sinnaelgen Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 siden et busskur er et offentlig sted så er jeg ikke overbevist at det er tillatt å røyke der. hvis noen røker der så er det ikke tilgjengelig for absolutt alle når noen ikke tåler lukta m.m. slik jeg har forstått det så skal et busskur i dag vær tilgjengelig for alle Lenke til kommentar
toazty Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 et offentilig sted med samme konsept, 3 vagger og tak , som en uterastaurant f.eks. kan enn røyke på... slutta å krangla om detta nå, me har jo fått svar på om det e lov å røyka der.. og svaret er soleklart .. : JA Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 da må du sjekke flere av lovene først. det er slet ikker sikker at man trenger å bruke lovene som har med røking å gjøre. man har bare kommet frem til at det ikke er forbudt å røyke der, ikke om det er tillatt. at noe ikke er forbudt etter en lov betyr ikke nødvendigvis at det et tillatt i en annen. på den en siden så har man røkerne som føler seg tråkket på eller overkjørt av eneste grunn at de ikke tåler mere regulering på den andre side har men de som ikke liker røking og de som blir syke av det som føler seg overkjørt av røkerne. vi føler at røkerne turer litt frem her etter prinsippet er det ikke forbudt så skal jeg røykes her. så her er føler nok både røkerne og ikke røkerne seg overkjørt av hverandre. men hvem skal man ta mest hensyn til ? her er det prinsippet om helsa som gjelder.og da blir det feil at noen unødvendig skal bli utsatt røyk. som der forstår som gir jeg meg ikke så lett. ingen skal komme å utsette meg for noe jeg ikke selv vil når det kan unngåes Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Har aldri blåst røyken min i trynet på folk på busstasjoner, men tror nesten jeg skal begynne å gjøre etter å ha hørt deg syte å klage som en gammel kjerring elg-elg123. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 de som ikke tåler røyk er som en dråpe i havet, og er det noen i et bussskur som ikke tåler røyk kan de godt gi beskjed så går nok den personen ut av busskuret å røyker en annen plass. det er rein høfflighet... men som han over meg sier.. syting og atter syting , begynner å bli mektig lei.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 å la være å blåse røken i ansiktet til folk skal de gjør utenom at noen ber de om det. men desvere så er det kanskje en av hundre som ikke tenker over det. nå er det vel ingen som med vilje blåser røyk på fol men den driver dit fordi ingen tenker seg om når jeg "klager" så er det ikke for min del men for de få som virkelig plages med det. og dem må dere røkere ta ekstrem godt hensyn til noe som virker som mangler på flere plasser har der lagt merke til at jeg skrev lit tidligere at røkerne føler seg overkjørt ( og blir forbannet av de grunn) samtidig så er det mange ikke røkere som føler at ( enkelte ) røykere bare turer frem som om de eiere hele verden. det er ikke mange av dem men det er dem jeg diskuterer å gi beskjed om ikke å røke her blir fo send når sigaretten alerede er tent . hvis absolutt alle røkere hadde spurt først så hadde det vær ok , men slik er det ikke . dessverre Lenke til kommentar
Radial Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 da må du sjekke flere av lovene først.det er slet ikker sikker at man trenger å bruke lovene som har med røking å gjøre. man har bare kommet frem til at det ikke er forbudt å røyke der, ikke om det er tillatt. at noe ikke er forbudt etter en lov betyr ikke nødvendigvis at det et tillatt i en annen. Nå må du slutte å tøve. Kan du ikke forstå at det ikke finnes noen lovhjemmel som forbyr Ola Tobakk å ta seg en sigg i busskuret? Som du selv sier: Det er ikke forbudt å røyke der - hvilket innebærer at det er tillatt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) siden alle ha rett til renest mulig luft der de oppholder seg ( også i et bussskur ) mens de venter på bussen så er spørsmålet om busskuret er rent nok en allergiker kommer for å ta bussen lik etter at en annen har røket der selv om det ikke står at det er forbudt å røke i et busskur så er det regler for renest mulig luft for almenheten . dere røkere skulle bare ha vist hvor forurensende de en røk kan være. problemet er de som blir syke av røyk ( noen er overfølsom for det ) samtidig som røkere føler at både reglene er gått for lengt . selv om alle har rett til å oppholde seg der så blir det enten eller på god og vond. det er det som er det store problemet for allergikerne. se bare her hvis man virkerlig skal ta hensyn til dem så må det overhode ikke røkes i et busskur eller plaser der de opholder seg . da spørs det om man klarer å hannheve en slik lov. det er tvilsomt . mange mener nok at det også er å gå forlangt. det er jo bare å se her på forumet . det virker som om det er motstand mor å inføre røking forbudt i ved et offentlig sted som et busstopp enkelte kommuner har også egne regler for røking og offentlige steder ute. Endret 28. mars 2009 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) god natt Endret 25. mars 2018 av Jason P. C. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) men gjør alle røkerne det ? når en eller flere røkere har røkt i et busskur ( ingen andre der da ) og tatt bussen videre så kommer det en astmatiker eller allergiker for å ta neste buss 5-10 minutter etter ( kommer an på hvor ofte bussen går ) da kan det forsatt være røke inne i skuret som er nok til at denne personen får problemer det er ikke noe problem hvis røken blir luftet ut men blir den det på så kort tid hvis det også er vindstille og varmt ? Endret 28. mars 2009 av elg-elg123 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 siden alle ha rett til renest mulig luft der de oppholder seg ( også i et bussskur ) mens de venter på bussen så er spørsmålet om busskuret er rent nok en allergiker kommer for å ta bussen lik etter at en annen har røket der selv om det ikke står at det er forbudt å røke i et busskur så er det regler for renest mulig luft for almenheten . Ja, disse reglene retter seg mot industri. Ikke enkeltindivider. Du kan ikke henvise til synsingen din og anta at det er gjeldende rett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) siden alle ha rett til renest mulig luft der de oppholder seg ( også i et bussskur ) mens de venter på bussen så er spørsmålet om busskuret er rent nok en allergiker kommer for å ta bussen lik etter at en annen har røket der selv om det ikke står at det er forbudt å røke i et busskur så er det regler for renest mulig luft for almenheten . Ja, disse reglene retter seg mot industri. Ikke enkeltindivider. Du kan ikke henvise til synsingen din og anta at det er gjeldende rett. det er jo synsing og vurderinger alle advokatene gjør når regler og lover skal tolkes som du sikker også så, så er det et stort problem for allergikere. så hvem skal det gå ut over . for tiden så får disse allergikerne svi. siden mye av tobakksvarene i da ikke er helt naturlig så burde det strengt tatt forsvinne. hva var det indianerne gjorde . jo de tygde tobakksbladene fra planten . Endret 28. mars 2009 av elg-elg123 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 siden alle ha rett til renest mulig luft der de oppholder seg ( også i et bussskur ) mens de venter på bussen så er spørsmålet om busskuret er rent nok en allergiker kommer for å ta bussen lik etter at en annen har røket der selv om det ikke står at det er forbudt å røke i et busskur så er det regler for renest mulig luft for almenheten . Ja, disse reglene retter seg mot industri. Ikke enkeltindivider. Du kan ikke henvise til synsingen din og anta at det er gjeldende rett. det er jo synsing og vurderinger alle advokatene gjør når regler og lover skal tolkes Nei, det er ikke synsing. Det er innhenting av forarbeider, lesning av lovtekster, vurdering av rettspraksis. Man har et gitt sett med regler for hvordan lover skal tolkes, og ikke i noen av disse finner man "jeg synes". Når man skal finne ut hva gjeldende rett er så skal man ikke finne ut hva man synes, man skal finne ut hva lovgiveren mente og hva domstolene vil synes (noe sirkulært argument, siden domstolenes jobb er å tolke etter hva lovgiverene mente). Grovt forenklet. Man kan for eksempel godt synes at det er rettferdig at samboere arver etter hverandre, men inntil lovgiver endret arveloven så kunne man ikke "synse" det inn i den. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 hvorfor skal røykerne tas uansett hvor de går! et busstopp er ute så lenge de ikke blåser på deg ser jeg ikke problemet. jeg røyker ikke selv men frykter at hvis regjeringa får røyken bort så kommer de og tar alkoholen også. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 nå er det ikke røkerne som skal taes men oppførselen til de få som ikke tar hensyn. her er det ubeviste handlingene som er problemet. det er forøvrig det samme med alkoholen også. alkoholen er egenlig være fordi enkelte mister kontrollen helt når de blir fulle. nå er det slik at for å hindre at noen få i å gjøre gale ting så går det som oftest ut over resten. - for at alle skal kunne opholde seg på et sted så kan det ikke røkes der hverken før eller når de er der. - for å hindre fyllekjøring eller fylle slagsmål så kan ingen av folkene eller de som kommer dit drikke alkohol. man hindrer kanskje ikke slagsmål men de involverte har likevel kontroll mange er redde for de psykiske personene som ikke helsevesenet klarer å ta seg av en skikkelig ruset person har ikke særlig bedre kontroll. siden man ikke kan forby alkoholen så hadde det vær best om alle fik tildel en vis mengde, men da blir problemet at noen blir for full og andre synes de får alt for lite. jeg mener at når noen er beruset så har de i hvertfall fått nok. helst skulle de stoppet litt før Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Sliter selv med røyk, er helt forjævlig å være i nærheten av noen som røyker. Bare vanlig røyk, ikke engang røyk fra en sigg , får meg til å få hoste-anfall.. Ta LITT hensyn ivertfall. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Elg-elg123: du får sørge for å skaffe deg verdensherredømme, sånn at du kan få realisert ønskene dine. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 det er ikke bare jeg som har disse ønskene. når det fokuseres så mye på bil og forurensning så er det litt art at ikke alt annet forurensende som det er lettere å gjør noe med blir ta mere på alvor . som å forby røking el.l på alt av offentlige plasser av hensyn til allergikere o.s.v . her virker det som om det er pengene ( avgiftene ) som betyr mest . når et byggverk har 3 hele vegger og noen korte vegger med åpninger i vegger regner man det som ute eller inne. ute på de fleste plassene er det lov å røke men inne er det omtrent ingen plasser det er lov å røke på Lenke til kommentar
Efagimo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hahaha herregud, bussskur he meir åpninga enn eit hus, bygg med 4 veggar. Dåkke som syt og klaga om det, der er ikkje eit jævla skilt som står røyking forbudt i dei busskura eg har sett ihvertfall, MEN det er lov og spørre om ein kan ta ein røyk eller gå litt vekk fra dei som ikkje likar det. Skulle no tru at røykarar var nazista sånn som ein del folk syt og oppføre seg! Endret 29. mars 2009 av Efagimo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå