Gå til innhold

Xbox nekter å reparere konsollen


Anbefalte innlegg

Etter den lattelige servicen som microsoft har skal jeg skyte en xbox:)

Får ikke hjelp til reparasjon så:)

 

Snakket med modnet da?

 

Det er jo 100% selvfølge at MS ikke tar imot xboxen din, har ingenting med service å gjøre dette. Det har du kunn degselv å takke. Så å slenge leppa mot MS er helt absurd og barnslig. :roll:

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Latterlig service? Du gjorde jo alt for å påpeke at du har brutt garantien selv.

Hva vil du at vi skal gjøre? Forandre policien til hele selskapet fordi du har gjort noe dumt og vil at vi skal løse saken for deg?

 

Ja, dette er dårlig service. Så lenge kunden er villig til å betale reparasjonen selv ser jeg ingen grunn til at MS ikke kan ta imot xboxen.

 

Hvis jeg kjøper en ferdigbygd pc fra f.eks. komplett så kan jeg åpne å gjøre hva pokker jeg vil med den. Får jeg problemer med maskinen så kan jeg sende den inn, men må da betale for feilsøking siden jeg har åpnet den og gjort endringer. Viser det seg da at det er noe gale med en av komponentene som stod originalt i maskinen så koster det selvsagt ingenting.

 

Hvorfor dette skal være et så stort problem for MS skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Ja, dette er dårlig service. Så lenge kunden er villig til å betale reparasjonen selv ser jeg ingen grunn til at MS ikke kan ta imot xboxen.

 

Hvis jeg kjøper en ferdigbygd pc fra f.eks. komplett så kan jeg åpne å gjøre hva pokker jeg vil med den. Får jeg problemer med maskinen så kan jeg sende den inn, men må da betale for feilsøking siden jeg har åpnet den og gjort endringer. Viser det seg da at det er noe gale med en av komponentene som stod originalt i maskinen så koster det selvsagt ingenting.

 

Hvorfor dette skal være et så stort problem for MS skjønner jeg ikke.

 

Fordi når et selskap reparerer noe er de da ansvarlige for produktet at den skal være i fungerande tilstand når den er levert tilbake. Dersom produktet har blitt moddet er ikke varen lenger i et tilstand selskapet kan støtte seg bak. Produktet er nå i et ukjent tilstand som de ikke spesialiserer seg i.

 

Derfor, enkelt og greit. Ganske logisk.

 

Så han må hendvende seg til et selskap som da spesialiserer seg i modding.

 

Samme grunn til at Ford ikke vil installere et NOS system i bilen din selvom du eier en Ford, selvom de har et verksted, og du er villig til å betale så gjør de ikke dette.

Så du går jo selvfølgelig da til et verksted som spesialiserer seg i dette. Går det noe gale med NOS systemet vil jo selvfølgelig ikke Ford ta imot den! Igjen går du til selskapet som har spesialisert seg i dette!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Fordi når et selskap reparerer noe er de da ansvarlige for produktet at den skal være i fungerande tilstand når den er levert tilbake. Dersom produktet har blitt moddet er ikke varen lenger i et tilstand selskapet kan støtte seg bak. Produktet er nå i et ukjent tilstand som de ikke spesialiserer seg i.

 

Derfor, enkelt og greit. Ganske logisk.

 

Om en xbox er moddet eller ikke vil vel komme frem i feilsøkingen? Isåfall er det jo bare å returnere xboxen, fakturere feilsøking og forklare at reperasjon ikke kan utføres grunnet modding.

 

Ifølge trådstarter er ikke hans xbox moddet så reparasjon burde kunne utføres på hans regning uten problemer.

Lenke til kommentar

Noen her kunne trengt et hurtigkurs i forbrukerrett. Hva i himmelens navn har det å si at garantien er utgått, all den tid en kan reklamere på produktet? En xbox er åpenbart ment å vare "vesentlig lengre" enn 2 år, og har således 5 års reklamasjonsrett.

 

Om trådstarter mener dette er en mangel ved varen, så har microsoft plikt å ta i mot xboxen. Om de da skulle finne bevis på at feilen er brukerfeil, så vil de kunne fakturere ham det det kostet dem å finne ut dette. Det må selvsagt bevises. Det greieste ville kanskje være å gå til utsalgsstedet, men en har også mulighet til å rette kravet mot tidligere salgsledd.

 

Så fremt dette er et forbrukerkjøp, og ikke et firmakjøp.

Lenke til kommentar
Service senteret driver ikke med undersøkelser. De reperarer (bytter ut hardware etc). De kan lite eller ingenting om modding. Skal vi utdanne de til å sjekke for modding pga at man ikke kan la være å dra vekk et garanti-segl?

 

Liten avsporing kanskje, men hvordan vet de hvilken hardware de skal bytte uten å feilsøke xboxen?

 

Uansett, jeg sier ikke noe om at dette er rett eller galt, jeg bare sier at det er dårlig service.

Lenke til kommentar

Nei, den er en lov. Hvis kjøper er en forbruker, og selger er et firma (de nøyaktige kriteriene husker jeg ikke i farta, mener det holder at du har kjøp/salg som inntektskilde), gjelder forbrukerkjøpsloven. Ingen avtaler kan gi dårligere rettigheter enn det forbrukerkjøpsloven gir (i motsetning til kjøpsloven, som gjelder mellom privatpersoner, og mellom firma). En av de rettighetene er reklamasjonsrett. Den er i utgangspunktet på 2 år, men utvides til 5 år om tingen er ment å vare i vesentlig mer enn 2 år. En xbox havner definitivt i den kategorien.

Lenke til kommentar
Dårlig service = Ikke følge enkeltes spesielle behov?

 

Avsporing eller ikke, det ble sagt tidligere at man ønsket å bruke service senteret som et "investigation team" for å finne ut om konsollen er moddet eller ikke.

 

Tror du misforstod meg litt. Jeg mente ikke at du avsporet diskusjonene, jeg bare hadde et spørsmål som kanskje var en avsporing, nemlig hvordan de kan erstatte hardware uten å feilsøke først.

 

Dårlig service = Negativ differanse mellom forventet service og opplevd service (stjålet definisjon fra wikipedia).

Dette synes jeg er en fin oppsummering, jeg forventer rett og slett mer enn det du kanskje gjør.

Lenke til kommentar
Uansett, jeg sier ikke noe om at dette er rett eller galt, jeg bare sier at det er dårlig service.

 

Er du klar over hva "Service" er? Service er ikke et loverk, men noe som de tilbyr sine kunder. Å si at de har dårlig service på noe de IKKE tilbyr er helt på tryne.

 

Da kan jeg påstå til Rema 1000 at det er dårlig service at dem ikke lager maten til meg!

 

MS tilbyr Service på å reparere. Og de hadde glatt reparert Xboxen selvom den var utenom garanti mot en regning. MEN siden maskinen er moddet, så dekker ikke deres service på moddet maskiner.

 

Gjorde de det, så ville de tatt imot den. Men nå bestemte de at de IKKE vil tilby det som en del av deres service.

 

Og gud så typisk dere slenger ut med "Forbrukerkjøpsloven" trusselen! Herregud er det rart jeg sluttet med salg bransjen? Nervene mine takklet ikke dette..... :!:

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Uansett, jeg sier ikke noe om at dette er rett eller galt, jeg bare sier at det er dårlig service.

 

Er du klar over hva "Service" er? Service er ikke et loverk, men noe som de tilbyr sine kunder. Å si at de har dårlig service på noe de IKKE tilbyr er helt på tryne.

 

Da kan jeg påstå til Rema 1000 at det er dårlig service at dem ikke lager maten til meg!

 

Har ikke nevnt noe om lovverk jeg. Dårlig service har jeg definert over, foreslår du leser det innlegget.

 

MS tilbyr Service på å reparere. Og de hadde glatt reparert Xboxen selvom den var utenom garanti mot en regning. MEN siden maskinen er moddet, så dekker ikke deres service på moddet maskiner.

 

Gjorde de det, så ville de tatt imot den. Men nå bestemte de at de IKKE vil tilby det som en del av deres service.

 

Nå påpeker trådstarter at xboxen ikke er moddet. MS support går bare utifra dette siden trådstarter er ærlig nok på telefon og forteller at han har fjernet garantiklistrelappen.

 

Og gud så typisk dere slenger ut med "Forbrukerkjøpsloven" trusselen! Herregud er det rart jeg sluttet med salg bransjen? Nervene mine takklet ikke dette..... :!:

 

Dere? Foreslår du svarer korrekt person hvis du ønsker å diskutere uttalelsene angående forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Og gud så typisk dere slenger ut med "Forbrukerkjøpsloven" trusselen! Herregud er det rart jeg sluttet med salg bransjen? Nervene mine takklet ikke dette..... :!:

 

Om det er slik du forholder deg til den loven som beskytter kundene, så er det like greit at du sluttet i bransjen.

Lenke til kommentar

Krangling slutter HER.

 

Diskusjonen herrbrun startet rundt hvorvidt kunde har reklamasjonsrett selv om garantiforseglingslappen er brutt starter.... HER.

 

Dette, og KUN dette er det som vil hjelpe trådstarter fram mot en konklusjon. Vi dropper å snakke om garanti fra og med nå da den ikke er relevant.

 

Spørsmål eller kommentarer? PM :)

Lenke til kommentar
Selv om du sier du kan betale for den selv, så er det ikke lengre Microsoft sitt ansvar.

 

Jeg foreslår at du sender den inn, og legger ved brev om at de legger ved regning når maskinen er ferdig reparert :)

 

Er veldig enig i at de burde fikse den, selv om de har juridisk rett til å si nei

 

De har ikke judisk rett til å si nei, hvor har du det fra?

 

Er ganske logisk da, seglet er det eneste beviset MS har på at du ikke bare har skrudd opp 360en og pissa i den, for så å be om service.

 

Det var vel heller et dårlig eksempel, for de hadde jo vitterlig luktet det. Men selv om kunden har brutt garantien, så blir det som andre skriver et fett så lenge kunden har reklamasjonsrett, og kan ikke mangelen føres tilbake til noe kunden har gjort, så har MS et ganske håpløst prosjekt foran seg.

 

 

Forholder dere dere til forbrukerkjøpsloven?

 

Forbrukerloven er en avtale med selger + kjøpere, aye?

 

Har du lest loven? :)

Hvis så, har du sett området som dekker springende regres? Altså delen som gjør at jeg som forbruker kan ta både selger, og Microsoft inn for FTU/Retten om jeg føler det, og Microsoft må svare etter samme regler som forhandler.

 

Jeg kan ikke se at fjerningen av klistremerket skal forringer forbrukers sine reklamasjonsrettigheter, i hvert fall ikke når selskapet som kan reparere kan argumentere bedre enn manglende kompetanse hos de som reparerer.

Som en digresjon; jeg finner det underlig at et mobilverksted som reparerer dusinvis av merker kan se fysiske inngep e.l., mens Microsoft ikke kan se det hos seg utover et enkelt klistremerke?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det viktige er at trådstarter reklamerer til selger. Jeg regner med at selger ikke kjøpte den dirakte av Microsoft.

Og om selger ikke godtar å reparere varen, så kan du sende en et klageskjema til forbrukerrådet. Det finner du på forbrukerportalen.no.

Men du kan også reklamere direkte til Microsoft, om du ønsker det. Men jeg ville tatt det via butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

At man mister rettihetene i henhold til garantien ved brutt forsegling er greit nok. Det hele tråden egentlig koker ned til, er jo som Alastor sier: Kan brudd på forsegling føre til tap av reklamasjonsretten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...