fisk1314 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Betyr det at noe er ødelagt? Eller er dette vanlig når man har katalysator? Det lukter jo ikke sånn av andre biler mener jeg... Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Så lenge katalysatoren er kald, altså rett etter oppstart, så fungerer den ikke skikkelig, og da slippes det ut små mengder av hydrogensulfid, som lukter som råtne egg. Når katalysatoren blir varm forsvinner lukta normalt. Hvis lukta derimot vedvarer også etter at motor/eksosrør/katalysator er varm, så kan dette tyde på at det er på tide å bytte katalysatoren, en ny koster typisk rundt 7000 kroner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen. Tulll. Katalysatoren skades ikke av å kjøre med 98 oktan. Derimot skades den av å kjøre med blybensin over lengre tid, men det får du neppe fylt på bilen, da de som skal ha blyfri har mindre påfyllingshull enn fylletuten på blybensin passer inn i. Det er vel ingen som selger blybensin lenger heller.... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Det er vel ingen som selger blybensin lenger heller.... Det stemmer, nå er det kun blyerstatningsbensin å få kjøpt i tillegg til blyfri (så all bensin er altså blyfri i praksis). Esso var det siste selskapet som solgte vaskeekte blybensin i Norge, og de sluttet med det i løpet av våren 1996. Etter det er det kun solgt bensin med blyerstatning på de røde "blypumpene". Blyerstatningen er ikke fullt så ødeleggende for katalysatoren som blybensin, så noen få tanker med blyfri (grønn) 95- eller 98-oktan renser katalysatoren igjen. Endret 25. mars 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
fisk1314 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Så lenge katalysatoren er kald, altså rett etter oppstart, så fungerer den ikke skikkelig, og da slippes det ut små mengder av hydrogensulfid, som lukter som råtne egg. Når katalysatoren blir varm forsvinner lukta normalt. Hvis lukta derimot vedvarer også etter at motor/eksosrør/katalysator er varm, så kan dette tyde på at det er på tide å bytte katalysatoren, en ny koster typisk rundt 7000 kroner. Lukta kommer typisk når motoren er god og varm ja, og helst i kaldt vær... :S Men 7000?! Er det mer å tjene på å bytte katalysator da, enn kun å bli kvitt råtten lukt? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 For å få bilen godkjent på neste EU-kontroll må katalysatoren være åkei. Men hvis du er "heldig", så er det kun lamdasonden som er gåen. Denne koster "bare" en tusing. Lamdasonden skal sørge for at luft/bensin-blandingen i motoren alltid er 14/1, dette gir en eksos som katalysatoren er i stand til å rense. Grunnen til at katalysatoren er så dyr er den indre konstruksjonen. Inne i den er det en slags "svamp" av keramer. Alle svamp-hullene gir en stor indre overflate, utbrettet er denne overflaten omtrent så stor som en fotballbane. Og på denne overflaten er det dampet på et tynt skikt av edelmetallet platina (dyrere enn gull), det er dette metallskiktet som fungerer som en kjemisk katalysator og som altså renser eksosen. Den som skjer rent kjemisk er at alle uønskete eksosgasser blir gjort om til drivhusgassen CO2. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Fikk en slik lukt i helga selv, kom en veldig kvinelyd i tilleg. muligens eg spant? Endret 25. mars 2009 av Skogslik Lenke til kommentar
fisk1314 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 For å få bilen godkjent på neste EU-kontroll må katalysatoren være åkei. Men hvis du er "heldig", så er det kun lamdasonden som er gåen. Denne koster "bare" en tusing. Lamdasonden skal sørge for at luft/bensin-blandingen i motoren alltid er 14/1, dette gir en eksos som katalysatoren er i stand til å rense. Grunnen til at katalysatoren er så dyr er den indre konstruksjonen. Inne i den er det en slags "svamp" av keramer. Alle svamp-hullene gir en stor indre overflate, utbrettet er denne overflaten omtrent så stor som en fotballbane. Og på denne overflaten er det dampet på et tynt skikt av edelmetallet platina (dyrere enn gull), det er dette metallskiktet som fungerer som en kjemisk katalysator og som altså renser eksosen. Den som skjer rent kjemisk er at alle uønskete eksosgasser blir gjort om til drivhusgassen CO2. Må jeg inn på verksted for å skifte lamdasonden? Jeg fikk bilen godkjent på forrige EU-kontroll med lukt, men det kan kan jo hende at det kommer av det varme været som var og at bilen må kjøre i minst 15-20 minutter før det begynner å lukte, og at de ikke la merke til det? Eller har de andre måter å kontrollere dette på? Takk for info foresten! Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Lambdasonden pleier å være skrudd inn i eksosrøret et eller annet sted før katalysatoren. Det pleier å være mulig å bytte denne selv. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen. Så du mener kattepusen går istykker hvis man fyller 98blyfri istedenfor 95 blyfri? Blyholdig bensin får man ikke kjøpt lenger, begynner å bli noen år siden, og selv da innholdt den ikke bly, men andre metaller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Min katalysator er full av olje, så eksosen min lukter olje Noen som vet om det er mulig å rense eksosen uten å ta den ned? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå