Vaio Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Krangletråd for Psykiater og Psykolog. Round 1 - fight! Tråden er også åpent for psykiatriske/psykologiske spørsmål. Endret 24. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Psykologer hjelper deg hvis du har vært i kontakt med psykiater... Lenke til kommentar
Candle Jack Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Finner ikke forskjellen mellom en psykolog og en psykiater. Begge er noe dritt. Sliter med depresjon for tiden, har prøvd begge. Ingen av de fungerer. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Finner ikke forskjellen mellom en psykolog og en psykiater. Begge er noe dritt. Sliter med depresjon for tiden, har prøvd begge. Ingen av de fungerer. Hvem prøvde du først? Hva har du fått? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Krangling mellom psykiatre og psykologer som faggrupper gikk av moten på 80-tallet. I dag samarbeider disse faggruppene innen psykisk helsevern og de respekterer og utfyller hverandre. Mye av arbeidet er likt, men grunnutdannelsen er ulik. Grovt sagt kan en si at en lege er utdannet i hva som er sykt, mens en psykolog er utdannet i hva som er friskt. Innen psykisk helsevern har begge faggruppene selvstendig behandlingsansvar for pasienter, med de plikter og rettigheter som følger av det. Mye av virdereutdanningen er felles, og det kan være hips som hap hvilken faggruppe son fyller en stilling, så langt loven tillater, da. Den største praktiske forskjellen er at en psykiater kan skrive ut medisiner og sykemelde, noe en psykolog ikke kan. Noen sykehus avdelinger ledes av lager, noen av psykologer, og atter andre av andre faggrupper som f.x.sykepleiere. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 whoa, trodde psykiater og psykolog bare var to forskjellige navn på samme greie, jeg. så lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Den største praktiske forskjellen er at en psykiater kan skrive ut medisiner og sykemelde... ...og de kan tvangsinnlegge, noe ikke psykologer kan. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 whoa, trodde psykiater og psykolog bare var to forskjellige navn på samme greie, jeg. så lærte jeg noe nytt i dag også Signaturen din er priceless... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvem som ville vunnet en slåsskamp? Psykiateren min er ung og sprek, psykologen min er gammel og feit. Tror det ville blitt nærmest walkover. Dessuten har førstnevnte tilgang på så ymse innen prestasjonsfremmende preparater. Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Hvem som ville vunnet en slåsskamp? Psykiateren min er ung og sprek, psykologen min er gammel og feit. Tror det ville blitt nærmest walkover. Dessuten har førstnevnte tilgang på så ymse innen prestasjonsfremmende preparater. Haha Endret 25. mars 2009 av Torstein! Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvem som ville vunnet en slåsskamp? Psykiateren min er ung og sprek, psykologen min er gammel og feit. Tror det ville blitt nærmest walkover. Dessuten har førstnevnte tilgang på så ymse innen prestasjonsfremmende preparater. Kan man sette penger på det? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Sjekk langoddsen på norsk tippings hjemmesider, man vet aldri. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Hvis denne krangelen er rundt hvilket yrke som er "tyngst" og "krever mest", så kan jeg fastslå at det er uten tvil Psykiater. Moren min er ett av norges fremste spesialistpsykiatere og er sjef for 2 sykehus i Norge. Hun bruker aldri sin energi til å forhøre seg med andre psykologer, det er derimot de som alltid forhører seg med henne, hvorfor? Fordi selv om retningene er forskjellige er de også litt like i og med at de begge jobber innenfor helse. Å sammenligne en psykolog med en psykiater er som å sammenligne en sykepleier med en lege når det kommer til evner og makt. Endret 25. mars 2009 av Erasus Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg tipper fagområdene overlapper hverandre på en slik måte at psykologen kan ha nytte av det psykiateren vet mer enn ham, men ikke andre veien. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg tipper fagområdene overlapper hverandre på en slik måte at psykologen kan ha nytte av det psykiateren vet mer enn ham, men ikke andre veien. Enig med deg. Jeg kan ikke så mye om dette, men det viktigst er vel at man får riktig hjelp. Blir helt tullete at fagpersoner skal krangle om hvem som er best. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Okei... Hvem skal man bli sendt til hvis man har problemer med depresjon og andre ting i livet? Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Læreren min på ungdomsskolen jobbet på et psykiatrisk sykehus før han ble lærer... og han er SVÆR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå