Skribenten_ Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg blir ikke helt klok av dette her, og har prøvd å finne ut hva som er hva. jeg forstår at inngående mva er når du betaler mva fra en vare eller tjeneste du har kjøpt, og utgående mva er når kunden som kjøper en vare eller tjeneste fra deg, betaler mva for varen. Men jeg prøver å se dette litt i praktisk. la oss si at mva her er et rundt tall, 25%. Det jeg ikke helt blir klok av er hvordan det blir når du selger varen ut. Dersom du skal selge en vare for 100 kroner, må du da i teorien selge den for 125 kroner? for å sitte igjenn med 100 kroner? Dersom du da selger den for 100 kroner, og kunden betaler 25% mva. så vil jo hva jeg forsår det kun gi deg 75 kroner i kassa. for de resterende 25kr var mva. men da er det du som har betalt for mva, og ikke kunden..eller? jeg blir ikke helt klok på dette her.. er det noe som har en juridisk svar? eneste jeg spørr om er, hvor mye må jeg selge en vare for, for å sitte igjenn me en fortjeneste på 100 kroner dersom mva=25%. Og la meg eskalere spørsmålet, hvor mange kroner må jeg selge en vare for, dersom jeg vil sitte med en fortjeneste på 100 kroner, etter at jeg har betalt 25% mva for kjøp av varen + kunden skal betale 25% mva. Endret 25. mars 2009 av janern21 Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...2#kapitteltekst Moms på produktene du kjøper er fradragsberettiget. På den måten overføres mva til kunden. Kjøper du en spade for 100 kr inkl mva er 25 av disse kronene mva. Selge du produktet videre for 200kr inkl mva er 50 av disse kronene mva Totalt har du betalt 75 kr i moms 25 av disse kronene er fradragsberettiget så de får du trukket fra på de siste 50 kr. Altså mva blir overført til kunden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...2#kapitteltekst Moms på produktene du kjøper er fradragsberettiget. På den måten overføres mva til kunden. Kjøper du en spade for 100 kr inkl mva er 25 av disse kronene mva. Selge du produktet videre for 200kr inkl mva er 50 av disse kronene mva Totalt har du betalt 75 kr i moms 25 av disse kronene er fradragsberettiget så de får du trukket fra på de siste 50 kr. Altså mva blir overført til kunden. Ikke helt rett. For det første er regnestykket feil: ved 100 kr inkl mva så er ikke mva-beløpet på 25 kroner, men 20. (regnestykket blir 100kr /125*25). Pris ekskl. mva er 80 kr + 25% =20 kr, pris inkl mva 100. For det andre, så har/skal ikke DU betalt/e 60 (etter å ha rettet den første regnefeilen) kr. Tilsammen har du og kunden betalt 60 kr (20+40), du betaler 20 kr i mva på innkjøpet, og blir skyldig skatteetaten de 40 kr du tok fra kunden ved salget, MEN da trekkes jo de 20 du allerede har betalt fra, før det skal betales inn. Med andre ord skal du betale inn bare 20 kr ekstra, noe som også tilsvarer 25% av prisøkningen/merverdien, derav navnet: merverdiavgift. (80>160 kr ekskl. mva, 25% av 80 kr fortjeneste blir 20kr). Det var vel egentlig det du også mente, jeg bare presiserer at man i praksis nesten aldri betaler alle 60, ikke engang for en kortvarig periode; inngående mva på en innkjøpt vare skal bli trukket fra enten på tidligere eller samme mva-termin som salget, med mindre leverandøren din er usedvanlig treg med å sende ut faktura på innkjøpte varer, slik at den fakturaen kommer i mva-terminen etter du har solgt varene videre... Spørsmålet om hvor mye man skal selge varen for kan jo ikke besvares konkret uten å vite innkjøpsprisen, men om du vil ha en fortjeneste på 100 kr, så legger du på prisen ekskl. mva med 100 kr -så enkelt er det faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå