Gå til innhold

[Løst]Coax vs. optisk

Anbefalte innlegg

Fordi mitt creative gigaworks g500 røyk, fikk jeg et nytt og litt mer moderne Logitech Z-5500 anlegg mot et lite mellomlegg. Det nye har altså mulighet for Coax og Optisk tilkobling og jeg har mulighet for å bruke begge fra lydkortet mitt. Dessuten har jeg en TV med optisk ut.

Jeg fremstår kanskje ikke som så veldig kresen siden jeg lever med bare et PC-høytaleranlegg, men jeg merker at både coax og optisk gir vesentlig bedre lyd i anlegget ved musikkavspilling(mp3) enn jacks(3x2-kanals/2-kanals med CMSS). Litt mer vanskelig å avgjøre om optisk er bedre enn coax, men virker kanskje som lyden er litt bedre med optisk. Er optisk generelt merkbart bedre enn coax, eller skal det i prinsippet være ganske likt og den lille forskjellen er bare innbildning?

Fordelen hvis det skulle vært likt var at da kunne jeg kjørt PCen(musikken) på coax og TVen(Som kun har optisk og jack ut) på optisk og følgelig slippe å måtte koble om. Men det er av prinsipp viktig for meg at lyden på musikken er best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som oftes mer tap av data ved bruk av toslink (optisk) en coax. Når noe av dataen er borte vil det gi forvrenging av signalet, som betyr dårligere lyd.

De fleste optiske kablene for lyd bruker plastfiber. Tapet i kabelen er minimal i forhold til glass, men det er i endene der lyset går inn og kommer ut som gjør plast dårligere. Sammen med heller dårlige plugger i plast, vil en del av lyset fra senderen reflekteres vekk fra fiberen, og noe lys vil refleteres bort og ikke nå mottakeren.

Så jeg ville ha brukt coax fra PCen og optisk fra TVen. Det er vel mulig å velge hvilken inngang man skal bruke på 5500-en ?

Lenke til kommentar
Det er som oftes mer tap av data ved bruk av toslink (optisk) en coax. Når noe av dataen er borte vil det gi forvrenging av signalet, som betyr dårligere lyd.

De fleste optiske kablene for lyd bruker plastfiber. Tapet i kabelen er minimal i forhold til glass, men det er i endene der lyset går inn og kommer ut som gjør plast dårligere. Sammen med heller dårlige plugger i plast, vil en del av lyset fra senderen reflekteres vekk fra fiberen, og noe lys vil refleteres bort og ikke nå mottakeren.

Så jeg ville ha brukt coax fra PCen og optisk fra TVen. Det er vel mulig å velge hvilken inngang man skal bruke på 5500-en ?

Ja, bare trykke på en knapp det. Men tenker jeg kjører det slik da. Takk for svaret da :). Forresten. Støtter optisk og coax surround på tilsvarende måte? Sjelden jeg har behov for det, siden det mest går i 2.1. Men hender jeg kjører en film eller et spill i ny og ne. Er dog ikke helt sikker på åssen det er med lydkortet og surround her. Det skal ihvertfall støtte det med 6-kanals jacks.

Endret av mamobr
Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om kabellengder på max et par meter, så spiller det ingen rolle om du velger coax (elektrisk) eller optisk.

Om et mottatt optisk signal er litt dempet i forhold til det utsendte signalet, så er det fortsatt sterkt nok i massevis til å kunne skille mellom en "0" og en "1". Det samme gjelder elektriske digitale signaler.

Den store fordelen med optiske forbindelser er at du får et perfekt galvanisk skille mellom sender og mottaker. Du trenger ikke å bekymre deg for jordsløyfer og denslags som kan resultere i en svak "brumming" i lydbildet.

Lenke til kommentar

Blir nok fort spissfindigheter da tipper jeg. Vil anslå optiskkabelen er drøyt 1 meter, coaxen kanskje snaue 2. Ellers det sikkert også grenser for hvor fantastisk lyd man får med et anlegg til 3K og et lydkort til noen hundre, og mer eller mindre tvilsomme lydfiler. Er sikkert tilfredsstillende for meg slik jeg har det. Uansett er det ihvertfall et langt skritt opp fra det gamle anlegget mitt med jack-tilkobling.

Lenke til kommentar
Hvis vi snakker om kabellengder på max et par meter, så spiller det ingen rolle om du velger coax (elektrisk) eller optisk.
Nei lengden har ingen betydning, men det er når lyset skal inn og ut av fiberen det oppstår problemer. Men de fleste vil sikkert ikke høre noen forskjell på lyden fra en toslink til coax.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...