Gå til innhold

Parkere bilen med motoren i gang


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

nå har det forgåt en del tiltak for å få nye busser her i nordland.

busen har vær intil 20 år gamle om ikke eldre .

det kan virke som om anleggsmaskiner er enda eldre mange steder.

da kan man lure på om det ikke er strenge krav til disse

 

en pussig sak er at det kan virke som om arbeidsgjengen flytter på masene unødvendig mye når de lager nye veier. de henter massene et sted å kjører det vek til et annet ganske lengt vekk. sener så henter de masse av samme kaliber langt unna og bruker det i nærheten av det første stedet.

 

 

jeg husker for noen år siden der jeg jobbet , vi var i provisoriske lokaler da.

ved siden av lå et firma som drev med rørarbeid .

det var skikkelig kalt den dagen. da de startet maskinene røkla de et område rund.

det foregik nok i minst en halvtime.

 

hvorfor kan de da ikke bruke en slags for for motorvarmer ?

 

jeg har også hørt rykter om at militære brukte å lage bål under bilene for å få motoren varm nok før i tiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg husker at jeg ble fortalt før og det var vanlig a man lot bilen svive på tomgang for å bli varm og ikke belaste den unødvendig(vanlig bil jeg snakker om), når jeg kjøpt emeg ny(brukt bil) volvo så sto det i manualen at de anbefalte at man sto minst mulig på tomgang før motoren var varm da det var unødvendig slitasje og bilen brukte veldig lang tid på å nå driftstemperaturen, vis den i det hele tatt gjorde det.

Lenke til kommentar

Du vil oppleve at varmen kommer mye fortere så fort du får sving på bilen, og faktisk kjører. Men det er ikke helt umulig å få bilen litt varm av tomgang. Skal ikke så veldig høy temperatur til før varmeapparat og slikt produserer en temperatur høyere enn hva det allerede er i bilen. Når bilen vanligvis går på 80-90 grader i driftstemperatur, så trenger du jo bare 20 graders varme (litt mer i oppvarmingsfasen for å få fortgang på kupètemperatur).

Lenke til kommentar

Er det nokon som har funnet ut meir om det juridiske her?

Reknar med at forrurensingsloven vil være aktuell her.

 

Ellers vil personen som startar bilen slik at den går på tomgang være den juridiske fører og ansvarlig for kjøyretøyet heilt til motoren er stoppa?

Har skjedd fleire gongar at bilen hoppar i gir når føraren er ute av bilen, reknar med at det er bilføraren som har ansvaret for dei skadene som oppstår som følge av eit slikt uhell?

 

Er det ulovleg å starte motoren på ein bil utan gyldig førerkort? (På samme måten som at det ikkje er lov å starte ein bil når du er full).

Lenke til kommentar

Men altså: la oss se burt fra forurensing nå men fokusere på risikoen ved det

å gå fra en bil med motoren i gang (f.eks. på et sted der det vrimler av

5-7 åringer).

 

Er det ikke noen bestemmelser angående forsvarlig parkering som

kommer til anvendelse her? Dvs det behøver vel ikke skje en

ulykke før den ansvarlige får svi - på linje med at det er ulovlig

å kjøre i fylla?

Lenke til kommentar
Er det ikke noen bestemmelser angående forsvarlig parkering som

kommer til anvendelse her?

 

Etter det eg kan sjå så ser det ikkje ut til å være direkte ulovleg å parkere med bilen på tomgang, sjølv om det er på eit skuleområde.

Det ser ut som at det må skje ei ulykke før bilføraren kan bli straffa for det.

Er det nokon jurist her som veit om nokre paragrafar om ulovlegheit av handlingar som kan føre til personskade?

 

Å gå fra bilen på tomgang i områder der det er folk viser ein mangel på god dømmekraft. I tillegg til faren for ulykke ved at bilen av seg sjølv eller på grunn av en unge begynner å trille så kan også kven som helst stikke av med bilen.

Er mulig at det enklaste vil være for skulen å lage sine eigne parkeringsbestemmelsar som forbyr slik parkering.

Lenke til kommentar

Jeg lar bilen ofte stå på tomgang når det er kaldt ute, og jeg holder på med et eller annet i forbindelse med mitt bilrelaterte-arbeid.

Om vinteren for å holde på varmen, og noen ganger om sommeren når det er varm for å holde bilen kald....

 

Angående tomgang på vinters-tid, så skal jeg gjerne slutte med det, hvis alle kontorrottene slår av varmen på kontoret sitt hver gang de går ut for ett eller annet. Og de må gjerne sette opp vinduet også, for å få ned temperaturen på kontoret til utetemperatur, som jeg får etter kort tid med avslått motor.

 

Og når det gjelder problemer med bil som står og går med nøkkel i, buker jeg alltid å ha med to nøkler, så bilen min er låst når det går på tomgang.

 

Sånn er`e bare.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...