstår må produsenten bare finne seg i. Jeg tviler på at det er mange som har baller til å reklamere på noe de vet de har ødelagt selv.

Lenke til kommentar

Kan vel på en måte si at loven ikke har noe å si direkte for dere som support, siden dere antakelig ikke er et salgsledd og krav derfor ikke kan rettes direkte mot dere. Loven er likevel relevant for kjøpers krav mot selger og MS...

 

Har forstått at MS ikke liker modding, men mener å ha "hørt et sted" at det er avklart at klistremerker ikke har betydning for reklamasjonen. Men akkurat dette har jeg ikke satt meg skikkelig inn, så jeg kan ikke vise til noen kilder på det...

Lenke til kommentar
Så ja, som produsent i England kunne du fått reklamasjonskrav mot deg fra en norsk forbruker etter eks. 3 år. Om du som produsent etter dette eventuelt kan ha krav på erstatning/vederlag fra importør eller andre senere salgsledd kan jeg ikke uttale meg om.

 

Håper det gikk an å følge meg sånn noen lunde nedover her.. ;)

Det mener jeg er feil. Det er jo dette som er problemet med f.eks. gråimport av varer. Går butikken da konkurs har du ingen å rette kravet mot. Som hovedregel er det nemlig selgers utsalgssted som er bestemmende for hvilket lands lover saken løses utifra. Bor selger i England gjelder da engelsk lovgivning på området.

 

I dette tilfellet er imidlertid Xbox Norge eller hvem det nå er som er ansvarlig for import av konsollene til Norge, bundet av norsk lov. De er også et tidligere salgsledd, mao. kan man gjøre forbrukerrettslige krav gjeldende ovenfor dem. Det vil si at jeg kan åpne konsollen, ta av kabinettet og lakke det spygrønt og sjokkrosa, montere det igjen, bytte ut garantiseglet med en gaffatape-bit og fortsatt kunne reklamere på produktet dersom laseren tar kvelden av andre årsaker.

 

At xboxsupport ikke vet hvordan lovverket fungerer, sier litt om seriøsitetsnivået der i gården. De tar seg av reparasjonene på vegne av enten importøren eller de ulike selgerne, og burde uten tvil være fullstendig klar over i hvilke tilfeller de plikter å reparere en vare, garantisegl eller ikke.

 

I første rekke vil jeg anbefale trådstarter å levere den inn til butikken der konsollen ble kjøpt. Så får han håpe at noen der ikke er fullstendig blåst når det gjelder reparasjon og forbrukerkjøpslovgivning, slik andre i denne tråden dessverre er. :)

 

red: Dette med forbehold om at Xboxsupporten tar seg av reparasjon av konsoller på vegne av de som selger/importerer konsoller til Norge. Og det er jeg rimelig sikker på at de gjør.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Det mener jeg er feil. Det er jo dette som er problemet med f.eks. gråimport av varer. Går butikken da konkurs har du ingen å rette kravet mot. Som hovedregel er det nemlig selgers utsalgssted som er bestemmende for hvilket lands lover saken løses utifra. Bor selger i England gjelder da engelsk lovgivning på området.

 

Vel, et i alle fall slik jeg tolker bestemmelsen. Enig i at selger utsalgssted er avgjørende. Men forbrukerkjøpet skjer jo nettopp i norge, og det er her forbrukerens rettighet oppstår. Salget fra produsent -> importør/forhandler er jo en egen avtale som ikke skal kunne ha betydning for forbrukers mangelskrav, jf. § 35 annet ledd.

 

Skal en tolke ordlyden på en annen måte enn at forbruker har et slik krav kreves derfor andre rettskilder for dette. En av de sentrale grunnene for adgang til å rette krav mot tidligere salgsledd er jo nettopp å sikre forbrukerens rettigheter selv om selger går konkurs.

 

Gråimport har jeg ikke inngående kjennskap til, men antar at det må følge regelverket på samme måte som import gjennom importør e.l. At det kanskje vil kunne være vanskelig å få et utenlandsk selskap til å rette seg etter de norske reglene er imidlertid en annen sak...

 

Hva trådstarter angår slutter jeg meg til NgZ om at reklamasjon bør rettes til selger.

Lenke til kommentar
Jeg mener firmaer er useriøse dersom de ikke innretter seg etter lover og regler. Etter dine utsagn, gjør ikke Xboxsupport det. Du sier jo selv at man må krangle for å få rettighetene sine, fordi førsteinstansen (t1) blir feilinformert når det gjelder hvilke feil de har plikt og utbedre, og hva som skal til for at de kan avslå å utbedre en feil.

 

Prosedyren deres, igjen basert på hva du sier, er jo: "Nekt forbrukerne deres lovfestede rettigheter. Lager de FOR mye bråk, kan de få snakke med noen andre spom kan gi dem servicen de har lovfestet krav på." Da er det ikke lenger noe spørsmål om jeg synes det er useriøst eler ikke. Det er useriøst. Simple as that.

 

For all del, det er jo likevel "smart". Man slipper jo utgiftene lovlydige bedrifter må ta.

 

Man kan selvfølgelig frita dere fra all skyld, og si at det er bedriftene som har ansvaret for å følge opp forbrukerkjøpsloven i forhold til sine kunder. Men de (og sannsynligvis gjennom en ordning med importøren, som også er bundet av loven?) bruker dere til å ta seg av service på xboxene. Enten må dere ta på dere skylden for at dere bryter loven, eller så sier dere rett ut at dere ikke er i stand til å utføre arbeid i henhold til loven, men at det er bedriftenes ansvar, og at bedriftene må finne andre serviceoperatører fordi dere ikke kan gjøre jobben for dem tilfredsstillende. Dett er ikke vanskelig eller komplisert. Det er enkelt og åpenbart.

 

red:

Gråimport har jeg ikke inngående kjennskap til, men antar at det må følge regelverket på samme måte som import gjennom importør e.l. At det kanskje vil kunne være vanskelig å få et utenlandsk selskap til å rette seg etter de norske reglene er imidlertid en annen sak...

 

Hva trådstarter angår slutter jeg meg til NgZ om at reklamasjon bør rettes til selger.

Akkurat. Poenget mitt var at en selger i utlandet uansett ikke er bundet av forbrukerkjøpsloven. Gråimport vil si at det importeres direkte fra utlandet til butikken, uten et importør-mellomledd i Norge. Da er det kun butikken du kan rette et krav mot. Man kan ikke rette kravet mot tidligere salgsledd i utlandet. Etter norsk lov kan man det, men den er ikke leverandør i Tsjekkia bundet av, så det hjelper fint lite i praksis. Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Man kan rette krav mot importør like gjerne som mot selger. Dette følger av

Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Detter altså slik det er, ikke slik jeg synes det skal være

 

Man kan, som nevnt, si at dette ikke er MS sitt ansvar. Microsoft Norge (om de importerer konsollene) har dette ansvaret, men Microsoft Europa, som er en annen avdeling underlagt samme utenlandske selskap har ikke dette ansvaret direkte.

 

Men om de ikke påtar seg ansvaret, sier de de facto at de ikke er i stand til å yte support for norske kunder, da norske importører og selgere av Xbox må bruke et serviceverksted som er i stand til å innrette seg etter norsk lov.

 

Dette innebærer at førstelinjen for henvendelser fra Norge:

 

a) Må vite hva slags regler som gjelder i Norge, og tilby service i tråd med dette. Man skal ikke måtte krangle seg til samtale med teamleder/andrelinje/hva nå slags opplegg dere kjører. Sier dere "Nei vi kan ikke gi deg service på konsollen fordi [sett inn ugyldig argument i forhold til norsk forbrukerkjøpslovgivning]", er det et brudd på norsk forbrukerkjøpslov. Da har dere i praksis nektet utbedring i strid med norsk forbrukerkjøpslov. Det er det jeg synes er useriøst.

 

Man skal ikke behøve å slå folk i hodet med lovboka for å få bedrifter til å holde den. Det holder ikke at man kan få omgjort denne beslutningen ved å krangle seg til å snakke med noen med peiling. Derfor er det useriøst å ha en person på supporten som bryter norsk lov.

 

b) Dette vil også si at dere er nødt til å reparere konsoller med manglende forsegling, dersom feilen ikke skyldes forbruker.

 

Som nevnt tidligere: Om dere, eller butikken som henviser kunden til dere, er ansvarlig, skal jeg ikke si for skråsikkert. Jeg vet ikke hvem som eier og han ansvaret for hvem i MS. Det som er sikkert, er at dere ikke kan brukes til å yte service mot norske kunder om dere ikke følger norske regler.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
igjen feiltolkning
Hva er feiltolket? Nekter man kunden avhjelp i strid med forbrukerkjøpsloven, er avhjelpen (eller rettere sagt mangelen på denne) lovstridig).

 

Om du er helt sikker på at du har tolket det rett der, så ta kontakt med forbrukerrådet (eller hvem man må kontakte) og få dette igjennom juridisk.
Her ser jeg ikke hvilken tolkning du peker på. At kunder har krav på avhjelp? At dere ikke kan nekte avhjelp fordi det mangler et klistremerke?
Vi på supporten kan bare følge policier satt av MS juridiske avdeling.
Men butikkene må yte service som oppfyller de ufravikelige minimumskravene i forbrukerloven. Gjør ikke dere det, sier dere at dere ikke kan yte service til norske xbox-kunder.
Lenke til kommentar
Poenget mitt var at en selger i utlandet uansett ikke er bundet av forbrukerkjøpsloven. Gråimport vil si at det importeres direkte fra utlandet til butikken, uten et importør-mellomledd i Norge. Da er det kun butikken du kan rette et krav mot. Man kan ikke rette kravet mot tidligere salgsledd i utlandet. Etter norsk lov kan man det, men den er ikke leverandør i Tsjekkia bundet av, så det hjelper fint lite i praksis.

 

Men da ser det ut til at vi er enige ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...