Morfiril Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 jeg er nå blitt 21, hatt et år på folkehøyskole, førstegangstjeneste og er nå ansatt i forsvaret. jeg har gått allmenn, har ok snitt og generell studiekompetanse fra VGS. så da er spørsmålet mitt.. hvordan er den letteste/beste veien for meg å gå for å blir rov pilot? må jeg søke vgs om igjen? gjør jeg dette slipper jeg en del av skolen siden jeg har 3 år skole alerede eller må jeg ta alt? Og er det egentlig noen andre veier å gå i det hele tatt for å få en slik jobb? MVH Lars Tja, da du verken har elektrisk eller mekanisk utdannelse så er det lettets å begynne på VGS igjen, med VG1 Elektro, VG2 Automasjon og søke som lærling etter de to årene. Ellers kan jo du prøve deg i sjøforsvaret å komme deg ombord på KNM Thyr, der har de ROV og du kan kansje klare å snike deg inn på ROV teamet Men jeg har ingen peiling på om det er mulig. Lenke til kommentar
viccus Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) .. Endret 4. januar 2010 av viccus Lenke til kommentar
viccus Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Er det sivilingeniører dere ser etter? Dersom du som siv. ing. vurderer å bli ROV-pilot har du skutt langt over mål med utdannelsen din.. Dette er en dalljertjobb som ikke krever alt for mye. Yrkesrettet utdannelse innen automasjon/elektro er som sagt det foretrukkne, men yrkesrettet utdannelse og generellt god teknisk innsikt og interresse hjelper på det og. Og som sagt tidligere oppi her så glem disse ROV-kursene. De er bortkastet peng. Søk som trainee hos rov-firmaene så er det nok napp og få. Det trengs folk nå innen denne bransjen. Jeg må kommentere det som er sagt om verdien av ROV-kursene. Man er selvfølgelig ikke ferdig utdannet ROV-pilot ved å gjennomgå et 5-ukers ROV kurs, og jobbmulighetene vil avhenge av hvilken kompetanse man har forøvrig. Man vil likevel ha en helt annen kunnskap om ROV-faget enn tidligere, og stiller derfor sterkere som jobbsøker. Abyss sitt 5 ukers ROV-kurs er et meget intensivt kurs, hvor målet er å gi en god innføring i ROV-faget. I tillegg til generell ROV-teori legges hovedvekten på vedlikeholdsrutiner, feilsøking og føring av ROV. Mange ønsker selvfølgelig å jobbe for de store ROV-selskapene offshore, men det er også behov for ROV-piloter hos mindre selskaper offshore og inshore som ikke har egne trainee-ordninger. Som daglig leder for et av disse selskapene, vil jeg uten tvil velge å ansette kandidater med ROV-kurs dersom kvalifiasjonene forøvrig er til stede. Et par år hos et mindre selskap gir mange timer pilot-erfaring, og kan være et springbrett i den videre karrieren. PS: Da det nå er Abyss som arrangerer ROV-kursene er jeg selvfølgelig håpløst inhabil i dette spørsmålet. Folk må derfor selv gjøre seg opp en mening om det jeg skriver her. Vi vil først og fremst gjøre det vi kan for å levere et kvalitativt bra kurs, og bygge et godt omdømme som elevene kan dra nytte av når de er ferdige hos oss. Victor Jensen Abyss as Endret 6. januar 2010 av TSP To innlegg fra samme bruker er slått sammen - Mvh moderator TSP Lenke til kommentar
skeptismo Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei Jeg har brukt litt tid på å undersøke hos de store ROV selskapene om mulighet for jobb etter et 5-ukers kurs hos dere og jeg må ærlig innrømme at jeg sitter igjen med en uggen følelse at dette kurset er "velkjent" i bransjen som ganske verdiløst. Det de spør om er om dette er samme kurs som ble avholdt i Bergen for en stund tilbake og om det er samme person(er) som står bak, og etter litt intenst søk på nettet så er det jo tydelig at dette er realiteten. Har man den rette bakgrunnen så er man velkommen til å søke seg inn som trainee hos de fleste seriøse selskap i bransjen, på tross av et evt ROV-kurs. Men i følge ganske sikre kilder så har jo ROV næringen også møtt finanskrisen pga av utsatte og kansellerte prosjekter, både i nasjonalt og internasjonalt farvann. Nesten alle de store ROV selskapene har måtte enten permittere eller si opp folk da 2010 er spådd som et mørkt år for underleverandører til offshorenæringen. Jeg tror Abyss må bruke både spisse albuer og andre "dirty" triks for å bli ansett som en seriøs leverandør av ROV kurs innad i bransjen. Men dette er jo bare min mening og oppfattnig så får andre gjøre opp sine egne konklusjoner. Lenke til kommentar
debbie Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Hei! Jeg har et litt urelevant spørsmål. På grunn av helsemessige årsaker får jeg ikke godkjent legeattest til å dra Offshore. Er det mulig å jobbe med Rov Inshore da? Er det mye arbeid Inshore med Rov kontra Offshore? Har fagbrev som Energimontør så tenkte på å søke som Trainee. Endret 2. februar 2011 av debbie Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Hallo tenkte jeg går vg1: tip. Vg2: automatisering. For og bli ROV pilot men jeg lurer på om hva lønn er? Lenke til kommentar
PerfectSense Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Hallo tenkte jeg går vg1: tip. Vg2: automatisering. For og bli ROV pilot men jeg lurer på om hva lønn er? Som nyutdannet fagmann er startlønn 475.000 inkludert feriepenger. I tillegg kommer 67 kr/time i nattillegg, som vil utgjøre ca 50.000 i året. Lenke til kommentar
Sondrr Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Hei! Jeg har gått Vg1 Elektro, og går nå Vg2 Data og elektronikk. Jeg har veldig lyst til å bli ROV-pilot og lurer på den enkleste måten dit. Er det nødvendig å gå automatisering? Eller burde jeg fullføre 3 år på data og elektronikk, og få fagbrev som dataelektroniker, og så ta et ROV-kurs? Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå