Ingsto Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei jeg har en Toyota Celica 2.0l GTi-16v den har et problem ved at den ikke går like bra som den skal (skal jo ha 156hp) pluss at den fusker og at den jobber mot seg selv "kvier" seg ved hardt gasspådrag, men ikke hvis jeg gir gass sakte (altså trykke gasspedalen sakte inn, ikke bånn gass) den jager også mer enn normalt vil jeg si på tomgang. Vi hadde en feil ved at eksos-cammen sto en tann galt i forhold til innsugs-cammen, noe som førte til at potten ble ekstremt varm, catalysator lysende av varme. vi fikset dette + at vi byttet plugger og så etter falskluft med startgass, jeg har også tatt ut lambdasonda og sett litt på den, men det hjalp ikke noe særlig. En jeg snakket med trudde det var Trothle idle position sensor'n som var gåen, en annen snakket om dårlig bensintilførsel (tett filter eller dårlig pumpe), mens en annen trudde det var fordeler'n siden han hadde hatt samme problemet med en Opel Bare lurer på hva dere tenker om dette, og om noen i så fall har noen andre teorier på forhånd takk for svar -Ingar Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvorfor sto den kammen feil egentlig? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 For det første, 3S-GE motoren har et selvdiagnosesystem. Dette aktiverer du ved å sette en binders mellom T1 og TE1 på diagnosekontakten ved batteriet, dette vil føre til at motorlampen i dashbordet begynner å blinke, dette er en form for morsekode som forteller hvilken feil som er oppdaget av ECU. Skriv ned det som dukker opp, et opphold i blinkingen betyr enten en ny kode eller så begynner den forfra igjen. Har noe servicemanualer liggende så det kan hende jeg kan hjelpe hvist det er lagret noen feilkoder. Lenke til kommentar
Ingsto Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 svar 1 Hvorfor sto den kammen feil egentlig? jeg tror at grunnen til at eksoscammen sto galt var fra forrrige eier som sa han hadde byttet registerreima selv, noe som da førte til at han ikke stilte inn hjulet som viser timingen rett, men dette fikset vi selv... svar 2 For det første, 3S-GE motoren har et selvdiagnosesystem. Dette aktiverer du ved å sette en binders mellom T1 og TE1 på diagnosekontakten ved batteriet, dette vil føre til at motorlampen i dashbordet begynner å blinke, dette er en form for morsekode som forteller hvilken feil som er oppdaget av ECU. Skriv ned det som dukker opp, et opphold i blinkingen betyr enten en ny kode eller så begynner den forfra igjen. Har noe servicemanualer liggende så det kan hende jeg kan hjelpe hvist det er lagret noen feilkoder. vi har flere ganger kjørt diagnosesystemet siden vi har fått låne motorhåndbok av toyota, før vinter fikk vi en feilkode på trotthle idle sensor'n, men nå er det ingen feilkoder i det hele tatt... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Og etter denne feilkoden så foretok du deg hva? prøvde du å måle den? Lamdbasonden nytter det ikke bare å "se på" den, denne kan du måle via diagnosekontakten når bilen er i gang. Det du kan sjekke er: AFM (luftmengdemålern) TPS (spjeldvilkelsensorern) (denne kan justeres) IAC (tomgangsventilen) Sjekke og ev. justere fortenningen Sjekke at det ikke er olje inne i fordeleren, at rotor og fordelerlokket ikke er slitt og at tennpluggledningene har rett motstand. Rens spjeldhuset med forgasserens. Hvordan disse skal sjekkes og justeres står i verkstedhåndboka, der er også plansjer for å finne feil som ikke avsløres direkte av diagnosesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå