Gå til innhold

Problemer med Ice D50 på OpenSuse

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da innstalert OpenSuse på maskinen min. Jeg sliter med å komme meg på nett med D50 modemet mitt. Har installert D50 programmet på maskinen, programmet ser ut til å fungere men kommer likevell ikke på internett. Har heller ikke vært på nett på den før, har det noe å si? Har uansett ikke tilgang på kablet nett, siden jeg er innlagt på sykehus.

Noen som vet hva som feiler? Må jeg inn på nettet for å laste ned drivere? Vil man da kunne gjøre det via wlan?

Takker for svar!

post-138991-1237979628_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å «ping'e». Å sende en liten datapakke det skal mye til for at det går noe feil med, til en internettadresse du vet fungerer, for å sjekke om det er noe feil med bare nettleseren, eller om det er noe veldig feil med internetttilkoblingen.

Åpne en Terminal, og skriv inn dette:

ping -c 5 sol.no

Du burde få output som ligner denne

PING sol.no (91.195.8.120) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 91.195.8.120: icmp_seq=1 ttl=57 time=3.35 ms
64 bytes from 91.195.8.120: icmp_seq=2 ttl=57 time=2.96 ms
64 bytes from 91.195.8.120: icmp_seq=3 ttl=57 time=2.78 ms
64 bytes from 91.195.8.120: icmp_seq=4 ttl=57 time=2.86 ms
64 bytes from 91.195.8.120: icmp_seq=5 ttl=57 time=3.02 ms

--- sol.no ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 20231ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.785/3.000/3.357/0.202 ms

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Dette kom opp, har da modemet koblet til pc'en, og D50 programmet oppe.

Jeg kommer heller ikke inn på trådløst nettverk på denne. Som sagt har jeg ikke vært åp nett med den før, har nettopp innstalert OpenSuse på den, og har ikke tilgang til kablet nett. Det er en HP Pavilion tx 2020.

Kjørte iwconfig i terminalen. Dette kom opp:

lo no wireless extensions

eth0 no wireless extensions

pan0 no wireless extensions

Kjørte lspci i terminal:

Network controller: Broadcom Corporation BCM4328 802.11a/b/g/n (rev 03)

post-138991-1237995213_thumb.png

Endret av yates56
Lenke til kommentar

hei, er det broadcom wlan kort du har, så er jeg ganske sikker på at du må koble deg opp til modemet med kabel, da wlan kort driveren din mest sannsynlig ikke installert.

I den utskriften du skrev så finner heller ikke Pc noe wlan kort. Så få tak i wlan kort driveren, og ting skal gå greit derifra.

Bruker ubuntu selv, så den kommer med spørsmål om jeg vil installere driver til wlan kortet, er da B43 driveren du må ha, hvis jeg ikke husker feil.

Lykke til

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med open suse, men i ubuntu må du først mounte det D-50 modemet manuelt. Bruk dmesg etter at modemet er plugget inn for å finne det. Hos meg kommer det som /dev/sr1. Etter mounting må du kjøre et script som ligger på USB disken (i modemet), dette er for å slå på modemet. Etter at modemet er slått på kan du koble til internett med ppp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...