KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Var en tur ute med bilen igår og kjørte kanskje litt for hardt med den, med tanke på den har stått en liten stund i ro. Skulle så kjøre den hjem igjen igår etter runden og jeg merket en tikkelyd, som jeg først trodde var hjullageret eller noe liknende. Startet så bilen opp igjen idag tidlig og merket at det var inn-under stemplet. Tok så av toppen på motoren for å se, men ikke noen synlige merker/skader som kan være årsaken. Tok så på igjen toppen og prøvde igjen. Så kom tikkingen/slåingen igjen. Virker som det er stemplet som lager lyden. Toppen er av plast på en måte. Og til mer jeg ruser motoren til oftere og mer kommer klakke lyden. Hva kan dette egentlig være? Og er det skadelig ved at jeg kjører bilen? Er snakk om en Ford Scorpio 2.0 DOCH motor 1994 mod. Lenke til kommentar
picpac Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hvis du bare skrur av og på toppen sånn på en-to-tre, vet du kanskje også at det er noe som heter ventiler på bilen "Alle" jeg kjenner som har hatt gamle Forder har hatt tikking i ventilene. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Sikkert. Er mer slåing, høres mer eller mindre ut som det er toppen noe kommer opp i. Men uansett, ventilene skade ved kjøring? Ingen bilmekaniker skjønner du. xD Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Ja helt makan. Så når jeg gasser blir det oftere og mer slåing, akkurat som at det skal være stemplet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Slåing? Som går fortere på høyere turtall? Høres ut som rådebank for min del, men det er jo vanskelig å si noe uten å ha hørt lyden. Endret 24. mars 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Dårlig motorer de DOHC greiene.. Spesielt når de er kalde. Sjekket Olje nivået? De er også veldig godt kjent for at toppensprekker (alutopp) Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Slåing? Som går fortere på høyere turtall? Høres ut som rådebank for min del, men det er jo vanskelig å si noe uten å ha hørt lyden. Ja det er helt likt som dette, til og med når man får turtall på den. Hva kan det være? Skadelig å kjøre med, sånn små turer? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Lyden i den motoren er rådebank, og ja. Det er veldig skadelig å kjøre med. Dra på huggeren og kjøp deg en ny motor i morgen tidlig. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Såpass? Hva er det som har forårsaket dette? Og finnes det ingen løsning på å få fikset dette? Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Må ikke forveksles med ventiltikking (flyt).. Greit å være sikker før du handler ny motor. I distriktet der jeg er i fra begynner den typen motor å bli skjelden! Er det 8v eller 16v det er snakk om? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det billigste og enkleste er å sjekke oljen først. Kan jo være du er heldig. Lenke til kommentar
picpac Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Må ikke forveksles med ventiltikking (flyt)..Greit å være sikker før du handler ny motor. I distriktet der jeg er i fra begynner den typen motor å bli skjelden! Er det 8v eller 16v det er snakk om? Btw Ventilflyt er ikke det samme som tikking. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Var mer ment som en forklaring, men ja det stemmer! Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Faen da. Jaja. Tåler ikke motoren mer enn det der, så er det vel ikke noe å samle på. Nesten ny sjanse til å sette inn en 2.9L, hvis det passer da? Får nesten bare prøve med å fylt opp olje imorgen og sett. Ikke det at jeg regner med at det kan hjelpe. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Du kan jo ta av bunnpanna og sjekke lagrene. Da burde du se om det er noe galt der. Ettersom det virker som du har kjørt noen km. med bilen, så tror jeg desverre det kan ha gått ordentlig galt. Har du byttet olje ofte nok og passet på at det er nok olje der? Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Skal ikke se bort i fra at litt olje kan hjelpe på lyden.. Sjekk oljen, hell på mer og test.. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det er verdt et forsøk, men jeg tror nok at hvis han har samme lyd som på videoen jeg postet er det nok kommet et steg for langt. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Ok. Får nesten bare gjøre et forsøk imorgen. Men hva kan evt. skje med motoren hvis jeg prøver den ut litt? Låser seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå