Gå til innhold

C#: Når og hvordan skal en bruke Exceptions?

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri skjønt hvordan og når en skal bruke Exceptions... :blush: Det har holdt lenge å bruke Console.WriteLine("variabelverdi:"+banan); Men, nå har jeg altså tenkt å gjøre ting på 'rett' måte, og da lurer jeg på en hel del :)

- Når bør en lage egne Exceptions? //MyException : Exception

- når en kaller throw Exception, hopper vi ut av metoden da? //lignende return; ?

- Hvordan bør en behandle Exceptions? //f.eks: catch(Exception e) { MessageBox.show(e.Message); }?

- viss jeg ikke tar imot Exceptions i en metode, kan/må jeg ta imot dem i metoden som kaller den metoden igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker sjeldent exceptions selv, og det er ingen tvang om å bruke det heller.

Det er ikke nødvendigvis korrekt å bruke exceptions, men det kommer helt an på koden din. Ofte brukes det til unntak, for eksempel dersom en nettverkskobling ble brutt, tom for minne, parse feilet etc.

Det har én viktig fordel, og det er at feil følger oppover call-stacken,, mens en funksjon som returnerer en feilmelding eller false vil stoppe på siste nivå.

Du bør nesten bare se an hvor du synes det er fornuftig, for i noen tilfeller er ikke exceptions akseptabelt (for funksjoner som kjører realtime) fordi det krever forholdsvis mange prosessorsykluser. Hvis du bruker exceptions som en feilrettingsmetode, så kan du få problemer med ytelsen i de tilfellene (dersom hvert kall fører til flere exceptions)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...