Gå til innhold

Bør myndighetene kjønnskontrollere barn?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558736

 

Bør myndighetene kunne gå inn og stanse aborter som dette?

 

Som liberaler mener jeg kvinnen må ha full råderett over egen kropp, og at ingen kan nekte henne å ta abort. Hun skal ikke være nødt til å oppgi noen grunn for hvorfor hun tar inngrepet. Hvis hun vil ha en gutt, er det ikke noe myndighetene skal blande seg med. Velger hun kunstig befruktning, får hun jo uansett bestemme kjønnet, så det blir selvmotsigende om Staten skal kunne kontrollere kjønnet ved naturlig befruktning.

 

Et soleklart NEI fra meg.

 

Poll hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være opp til den enkelte, det går ikke utover noen andre, selv om det virker idiotisk. Dessuten kan ingen andre enn kvinnen selv vite hennes motiver. Abort er ikke et risikofritt foretagende, man kan blant annet bli steril, derfor er det rimelig dumt å gjøre det "uten god grunn"!

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

I den vestlige verden er det ikke noe problem knyttet til kjønn på barn. Derfor blir spørsmålet ganske banalt for de aller fleste her, fordi en skal prøve å diskutere politikk ut i fra et eneste eksempel. I Norge er det ikke behov for myndighetene å bry seg om grunnen til abort, fordi det ikke er noen kulturelle eller politiske kostnader knyttet til å føde det ene kjønnet fremfor det andre.

 

Ser en derimot til land som India og Kina så blir problemstillingen en helt annen. I India har det - etter at ultralyden kom til landet - vært over 10 millioner aborter av jentebarn. Grunnen er i stor grad medgiften som få fattige familier klarer å betale. I Kina er det også kulturelle grunner til at det foretrekkes guttebarn fremfor jentebarn - spesielt under 1-barnspolitikken. Dette har ført til at for begge landene så er det underskudd på kvinner. Her kan det være grunn til å snakke om kjønnskontrollere barn, men neppe i et land som Norge.

Lenke til kommentar

I mener foreldre burde kunne bestemme slikt selv, men samtidig mener jeg også att staten må passe på att det ikke pluttselig blir født 80% gutter og 20% kvinner, eller omvendt.

 

Kunne kanskje la folk bestemme om de har ett eller flere barn fra før og alle av samme kjønn. Da kunne de velge om de ville ha ett annet kjønn, men om de fikk motsatt kjønn naturlig kunne de ikke velge og få samme kjønn som tidligere. Da burde folk få litt valgfrihet og sammtidig er det ingen sjanse for att kjønns fordelingen blir tippa.

Lenke til kommentar
I den vestlige verden er det ikke noe problem knyttet til kjønn på barn. Derfor blir spørsmålet ganske banalt for de aller fleste her, fordi en skal prøve å diskutere politikk ut i fra et eneste eksempel. I Norge er det ikke behov for myndighetene å bry seg om grunnen til abort, fordi det ikke er noen kulturelle eller politiske kostnader knyttet til å føde det ene kjønnet fremfor det andre.

 

Ser en derimot til land som India og Kina så blir problemstillingen en helt annen. I India har det - etter at ultralyden kom til landet - vært over 10 millioner aborter av jentebarn. Grunnen er i stor grad medgiften som få fattige familier klarer å betale. I Kina er det også kulturelle grunner til at det foretrekkes guttebarn fremfor jentebarn - spesielt under 1-barnspolitikken. Dette har ført til at for begge landene så er det underskudd på kvinner. Her kan det være grunn til å snakke om kjønnskontrollere barn, men neppe i et land som Norge.

Er ikke et underskudd på kvinner positivt for å begrense befolkningsveksten ytterligere? Skyt meg om jeg tar feil... :hmm:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558736

 

Bør myndighetene kunne gå inn og stanse aborter som dette?

 

Som liberaler mener jeg kvinnen må ha full råderett over egen kropp, og at ingen kan nekte henne å ta abort. Hun skal ikke være nødt til å oppgi noen grunn for hvorfor hun tar inngrepet. Hvis hun vil ha en gutt, er det ikke noe myndighetene skal blande seg med. Velger hun kunstig befruktning, får hun jo uansett bestemme kjønnet, så det blir selvmotsigende om Staten skal kunne kontrollere kjønnet ved naturlig befruktning.

 

Et soleklart NEI fra meg.

 

Poll hadde vært fint.

 

To ting.

 

For det første: Det er alt for lettvint å si at man er "liberal," "konservativ," "sosialist" e.l. og derfor mener det ene eller annet. Dette er ingen begrunnelse. Du må forklare hvorfor du mener kvinnen skal bestemme helt selv. Eller med andre ord: Du må forklare hvorfor du mener samfunnet ikke skal kunne sette grenser for den enkeltes rett; med mindre du er anarkist, må du akseptere samfunnets rett til å regulere den enkeltes frihet. Hvorfor skal ikke denne retten slå igjennom her?

 

For det annet: Argumentet om råderett over egen kropp svikter. Hvis en aksepterer at man har slik selvbestemmelsesrett, blir jo den selvsagt innvending at fosteret må ha en tilsvarende råderett. Fostre kan åpenbart ikke kan ta egne valg, men det betyr ikke at de ikke må ha vern.

 

Av dette siste følger også at resonnementet om kunstig befruktning ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Har slettet noen innlegg som gikk på temaet "Er det ikke paradoksalt nok slik at de fleste statlige økonomireguleringer er bygget på nettopp moral?" Det er off topic i denne tråden.

 

Dersom dere ønsker kan jeg lage en egen tråd av disse innleggene, så kan dere diskutere videre der.

 

Send meg i så fall en PM.

 

Jeg har også slettet en post som stilte spørsmål ved en brukers motiv for å poste og "evne til å svare fornuftig". Man trenger ingen grunn for å poste her, så lenge tråden og postene følger retningslinjene og reglene for kategorien. Synes man et argument er ufornuftig så argumenter imot, ikke bli personlig.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...