Gå til innhold

Parkere bilen med motoren i gang


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger obsertvert at enkelte foreldre ved en barneskole

parkerer (og forlater) bilen med motoren i gang.

 

Dette er vel strengt ulovlig? Hva kunne boten bli dersom

de ble hekta av politiet?

 

Kjekt å ha oversit over lovverket når en skal klage til de rette vedkommende :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ang forsikringselskapet så ja man vil få et problem ref: Dette er ditt ansvar

 

ang hva loven sier om kjøring på tomgang så er dette litt uklart og det er rom for tolkning. det står følgende i trafikkreglene paragraf 16:

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

det kan også være lokale varianter som håndheves litt strengere en dette.

Lenke til kommentar
Er vel kanksje en fare for å bli dømmt for uakstomt drap om en unge tar bilen å kjører over noen andre unger i skolegården.

 

Tilsvarende som at en satte fra seg et ladd skytevåpen i skolegården :-)

 

Er det ikke generelt straffeansvar for å utsette andre for unødig fare?

Det er jo ulovlig å kjøre i fylla - ikke for å beskytte medpassasjerer

mot dårlig spritlukt og svinske kommentarer - men fordi det er livsfarlig

(for medtrafikkanter).

 

Men det må da være en direkte bilrelatert lovregel som sier at en ikke kan

sette fra seg bilen med nøklene i på offentlig sted (med motoren i gang)?

Noe tilsvarende som forbund mot å kjøre i fylla?

 

Er det ikke noen aktuelle regler angående forsvarlig parkering ?

 

Når jeg ser at foreldre parkerer i skolegården og forlater bilen med motoren i gang,

så blir jeg fristet til å ta ut nøklene, låse bilen og sende dem via treg b-post til politiet

(inkludert foto-dokumentasjon).

Endret av lulus
Lenke til kommentar

hvorfor gjør de det ? redd for at det blir for kaldt inne i bilen ?

 

hvis man ser på mange yrkessjåfører og maskinførere så er det en del som lar kjøretøyet gå på tomgang lenge - spesielt de som driver med maskiner.

dette smitter nok over på den vanlige bilførerer

Lenke til kommentar

på vinteren så er det mange som gjør det for å få varme i bilen/holde varmen i bilen, noen gjør det for: "jeg skal jo bare" faktoren. dvs de mener et de skal går så fort at det ikke betyr noe eller lignende.

ja så er det sikkert noen som gjør det da de mener det er kult :p

 

det er iallefall de svarene jeg har fått når jeg har snakket med folk som gjør det. personlig gjør jeg det ikke. eller dvs jeg starter bilen før jeg skraper is av den om vinteren så den står å går mens jeg skraper is/børster snø av bilen.

Lenke til kommentar
ang hva loven sier om kjøring på tomgang så er dette litt uklart og det er rom for tolkning. det står følgende i trafikkreglene paragraf 16:
§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Hvordan er den åpen for tolkning?

Lenke til kommentar

selv om jeg ikke driver med slikt arbeid så vet jeg at enkelt maskiner trenger å kjøre motoren en liten stund før alle systemer er kommet full drift . f.eks hydrolikk-pumpen på en grave maskin.

 

det er ikke nødvendig at disse maskinene står å går i lunsjen eller når det er lengre pauser

Lenke til kommentar
hvorfor det egentlig? hørt andre sagt det men aldri fått en forklaring

Er nok også for at motoren skal gå seg driftsvarm før den blir utsatt for store belastninger kanskje. Er store motorer med mye krefter dette. Samme grunn som at man ikke skal gi full gass og kjøre på høyt turtall med en bil før den har blitt driftsvarm.

Lenke til kommentar

Tar ikke mer enn 3 minutter å lade opp full luft-tank på en tom lastebil noe som egentlig er svært uvanlig å gjørra, da de fleste lastebilene har bremsekretser uten nevneverdig lekkasje. Er som det blir sagt, at man trenger en drifts-temperatur før man begynner. Spesielt på gamle maskiner har det mye å si. Kaldt stål er feks like sprøtt som knekkebrød, kald olje er like tjukk som sirrup og en kald motor sender mye mer av drivstoffet u-forbrendt mellom sylinderne enn en varm motor, så hvor lenge man må la maskinene stå på tomgang, er ofte avhengig av kulde. Men det syndes svært mye. Noen lar maskinene stå en time før dem begynner bare av gammal rutine, å kan gå en hel dag uten å stoppe dem, å slikt er unødvendig. I posten har vi det sånn at hver gang vi skal ut av lastebilen i mer enn 30 sekunder, så SKAL motoren stoppes, å tomgangskjøring generelt er forbudt. Ser ingen skader på bilene av den grunn...tvert i mot får vi et støy-fritt arbeidsmiljø hvor vi kan prate med kolegaer mens vi lesser, framfor å stå å høre på 15 dieselmotorer på tomgang. Å ikke minst så puster vi inn frisk luft ved rampene, istedefor eksos.

 

 

Klart folk tenker på alternativt drivstoff. Sitter ofte samma motorene i maskiner som i lastebiler, så når dem utvikler nye motorer for lastebiler, blir også motorer for annleggsmaskiner utvikkla. Skal værra fullt mulig å få motor som kan brukes på biodiesel, etanol å alt det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...