Gå til innhold

Det beste til slutt (Lansering av EOS 500D)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, her må noen ha rotet med prisen ett sted. Får se på lanseringsdagen. Overrasket også over

Oppløsningen er i alle fall de samme 15 megapikslene, men 500D får i tillegg Canons nye bildeprosessor, Digic IV, men dette til tross er opptakshastigheten naturlig nok betydelig lavere enn 50D.

Samme bildebrikke, ny prosessor. Hvorfor er det da naturlig at man får halvparten så høy opptakshastighet? Er det enda et eksempel på at produsenter begrenser hvor bra et produkt blir slik at det ikke skal komme i konflikt med et dyrere produkt de selger?

Lenke til kommentar

Husk at veiledende pris ikke er det samme som virkelig pris ("gatepris"). 50D hadde en veil. pris på 12.599,- når det ble annonsert. Nettbutikker som Japan Photo og Fotomagasinet kommer nok til å ha en pris rundt 7.999,- på dette kameraet :)

 

Edit: Skrivefeil

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Ja, her må noen ha rotet med prisen ett sted. Får se på lanseringsdagen. Overrasket også over
Oppløsningen er i alle fall de samme 15 megapikslene, men 500D får i tillegg Canons nye bildeprosessor, Digic IV, men dette til tross er opptakshastigheten naturlig nok betydelig lavere enn 50D.

Samme bildebrikke, ny prosessor. Hvorfor er det da naturlig at man får halvparten så høy opptakshastighet? Er det enda et eksempel på at produsenter begrenser hvor bra et produkt blir slik at det ikke skal komme i konflikt med et dyrere produkt de selger?

For det første, så har også 50D Digic IV prossesoren. Det er ikke bare CPU som bestemmer skuddtakten; andre faktorer som lukker/speilmekanismen og minnebuffer har vel så mye å si. Og der er det nok redusert en del i forhold til 50D.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fra annen fotoside:

Movie recording *

• 1920 x 1080 (1080P, 16:9) @ 20 fps

• 1280 x 720 (720P, 16:9) @ 30 fps

• 640 x 480 (4:3) @ 30 fps

• Quicktime MOV format (H.264 video,linear PCM audio)

• Up to 29 min 59 sec (or max file size 4 GB)

 

WTF? Hvem bruker 20fps? Hva er det godt for?

Lenke til kommentar
WTF? Hvem bruker 20fps? Hva er det godt for?

..Så man skal kjøpe 5D2 for å få 1080@30p, vel! ;)

Uansett vil det nok for de fleste i målgruppen være rikelig med 720p..

 

Villedende pris på 9799 har uansett ikke noe med faktisk gatepris å gjøre, i alle fall ikke i Norge.

 

Edit - 9799, ikke 9999.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Villedende pris på 9799 har uansett ikke noe med faktisk gatepris å gjøre, i alle fall ikke i Norge.

Så klart veiledende pris har noe med "gatepris" å gjøre likevel om man får produkter betydelig billigere de billigste butikkene.

 

Edit:

Likevel er kameraet utrolig dyrt, hadde trodd at en veiledende pris på 8000 kr hadde passet bedre.

 

Må også berømme Aetius for tidenes dårligste trådtittel og klart brudd på forumets egne retningslinjer!! :new_woot:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Må også berømme Aetius for tidenes dårligste trådtittel og klart brudd på forumets egne retningslinjer!! :new_woot:

 

Som du vet autogenereres disse artikkeltrådene og de får dermed samme tittel som artikkelen. Slike tråder har derfor lenge vært unntatt forumets retningslinjer om emnetitler.

 

Over til noe annet og langt viktigere:

 

Erik og jeg krøp ut av våre respektive køyer klokken grytidlig i dag morges for å videreformidle infoen som canons endte oss klokken 05:02 i dag morges før vi dro på pressekonferansen. Undertegnede går ikke godt sammen med tidlige morgener,. og det snek seg derfor inn noen feil her og der. Disse rettet vi stort sett opp under pressekonferansen, etter hvert som spørsmål ble besvart etc.

 

Først: Joda, det stemmer at 50D også har Digic 4. Formuleringen som kunne tolkes dithen at den ikke har det, skyldes at jeg ordla meg upresist i morgentåka.

 

Dernest: 50D og 500D har IKKE samme bildebrikke, i følge Canon. Den er nyutviklet, men man har som Canon selv sier det "sett på" brikkene i både 50D og 5D2 da man utviklet den.

 

Som vi spekulerte på i artikkelen før pressekonferansen, vil 500D IKKE erstatte 450D.

 

500D er høyt priset, men det er veiledende og prisen vil i praksis bly mye lavere etter kun kort tid. Vi vil bli overrasket om ikke prisen snart detter ned på et nivå mellom 450D og 50D, som jo er der 500D hører hjemme rent spesifikasjonsmessig.

 

Apropos prisene så fikk Canon inn oppdaterte norske priser like før pressekonferansen, så veil pris i Norge blir dermed som følger:

Kun hus: 9799,- og ikke 9999,- som først rapportert.

Hus + 18-55: 10799,- og ikke 10999,- som først rapportert.

Hus + 18-200: 15499,- og ikke 15799,- som først rapportert.

 

Blitsen har ikke zoom som sådan, men kan stilles på brennvidder som tilsvarer 28mm og 50mm. Man kan vel strengt tatt stille den sånn noenlunde midt mellom også, men der er det ikke noe "hakk" og det vil bli en smule unøyaktig.

 

Med unntak av videokabelen vil alt tilleggsutstyr til 450D kunne benyttes på 500D.

 

PS! Jeg har nå ferie frem til ca søndag 5 april, så ikke bli sur om jeg ikke svarer på spørsmål før den tid. Meget mulig jeg er offline.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Fra annen fotoside:
Movie recording *

• 1920 x 1080 (1080P, 16:9) @ 20 fps

• 1280 x 720 (720P, 16:9) @ 30 fps

• 640 x 480 (4:3) @ 30 fps

• Quicktime MOV format (H.264 video,linear PCM audio)

• Up to 29 min 59 sec (or max file size 4 GB)

 

WTF? Hvem bruker 20fps? Hva er det godt for?

Kan bruke en form for 3:2 pulldown og få et "akseptabelt" resultat på 30fps, eller noe lignende for å ende opp på 24 fps. Eventuelt kan det hende de allerede internt i kameraet bruker noe mambo-jambo for å kunstig øke frameraten. Om man hadde lansert en videofunskjonalitet med for eksempel 15 fps hadde det nærmet det seg det latterlige. 1080p/15 er liksom ikke brukbart til noe.

 

Mer interressant hadde dette vært om man kunne få ut ukomprimert AVI og plukke ut enkeltframes, istedenfor h.264 i en eller annen smak. Det kunne sikkert kompensert for skuddtakt for glade amatører i situasjoner med mye bevegelse.

Lenke til kommentar
Husk at veiledende pris ikke er det samme som virkelig pris ("gatepris"). 50D hadde en veil. pris på 12.599,- når det ble annonsert. Nettbutikker som Japan Photo og Fotomagasinet kommer nok til å ha en pris rundt 7.999,- på dette kameraet :)

 

Edit: Skrivefeil

 

 

Og i USA er vel dette kameraet lansert med en veiledende pris som er halvparten av den norske? Er det virkelig noen grunn til å forsvare Canon i sin prissetting her på berget? Virker som et taktisk spill der de setter prisen kunstig høy for å ikke tape salg på 450 etter lanseringen av 500? Videre er jo video i 1080p kunn tatt med for å ''lure'' uvitende kunder, da 20fps ikke kan brukes til noe som helst. Håper de som tester dette kameraet gir canon et skikkelig spark bak for måten de prøver å ''bondefange'' uvitende kjøpere.

Lenke til kommentar

20 fps er tøys, ja. Venter og ser om videofunksjonen har bedre AF, dynamisk omfang og manuelle instillinger i forhold til 5DII. Hvis det er fikset kan dette bli mitt neste kamera. 720p er forsåvidt bra nok, spesiellt med tanke på hvor ressurskrevende 1080p er i etterarbeid.

Endret av turbojomar
Lenke til kommentar
Må også berømme Aetius for tidenes dårligste trådtittel og klart brudd på forumets egne retningslinjer!! :new_woot:

 

Som du vet autogenereres disse artikkeltrådene og de får dermed samme tittel som artikkelen. Slike tråder har derfor lenge vært unntatt forumets retningslinjer om emnetitler.

 

 

 

 

Tittelen på artikkelen er like dårlig :p

 

Kanskje skal man bestille fra USA, siden kursen sikkert går enda mer ned.

Lenke til kommentar

Hadde sett fram til dette kameraet. Det skuffer jo ikke på ingen måtte, men når jeg så prisen fikk jeg litt bakoversveis. Med den prisen skulle man jo trodd at de ville legge til 4 ekstra fps på 1080p20. 20fps kan jo ikke brukes til stort, og 720p30 istedenfor 25 kræsjer med EU sine lys og blir bare flimmer.

 

ISO12800 på en 15mp crop må jo sies å dra den litt langt åsså ^_^

 

Ikke spennenes nok til at jeg kvitter meg med 450D med det første. Blir uansett spennende å se de første testene av 500D.

Lenke til kommentar

For å være ærlig, tror jeg Canon kommer til å slite med å få solgt denne. Folk reagerer allerede på høy pris på 450D, og en enda høyere pris på 500D gjør nok ikke akkurat saken lettere for dem. De som er ute etter ett mer proff kamera enn 1000D, vil gå for 50D, og ikke 500D. Kan kansje hende at de vil klare å selge på video modusen, men det er veldig få som går for Nikons D90 bare fordi den har video. Vi får vente å se! :)

 

/Yaricks :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...