Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikkelyd fra motor - stempel?

Anbefalte innlegg

Var en tur ute med bilen igår og kjørte kanskje litt for hardt med den, med tanke på den har stått en liten stund i ro.

Skulle så kjøre den hjem igjen igår etter runden og jeg merket en tikkelyd, som jeg først trodde var hjullageret eller noe liknende. Startet så bilen opp igjen idag tidlig og merket at det var inn-under stemplet.

Tok så av toppen på motoren for å se, men ikke noen synlige merker/skader som kan være årsaken. Tok så på igjen toppen og prøvde igjen. Så kom tikkingen/slåingen igjen. Virker som det er stemplet som lager lyden. Toppen er av plast på en måte.

Og til mer jeg ruser motoren til oftere og mer kommer klakke lyden. Hva kan dette egentlig være? Og er det skadelig ved at jeg kjører bilen?

Er snakk om en Ford Scorpio 2.0 DOCH motor 1994 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slåing? Som går fortere på høyere turtall? Høres ut som rådebank for min del, men det er jo vanskelig å si noe uten å ha hørt lyden.

Ja det er helt likt som dette, til og med når man får turtall på den. Hva kan det være? Skadelig å kjøre med, sånn små turer?

Lenke til kommentar
Må ikke forveksles med ventiltikking (flyt)..

Greit å være sikker før du handler ny motor.

I distriktet der jeg er i fra begynner den typen motor å bli skjelden!

Er det 8v eller 16v det er snakk om?

Btw

Ventilflyt er ikke det samme som tikking.

Lenke til kommentar

Faen da. Jaja. Tåler ikke motoren mer enn det der, så er det vel ikke noe å samle på. Nesten ny sjanse til å sette inn en 2.9L, hvis det passer da?

Får nesten bare prøve med å fylt opp olje imorgen og sett. Ikke det at jeg regner med at det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta av bunnpanna og sjekke lagrene. Da burde du se om det er noe galt der. Ettersom det virker som du har kjørt noen km. med bilen, så tror jeg desverre det kan ha gått ordentlig galt.

Har du byttet olje ofte nok og passet på at det er nok olje der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...