Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er et busstopp et offentlig sted?

btk-

Anbefalte innlegg

røyking d.v.s passiv røking om det så er påtvunget av andre er en av de få tingene det er enklest å gjør noe med.

hvis man skal vær lit spesifikk så er det en lett form for vold når en person står ved siden av deg å røyker.

spørsmålet er hvem som har rett til å være i buskurett. de som ikke røker eller de som røyker og påfører de andre en teoretisk sjanse for helse skadd.

å bruke unnskyldninger om at det er jo så mye annet som også gir helse skade bare for å kunne røyke i bussskuret blir bare absurdistisk.

de andre helse skadde risikoene må behandles som egne saker.

å sammenligne eksosen fra busen med sigarett-osen blir feil.

røking er unødvendig - man trenger ikke å gjøre det i busskurer når det er andre der .

busen frakter folk fra sted til sted og man kan ikke slå av motoren for hver gang den stopper og tar på personer

nå er det også karv til utslipp på motrene

riktig nok så er det mange ting man kunnet gjort for å renere bileksos men det blir en annen sak

greit vi skal ikke påføre andre skade ved å røyke , jeg vil gjerne starte opp en pub der det går ann å røyke inne..

så får folk selv bestemme om dem vil komme eller ikke.. jeg skal selv stå i baren og jeg har ingenting imot røyk,

men dette går ikke , fordi røykerne blir diskriminert. rett og slett, 100% av alle bygg som er ment for offentligheten er røykfrie, det er absurd

en liten ting til , jeg er ingen lege men jeg har mine tvil om at passiv røyking i et busskur i et par min hver dag ikke har noe skadelig virkning på enns helse...

Endret av toazty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spørsmålet er hvem som har rett til å være i buskurett. de som ikke røker eller de som røyker

Begge. Så enkelt er det faktisk. At røykerne ikke tar hensyn er så sin sak, men de har like stor rett til å stå der som du har. Det går likevel an å spørre om personen kan flytte seg.

Jeg røyker selv, men jeg står aldri i busskur eller rett utenfor innganger og røyker. Jeg vet jeg stinker etter jeg har tatt en røyk, så jeg tar alltid en tyggis før jeg stikker inn på bussen, så demper jeg lukta litt, iallfall. Det er egentlig synd at mange røykere ikke tar hensyn, tatt i betraktning alt man vet om skadevirkninger, men det er rett og slett ikke så mye å få gjort med det.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Du burde vurdere din egen molekylmasse opp mot røykeren først.

Ser ikkje noe grunn til det. Utfører røykeren vold mot deg er det bare til og anmelde han.

Ja, komme ut av det med livsvarige skader for så å se at politiet henlegger saken. Så fyr løs!

Lenke til kommentar
Den relevante bestemmelsen er tobakkskadeloven § 6:

§ 6 (kun første ledd). I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Jeg kan ikke se noen konkrete holdepunkter for å anse et busskur for lokale eller transportmiddel, heller ei som møterom, arbeidslokale eller institusjon.

det hører til som en del av transport systemet. noen vil nok også si at det er en del av transportmidlet.

Lenke til kommentar
røyking d.v.s passiv røking om det så er påtvunget av andre er en av de få tingene det er enklest å gjør noe med.

hvis man skal vær lit spesifikk så er det en lett form for vold når en person står ved siden av deg å røyker.

spørsmålet er hvem som har rett til å være i buskurett. de som ikke røker eller de som røyker og påfører de andre en teoretisk sjanse for helse skadd.

å bruke unnskyldninger om at det er jo så mye annet som også gir helse skade bare for å kunne røyke i bussskuret blir bare absurdistisk.

de andre helse skadde risikoene må behandles som egne saker.

å sammenligne eksosen fra busen med sigarett-osen blir feil.

røking er unødvendig - man trenger ikke å gjøre det i busskurer når det er andre der .

busen frakter folk fra sted til sted og man kan ikke slå av motoren for hver gang den stopper og tar på personer

nå er det også karv til utslipp på motrene

riktig nok så er det mange ting man kunnet gjort for å renere bileksos men det blir en annen sak

greit vi skal ikke påføre andre skade ved å røyke , jeg vil gjerne starte opp en pub der det går ann å røyke inne..

så får folk selv bestemme om dem vil komme eller ikke.. jeg skal selv stå i baren og jeg har ingenting imot røyk,

men dette går ikke , fordi røykerne blir diskriminert. rett og slett, 100% av alle bygg som er ment for offentligheten er røykfrie, det er absurd

en liten ting til , jeg er ingen lege men jeg har mine tvil om at passiv røyking i et busskur i et par min hver dag ikke har noe skadelig virkning på enns helse...

du må ikke glemme hvorfor røkeloven ble innført.

den var for de som jobbet på restauranter og utesteder . de som opphold seg ( jobbet ) i denne røyken i timesvis hver dag og ble dermed tvunget til passiv røyking.

har røkere mer rett til å oppholde seg i offentlige bygg en de som ikke er røkere ?

hva med de som er allergiske de kan ikke være der hvis noen har røkt flere timer i forveien.

så hvem som blir mobbet kan like gjerne være de som er allergiske .

problemet med mange røyke rom er at røykerne rømer dit ved det miste pause. hvis andre ønsker å prate med dem så MÅ de til røykerommet.

når utestedene tillot røyking så var det på mage plasser ved disken slik at alle måtte gjennom. det ble ved lov flytte til et annet sted i rommet før forbudet om røyking.

selv om det kan virke negativt så sitter jeg med det inntrykket at noen røykere ikke aksepterer ( eller mangler forståelse av ) at enkelte kan bli syk av å kjenn røykelukt.

har kommer man inn på det punktet at non få kan ikke bruke bussen p.g. røke lukt på holdeplassene .

( ikke når en røyker men når mage gjør det samtidig en stund i forveien )

på jobben opplevde jeg at en person sto i døra å røykte og jeg kjent lukta ganske mange meter inne i lokalet da

glem nå ikke hvor mye dritt som er i den osen der røkere blåser ut

hvis der røyker inne og tar rundvaske da ser der hvor mye skitt som sitter på veggen samenlignet med rom der det ikke er røkt i

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Den relevante bestemmelsen er tobakkskadeloven § 6:

§ 6 (kun første ledd). I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Jeg kan ikke se noen konkrete holdepunkter for å anse et busskur for lokale eller transportmiddel, heller ei som møterom, arbeidslokale eller institusjon.

det hører til som en del av transport systemet. noen vil nok også si at det er en del av transportmidlet.

Disse 'noen' skulle jeg gjerne likt å snakke med. Disse 'noen' er fryktelig dårlige på å begrunne hvorfor de synes det er slik. Hva 'noen' ville sagt er saken totalt uvedkommende med mindre disse 'noen' tilfeldigvis sitter i Høyesterett...

Lenke til kommentar

ser ikke problemet at vi kunne hatt et tak på hvor mange buler enn kunne ha røyka på, så kunne røykerne fått sitte inne å kose seg med pils og røyk.

ingen som tvinger ikke røykerne til å sitte der, det finnes et hav av andre puber å gå til.

nå er jeg glad for at det er slutt på røyking inne , men det å kaste røykerne enda lenger ut på gata er bare idiotisk.

det at noen ikke tåler røykelukt osv, so what?

noen tåler ikke stråling, det betyr vel ikke at vi skal f.eks bannlyse trådløse nettverk?

alle kan ikke få alt her i livet, det er flere som koser seg med røyken enn folk som ikke tåler røyk så jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

tenkte dette kanskje var å regne som et offentlig lokale, siden det har fire vegger og tak.

§ 6 (kun første ledd). I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri.

Er det ikke som et lokale å regne da?

Lenke til kommentar
tenkte dette kanskje var å regne som et offentlig lokale, siden det har fire vegger og tak.

§ 6 (kun første ledd). I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri.

Er det ikke som et lokale å regne da?

Det er visse krav til størrelse og permanensgrad for å regnes som lokale.

Lenke til kommentar

til dere som er så glad i øyken:

det virker som dere ikke klarer å skille mellom det som er en kunstig fremstilt nytelses middel som også er helseskadelig og den forurensningen som blir en konsekvens av nødvendig industri eller arbeid.

problemet er om der har rett til forurense andre menneskes omgivelser

et busskur må etter lit tankegang regnes som et offentlig sted siden det er en del av offentlig transportmidler

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
til dere som er så glad i øyken:

det virker som dere ikke klarer å skille mellom det som er en kunstig fremstilt nytelses middel som også er helseskadelig og den forurensningen som blir en konsekvens av nødvendig industri eller arbeid.

problemet er om der har rett til forurense andre menneskes omgivelser

Dette er ganske enkelt å svare på: Alt som ikke er uttrykkelig forbudt er tillatt.

et busskur må etter lit tankegang regnes som et offentlig sted siden det er en del av offentlig transportmidler

Det som er så fint med jus er at det er faktisk et fasitsvar på slike spørsmål. Tankegangen din er for øvrig feil. Her er et utdrag fra forarbeidene (Ot. prp nr. 27, 1987-88):

Første ledd slår fast hovedregelen om at luften i lokaler og transportmidler hvor almenheten har adgang skal være røykfri. Dette innebærer at det ikke skal være adgang til å røyke sigaretter, sigarer eller piper på de aktuelle steder.

Med lokaler menes det alle typer innendørs fellesrom i hus, bygninger og haller. Loven får ikke anvendelse utendørs. Med transportmidler menes det alle former for innretninger som kan frakte flere personer i lukkede rom, slik som f.eks. drosjer, busser, trikker, tog, fly og skip, og som er tilgjengelig for almenheten. Private hjem og private transportmidler faller utenfor bestemmelsens anvendelsesområde.

Jeg påpeker særlig andre punktum i andre avsnitt: "Loven får ikke anvendelse utendørs". Man kan umulig påstå at et busskur skal anses for å være 'innendørs'.

Lenke til kommentar

håper røykeloven forblir slik den er pr. dags dato..

lei av denne debatten, neste debatt bør være om vi skal forby eller ikke forby røyken.

stakkars røykerne føler seg små kriminelle når de fyrer opp en røyk hvis det skal fortsette slik som dette

Lenke til kommentar

jeg ser ikke helt problemet for røykerne. for meg minner det om små ungene i en butikk som helt plutselig Må ha noe å tygge på når far står i betalings køen.

for ordens skyld så er det de røykerne som ikke tar hensyn - som har liten forståelse for at de forurenser luften for andre mennesker som irriterer meg .

jeg tviler også at de bryr seg i noen særlig grad om hva en sigarett inneholder, noe vi ikkerøykere gjør.

hvorfor spør de ikke om det er i i orden å røke her ?

om ikke man vil bruke røykeloven her så finnes det nok andre lover som kan brukes.

uansett så spørs det om det blir handhevet .

Lenke til kommentar
om ikke man vil bruke røykeloven her så finnes det nok andre lover som kan brukes.

uansett så spørs det om det blir handhevet .

Man skiller mellom hvordan loven er eller hva som er gjeldende lov (på fagspråket, de lege lata) og hvordan loven burde være (de lege ferenda). Du kan ikke si at noe er forbudt bare fordi du mener det burde være forbudt. Og siden hovedregelen er at alt som ikke er forbudt er tillatt må du finne deg i at hvis du hevder at noe er forbudt må du kunne vise til hva som forbyr det. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...