Gå til innhold

1000 GHz er ingen umulighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ser for meg at om når/om dette blir en realitet finnes det nok langt mer krevende spill enn Crysis. ;)

 

Edit: Enn, ikke en!

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

men det er snakk om at den ikke filtrerer det som kommer ut, og at den kun besto av en transistor? vill det si at kalkulasjoner som hadde blitt gjort ikke var så viktig at var riktig? isåfall vil den kun være bruklig i ikke kritiske programmer og utstyr.

Lenke til kommentar

graphene koster vell etter det jeg veit for øyelibkket uhorvelig mye penger, selv i små mengder. Det vil nok bli billigere, men fortsatt er det en veldig lang vei å gå.

 

For ikke å snakke om at ved 1000 GHz vil vell etter hva jeg husker ledningsbiter på 0,3 mm (c/1000 GHz) fungere som antenner for signalet inne i datamaskinen, så for at det skal fungere må alt sammen inne i maskinene bli mye mer resistante ovenfor elektromagnetisk støy.

Lenke til kommentar
graphene koster vell etter det jeg veit for øyelibkket uhorvelig mye penger, selv i små mengder. Det vil nok bli billigere, men fortsatt er det en veldig lang vei å gå.

5 kroner per kvadrat mikrometer. 100 000 kvadratmikrometer er ca så stor: . (ja punktumet).

Lenke til kommentar

Don Eigler driver jo allerede å plasserer atomer der man vil ha dem (transistor design). Graphene i 10 mikron tykkelse må man ha en elefant stående på en blyant for å bryte igjennom.

 

Masseproduskjon er nok ikke langt unna dersom et stort selskap vil få fart i

økonomien igjen.

 

Doofus

Endret av doofus
Lenke til kommentar
men det er snakk om at den ikke filtrerer det som kommer ut, og at den kun besto av en transistor? vill det si at kalkulasjoner som hadde blitt gjort ikke var så viktig at var riktig? isåfall vil den kun være bruklig i ikke kritiske programmer og utstyr.

 

En transistor er kun en bryter, så en transistor alene har ingen verdi når vi snakker om å bygge en CPU, men at man klarer å lage en enkelt transistor er en forutsetning for, og hva vi kan kalle et første steg på veien til å lage en CPU. Du må samle noen millioner transistorer koblet sammen før du får noe regnekraft. Det lages på en såkalt "wafer".

 

Informasjonen om filtrering oppfatter jeg som mer forvirrende enn oppklarende. Den opprinnelige artikkelen som refereres snakker om behov for filtrering i typisk bruk av transistorer, og at transistoren basert på Graphene ikke trenger slik filtrering.

 

Web-søk på mer informasjon om temaet gir en del kilder som alle ser ut til å referere denne pressemeldingen fra IBM:

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/26302.wss

 

 

rrn

Endret av rolfn
Lenke til kommentar

Moores lov har ingenting med frekvens å gjøre, den beskriver kun krymping av transistorer.

 

Det er ett annet problem som ikke har vært tatt opp her som jeg anser som vanskeligere å løse:

Strøm beveger seg med ca 2/3 av lysets hastighet, dvs at slik prosessorne er i dag tar det omtrent ett klokkeslag å sende ett signal fra den ene siden til den andre på den tiden det tar å sende strøm til motsatt side av prosessoren. Om man mangedobler hastigheten, slik som det er gjort her må også størrelsen bli mye mindre, hvilket også er tilfelle her. Om man skal lage en prosessor som er på størrelse med dagens (som ett kronestykke) må man dele den opp mange ganger, man må ha flere deler med egen klokke, og man må ha cache minne og kontrollere mellom cpuene, slik at vi i praksis snakker om helt seperate avdelinger inne i prosessoren. -Så jeg tror nok desverre at vi ikke får sett x86 cpuer med mer enn 10GHz de neste 8-10 årene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...