Morthez Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 FOR KNAPT FIRE ÅR siden la den forrige regjering og daværende moderniseringsminister Morten Meyer (H) frem det den kalte «eNorge 2009 – det digitale spranget». For knapt fire måneder siden mottok hans etterfølger, fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys (SV) rapporten «eBorger 2.0», og uttalte seg svært positivt om den. For to dager siden tok Aftenposten kontakt med Barne- og likestillingsdepartementet og påpekte et innbrudd på en av deres nettsider. Innbryterne hadde etterlatt seg et program som kunne infisere andres datamaskiner, hvis de hadde søkt informasjon på denne nettsiden. Da hadde departementet vært klar over innbruddet i flere måneder. Men ikke gjort noe. Her var det ikke snakke om et digitalt sprang, det var en digital snubling som kan ha fått alvorlige konsekvenser for flere av det offentliges kunder, det vil si den jevne nordmann. STATSSEKRETÆR Kjell Erik Øye kaller dette «en glipp». Det er et altfor svakt uttrykk. Norge holder seg med en institusjon som heter Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Der har man svært god oversikt over de digitale farer Norge utsettes for. I fjor registrerte NSM hele 3049 såkalte hendelser i form av organiserte dataangrep. Internasjonalt har det også vært mye blest om slike dataangrep, da med politisk fortegn. Et eksempel var Estland for to år siden, et annet var Georgia i fjor under og etter krigen med Russland. Dette er de mest kjente, men langt fra enestående tilfeller. PRIVATPERSONER OG BEDRIFTER forsøker etter beste evne å beskytte seg mot hackere som etterlater seg virus, ormer eller trojanere – alle programmer som gjør databruken vi alle etterhvert er blitt avhengig av, til et mareritt. Ettersom det åpenbart er et offentlig ønske at alle norske borgere skal på nett, at de skal finne sin informasjon om rettigheter og plikter på nett, at de skal bruke nettet aktivt, til alt fra å finne ledig sykehusplass til å levere inn selvangivelse, er det faktisk blodig alvor når også det offentlige datanettet blir angrepet. Enda verre er det at de IT-ansvarlige ikke reagerer, selv når de blir gjort oppmerksom på det som har skjedd. MYNDIGHETENE HAR registrert hver eneste borger i et utall databaser, fra vugge til grav. Vi må kunne forlange at disse er sikre, og at også vanlige offentlige informasjonstjenester er like sikre. Kriminaliteten har dessverre også fulgt med inn i dataalderen. For en vanlig borger er det ikke den store forskjellen på om man blir frastjålet midler på gaten, gjennom innbrudd i hjemmet eller om det skjer elektronisk. Det offentlige må skjerpe sine sikkerhetsrutiner. Denne artikkelen ble fjernet fra Aftenposten.no, hva som er grunnen eller noe mer info om det, finnes ikke. Du kan finne artikkelen via google (ved å bruke cache funksjonen) Den orginal artikkelen skulle ligget her: http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article2989737.ece .. Hva skal egentlig til for at lederen skal trekke sin egen artikkel? Har det vært press internt? eller kan det ha vært press fra høyere makter? Jeg syntes det er merkelig at en artikkel som gir en så bra beskrivelse av hvor sårbart det statlige systemet er, blir fjernet etter bare 48-72 timer. Er dette et tilfelle av at ytringsfriheten har blitt "krenket"? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det tviler jeg på. Jeg tipper den ble fjernet av andre redaksjonelle hensyn. Saken om angrepet på nettsidene til Barne- og likestillingsdepartementet er jo behørig beskrevet i øvrige media så vidt jeg kan se, så å "dysse" ned den saken har i så fall fungert dårlig. Det øvrige av budskapet i denne lederen har blitt bragt til torgs av mange andre kommentatorer/redaktører ved flere anledninger. Personlig syns jeg ikke denne lederen har særlig brodd i kritikken. Den bringer heller ikke nye perspektiver inn i debatten. Jeg tipper en av disse tingene kan være medvirkende til at den ble fjernet. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 De har fått en telefon fra AP. De er alle sosialdemokrater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå