Gå til innhold

Det beste til slutt (Lansering av EOS 500D)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fra annen fotoside:
Movie recording *

• 1920 x 1080 (1080P, 16:9) @ 20 fps

• 1280 x 720 (720P, 16:9) @ 30 fps

• 640 x 480 (4:3) @ 30 fps

• Quicktime MOV format (H.264 video,linear PCM audio)

• Up to 29 min 59 sec (or max file size 4 GB)

 

WTF? Hvem bruker 20fps? Hva er det godt for?

Jeg mistenker at dette er fordi Canon lager videokameraer selv, å la slr kameraene konkurrere med dem ville vært litt uheldig for salget av videoutstyret.

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig 500d ifht 450d? Ser ikke ut som den helt store forskjellen eller er det bare meg? Dersom video ikke er så nøye er det vel omtrent likegreit å gå for 450d?

 

Har ikke sett så nøye på dem, men det er i alle fall mitt inntrykk, vær grei å korriger meg...

Lenke til kommentar
Med mindre det er en skrivefeil på dpreview.coms artikkel om det samme er filstørrelsen på videoopptak begrenset til 4MB. Hvor mye film i 720p får man presset inn på 4MB?

Må da være 4 GB de mener, da dette er max filstørrelse i FAT32.

 

Ja, vi får tro det. Maks filmlengde er en halvtime (29:59), i 720p blir vel det en 400-500 MB (avhengig av komprimering).

 

Svenni, LCD-skjerm med MYE større oppløsning, ny sensor som de henter litt flere piksler ut av, ny prosessor, ISO-verdier opp til 12800, ansiktsgjenkjenning (wohoo...) og HDMI-utgang er en mer eller mindre komplett liste over forskjeller fra 450D, i tillegg til video (ifølge dpreview).

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Dette kameraet har alt som skal til for å gå i strupen på Nikon D90. Gi det en måneds tid på markedet, så er nok prisen ned mot D90. Sunt med litt konkuranse mot D90, som inntil nå har vært ganske alene i sin klasse.

Med 1000D på 3000kr, 450D på 4500kr og 500D på 6500kr har jo Canon dekket et godt prisspekter med sine entry- til halventusiast-kamerahus.

 

Man får jo 40D til under 6000 kr. nå, men det går nok ikke lange tiden før det er borte fra markedet.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Bra at det er video på 500D selv om jeg synes video på speilrefleks er en uting. Gratis er det ikke, og jeg ville heller hatt kameraene en tanke billigere.

Og når jeg sier det er bra at 500D kom med video, så er det fordi jeg håper vi slipper å se video på 60D og 1D mk IV :thumbup:, vil heller ha to reinspikka kamera der ingeniørene har brukt tid på fotodelen istedenfor sløse vekk tid på videodelen.

Lenke til kommentar
Man får jo 40D til under 6000 kr. nå, men det går nok ikke lange tiden før det er borte fra markedet.

 

 

Hmmm, flere som tror det? Jeg vurderer nemlig sterkt å kjøpe en brukt/muligens ny 40D siden studentlommeboka i er stor nok til 50D, men om den snart går helt ut av markedet så vil muligens prisen på en ny falle enda litt, ligger vel nå på rundt 5500,- Har forstått at 40D er et kjempebra kamera og en fin oppgradering fra mitt 400D!?

 

500D er i hvert fall uaktuelt for min del...

Lenke til kommentar
så når både klassen under og over får video, mener du det er sannsynlig at 60D ikke får det?

 

Selvfølgelig får 60D eller hva det nå vil hete video. Når elektronikken først er laget koster jo ikke videofunkjsonen noe som helst, eventuelt bortsett fra et ekstra valg på modusrattet og en mikrofon.

 

Forøvrig interessant at Canon oppgraderte nå, noe de strengt tatt ikke hadde trengt å gjøre for 450D var jo fortsatt best i klassen. Kan jo forstå at de ønsker å konkurrere med D90 også, men de siste årene har jo Canon og Nikon valgt å legge modelene sine så de ikke matcher hverandre eksakt på utstyr/finesser/byggekvalitet. Det gjør vel ikke 500D og D90 helt heller, så kanskje Canon forventer at Nikon oppgraderer D60 snart og at det er derfor de har lansert D500 nå.

 

Canon setter seg jo unektelig i en litt merkelig situasjon (igjen) ved å ha en begynnermodell som er bedre utstyrt enn modellen over. Så vidt jeg kan se av spesifikasjonene har 500D alt 50D har bortsett fra byggekvalitet/ergonomi og hastighet - i et mye mindre og lettere hus. I tillegg har 500D video (og i følge Imaging Resources) minst like bra bildekvlitet som 50D. Når prisen normaliserer seg må jo 500D ta en god del 50D-salg hvis ikke Canon dumper prisen på 50D kraftig. Blir interessant å se hvor lang tid det tar før de oppgraderer 50D også, det var utvilsomt en tabbe å ikke inkludere video i 50D.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Som Canonist er jeg svært fornøyd med valg av overskrift her, det var utmerket og egentlig bare helt riktig :tease:

 

Digic 4, ny prosessor og skjerm høres jo veldig fint da, men takler sensoren de 15 megapixlene? Vet at 50D gjør dette med stil med kvalitetsobjektiv.

 

Blir spennende å se første seriøse tester. :new_woot:

Lenke til kommentar

Ville nok kjøpt enten 450D eller helst 50D om jeg hadde vært deg.

Du blir uansett fornøyd, og det blir mindre ventetid.

 

Pass på å få med deg Tamron 17-50mm f/2.8 (om du ikke har planer om å kjøpe dyrere, istedenfor kit-objektiv 18-55, 17-85)

 

Vil nok ta en liten stund før 500D er ute i butikkene tenker jeg. Er uansett aldri lurt å kjøpe med en gang i førsteomgang da det må godgjøre seg slik at prisen blir presset litt ned, jeg ser det allerede har begynt :)

Lenke til kommentar

Videomessig så har jo ikke 500D noe å stille opp med, for det første 1080p20.... For det andre så har 720p30 fryktelig mye aliasing, da hjelper det ikke at frameraten er ok. Da er det bare å vente, skulle gjerne hatt 2in1, å slippe å dra med seg to kameraer istedenfor ett. Får vente til Canon lanserer et videokamera med EF-mount. Det er jo objektivvalg som er kremen med video i DSLR.

 

500D aliasing på det verste:

Oppe: 1080 til 720

Nede: 720

post-46993-1238040684.jpg

Lenke til kommentar

Med dagens kronkurs ligger prisen på 500d huset i usa på rett under 5200 nok.

Så jeg forventer at prisen vil syne når den kommer i butikkene.

 

Dette kameraet ble litt interessant da jeg skal bytte ut min gode gamle trofaste 350d til sommeren, men 50d frister også endel.

Her blir det nok pris som vil avgjøre, video delen kommer jeg ikke til å bruke uansett :cool:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...