heftig Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 hei jeg har kjøpt meg en ny bærbar pc men har et problem, den har vifte under pcen, så om jeg har den på fanget til og med på vanlig bord ogsånt kan den også blir for varm og da slukker den seg og det er sykt irriterende, noe som jeg burde/kan gjøre ? eller er det noe butikken kan / burde gjøre for og hjelpe meg? det er denne pcen det handler seg om : HP DV5-1120 BÆRBAR PC http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPDV51120 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Om denne er helt ny, burde den ikke bli så varm at Windows slår seg av (om du da ikke bruker den feil). Windows gjør dette for å forhindre skade på komponenter, det er i så måte til ditt eget beste, enn om dette er irriterende. Har du sjekket hvor varm den faktisk blir? Om ikke, burde du gjøre dette. Se BIOS. Lenke til kommentar
heftig Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Hm, hvordan finner jeg ut hvor varm den blir da ? x) .. den blir jævlig varm under, brenner meg nesten hvis jeg tar på Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hm, hvordan finner jeg ut hvor varm den blir da ? x) .. Som uttalt er den enkleste måten å sjekke dette i BIOS. Sjekk for støv Den er helt ny. Lenke til kommentar
heftig Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 jeg er noob da innen pc, hva er BIOS ? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) BIOS (Basic Input-Output System) er et program, innebygget i hovedkortet, som kjøres når en datamaskin skrues på. BIOSens primære oppgave er å forberede maskinvaren slik at annen programvare lagret på ulike media (disketter, harddisk, CDer) kan lastes, kjøres og ta kontroll over datamaskinen. Denne prosessen er kjent som "booting" eller "oppstart". BIOS kan også sies å være et kodet program som er lagret på en mikrochip, som gjenkjenner og kontrollerer forskjellige enheter som til sammen utgjør en datamaskin. Termen BIOS brukes kun i PCer, mens det i andre typer datamaskiner ofte kalles boot monitor, boot loader eller boot ROM. Når man slår på en datamaskin blir BIOS kjørt fra det innebygde flashminnet. På grunn av begrenset lagringsplass er vanligvis BIOS komprimert, og derfor dekomprimerer programmet seg selv og legger seg i maskinens hovedminne, slik at det kan kjøres derfra. Deretter sjekker BIOS at den nødvendige maskinvare er koblet til. (Dette kan for eksempel være RAM og grafikkort). Enkel feilsjekk utføres også av hovedkortet. Dette var kort forklart. Man entrer BIOS under oppstart. Vanligvis ved å trykke F# eller DEL. Ser du ingen informasjon om dette når du starter maskinen? Du vil også finne relevant informasjon om dette i manualen. Om du ikke får dette til kan du laste ned CoreTemp (helt gratis) og sjekke verdiene derifra. Endret 24. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå