Cocho Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hei! Jeg satt og studerte noen skjermkort når jeg kom over noe "rart". Dette 4870 kortet fra Gainward har integrert HDMI tilkobling, mens dette 4870 kortet fra Sapphire krever adapter for å kunne ta i bruk HDMI. Det jeg lurer på er om det kan merkes noe på bildet, enten negativt eller positivt, fra om man kjører integrert HDMI eller bruker HDMI adapter? [EDIT] Dere får gi beskjed hvis jeg formulerte meg litt dårlig. -Cocho Endret 25. mars 2009 av Cocho Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Er det ingen som har noen formening om dette? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Kan ikke noe særlig teknisk om dette men jeg kjørte DVI->HDMI på min tidligere 40" 1080p tv og jeg hadde intet problem med kvaliteten Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Kan ikke noe særlig teknisk om dette men jeg kjørte DVI->HDMI på min tidligere 40" 1080p tv og jeg hadde intet problem med kvaliteten Så det vil ikke være noen forskjel på disse to? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 HDMI kan overføre lyd også, dog nå vet jeg ikke hvor aktuelt det kommer til å bli da skjermkortet mest sannsynligvis ikke overfører noe lyd i utgangspunktet, så nei jeg tror ikke det vil bli store forskjellen Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Trur ikke skjermkort kjører ut lyd nei. Det du sparer med HDMI integrert er vell at en HDMI kabel kan brukes til mer enn hva DVI-HDMI kan. Bilde trur jeg ikke det skal være noen forskjell, selv bruker jeg DVI-HDMI. Endret 25. mars 2009 av bebeluv Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Sounds nice! Jeg bruker datan til å game, se film og andre småting, men hovedsaklig spill. Så det jeg er ute etter er skjermkort som gir bra ytelse og godt bilde. Men hvis det ikke er noen forskjel på DVI > HDMI og ren HDMI så går jeg nok for Sapphire sitt 4870 i og med at det er en del billigere. Tenker da på å kjøre Crossfire... får 2 Sapphire 4870 til bare litt dyrere enn Gainward 4870, hvis jeg ser på Amentio i forhold til Komplett. Hvis det kan gi flere faktorer å vurdere resultat ut fra så skal jeg spille på en 24" HD-skjerm fra BenQ. Denne skjermen faktisk. Lenke til kommentar
formann Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Trur ikke skjermkort kjører ut lyd nei. Det du sparer med HDMI integrert er vell at en HDMI kabel kan brukes til mer enn hva DVI-HDMI kan. Bilde trur jeg ikke det skal være noen forskjell, selv bruker jeg DVI-HDMI. Både nVidia og AMD kjører lyd via HDMI slik standarden tilsier. nVidia må riktignok ha en egen lydkabel inn på skjermkortet, men AMD sine kort kjører dette via PCI-e uten at man trenger noe ekstrautstyr. DVI og HDMI er samme signaler, så bortsett fra lyden og selve pluggen er det ingen forskjell i funksjonalitet. Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Så det du sier er at hvis jeg bruker adapter vil jeg ikke ha lyd tilgjengelig fra skjermkortet, noe jeg ville fått hvis jeg hadde brukt integrert HDMI? Lenke til kommentar
formann Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Så det du sier er at hvis jeg bruker adapter vil jeg ikke ha lyd tilgjengelig fra skjermkortet, noe jeg ville fått hvis jeg hadde brukt integrert HDMI? Jeg er litt usikker på hvilke kort som støtter lyd via HDMI. Både nV og AMD har så vidt jeg vet ordnet det slik at kortene som støtter HDMI via DVI også får lyd ut via DVI-porten. Men, jeg vet som sagt ikke hvilke kort det gjelder. Siden du har et AMD HD 4000 serie er det ikke noe problem, du kan få lyd selv om du må bruke en DVI>HDMI adapter. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Så det du sier er at hvis jeg bruker adapter vil jeg ikke ha lyd tilgjengelig fra skjermkortet, noe jeg ville fått hvis jeg hadde brukt integrert HDMI? Nei lyd ut via HDMI får du uansett med ATi kort så lenge du velger korrekt lyd ut kilde og har alt av drivere på stell. Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Takker! Fikk svar på det jeg lurte på ^^ Nå er det bare å vente litt til at prisen på ATi synker, noe som virker meget logisk. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Og hvor kobler man lydkabel til et kort? (tenker hvor fra.. og hvilken kabel bruker man? Lenke til kommentar
SirElectron Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Og hvor kobler man lydkabel til et kort? (tenker hvor fra.. og hvilken kabel bruker man? Kabel for det burde følge med skjermkortet, hvor på hovedkortet den skal stå kommer ann på hva slags hovedkort. Ta en titt i manualen :-) Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Fulgte ikke med noe kabel med mitt skjermkort Gigabyte GTX295 Noen som vet hvor man kan få tak i en slik kabel? Lenke til kommentar
SirElectron Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376201 For nvidia kort.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Ypperlig Takk for hjelpa, og sorry for at jeg stjal tråden Endret 26. mars 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Hehe, går fint det ^^ hadde fått svar på det jeg lurte på så for min del spiller det ingen rolle. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 På ATI/AMD sine nye skjermkort så går lyden digitalt internt i pcen(ikke spør meg hvordan ). Du trenger da altså ingen kabler. Har ikke testet dette selv, men har lest at det fungerer sånn. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Både nVidia og AMD kjører lyd via HDMI slik standarden tilsier. nVidia må riktignok ha en egen lydkabel inn på skjermkortet, men AMD sine kort kjører dette via PCI-e uten at man trenger noe ekstrautstyr. DVI og HDMI er samme signaler, så bortsett fra lyden og selve pluggen er det ingen forskjell i funksjonalitet. Les hele tråden intelli-musa Det du sa er allerede sagt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå