Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er et busstopp et offentlig sted?

btk-

Anbefalte innlegg

Av og til hender det at jeg må ta buss et sted, og tusler bort på busstoppet i regnværet. Jeg stiller meg naturlig nok inne i busskuret for å slippe å bli veldig våt, og rett som det er står det en eller annen person og blåser røyk omtrent rett i ansiktet på meg.

Jeg er ikke så veldig glad i røyklukt på noe som helst vis, og lurer på om dette er helt lov?

Nå er det ikke sånn at jeg har tenkt å anmelde vedkommende i noe tilfelle, bare nysgjerrig :--)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrulig hvor lite hensyn enkelte røykere tar, stiller seg rett vedsiden av deg og plåser røyken mot deg. Noen røykere derimot er flinke. En sjelden gang ser jeg noen som ser hvor vinnen kommer fra og stiller seg slik at det blåser bort fra folk. Får nesten lyst til og gi dem en klem for dems omtenksomhet.... hadde dem bare ikke stinka røyk :p

Lenke til kommentar
når bel det forbudt å røyke i et busskur?

samme prinsippe her som på uterestauranter der det er lov å røyke under tak og 3 vegger

Om noen hadde plasert ett parr biler med dårlig eksos anlegg til å fyre av eksosen direkte inni bussskuret så hadde vel dere røykere også blitt litt irritert?

Lenke til kommentar

samme prinsippe her som på uterestauranter der det er lov å røyke under tak og 3 vegger

Om noen hadde plasert ett parr biler med dårlig eksos anlegg til å fyre av eksosen direkte inni bussskuret så hadde vel dere røykere også blitt litt irritert?

får eksos rett i tryne av bussene hver gang jeg står på et busstopp, så ser ikke problemet..

og eksos fra 1 bil er litt mer dødelig en røyken fra et par sigaretter, da en bil spyr ut litt mer farlige ting enn hva 2 sigaretter klarer på 5 min.

Lenke til kommentar

får eksos rett i tryne av bussene hver gang jeg står på et busstopp, så ser ikke problemet..

og eksos fra 1 bil er litt mer dødelig en røyken fra et par sigaretter, da en bil spyr ut litt mer farlige ting enn hva 2 sigaretter klarer på 5 min.

Det er ganske mye mer en 5 min totalt om man plusser opp alle tilfellene man blir utsatt for røykbombing av hensynsløse folk.

Syntes det burde komme en lov om att det ikke er lov å røyke på vente plasser, tog, buss, taxi osv. med mindre man stillte seg 50 m unna. Det samme burde gjelde ingangsdører. Folk går ut av blokka for å røyke, åpner utgangsdøre stiller seg to meter uten for. Som følge av det så stinker det røyk i trappopgangen.

Lenke til kommentar

det må da finnes en lov mot forurensing og trakassering og alt som har med røyking uten at det er direkte forbudt. her må det være en lov mot passiv røyking

det må da også være en lov om det å ta hensyn til hverandre.

be de som røker om å gå utenfor skurret . si at du blir plaget av røyken.

enkelte røykere har uttalt at de kan ikke gå ut å røyke fordi de er redd for å bli syke. blir man da ikke syk av røyking da ?

et artig eksperiment som hevn er å slippe en kraftig fjert - en skikkelig stinkbombe.

den er ikke farlig mens passiv røyking er kan være det

Lenke til kommentar

Det er ganske mye mer en 5 min totalt om man plusser opp alle tilfellene man blir utsatt for røykbombing av hensynsløse folk.

Syntes det burde komme en lov om att det ikke er lov å røyke på vente plasser, tog, buss, taxi osv. med mindre man stillte seg 50 m unna. Det samme burde gjelde ingangsdører. Folk går ut av blokka for å røyke, åpner utgangsdøre stiller seg to meter uten for. Som følge av det så stinker det røyk i trappopgangen.

50 meter? Haha. Kunne ønske jeg levde da man røyka på tv

Lenke til kommentar

ehm.. røyken er da ingenting i forhold til hvordan andre ting er på helse og miljø her i norge\verden.

tror vi skal la røykerne få være i fred en stund, de har vært i hardt vær i 10-15 år nå.

skal en ha slik kraftig diskriminering av røykerene får enn hellser se å totalfrby røyken.

nå skal det vel sies at enn kan jo prøve å kutte litt ned på tillsettnignen i sigarettene, vet ikke hva som er farligst,

rein tobakk eller tillsetting stoffene i tobakken som selges over disk

Lenke til kommentar

røyking d.v.s passiv røking om det så er påtvunget av andre er en av de få tingene det er enklest å gjør noe med.

hvis man skal vær lit spesifikk så er det en lett form for vold når en person står ved siden av deg å røyker.

spørsmålet er hvem som har rett til å være i buskurett. de som ikke røker eller de som røyker og påfører de andre en teoretisk sjanse for helse skadd.

å bruke unnskyldninger om at det er jo så mye annet som også gir helse skade bare for å kunne røyke i bussskuret blir bare absurdistisk.

de andre helse skadde risikoene må behandles som egne saker.

å sammenligne eksosen fra busen med sigarett-osen blir feil.

røking er unødvendig - man trenger ikke å gjøre det i busskurer når det er andre der .

busen frakter folk fra sted til sted og man kan ikke slå av motoren for hver gang den stopper og tar på personer

nå er det også karv til utslipp på motrene

riktig nok så er det mange ting man kunnet gjort for å renere bileksos men det blir en annen sak

Lenke til kommentar

Den relevante bestemmelsen er tobakkskadeloven § 6:

§ 6 (kun første ledd). I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Jeg kan ikke se noen konkrete holdepunkter for å anse et busskur for lokale eller transportmiddel, heller ei som møterom, arbeidslokale eller institusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...