Gå til innhold

Trenger litt starthjelp til manuelle innstillinger på Nikon D40

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar! :)

Regner med at det er dette objektivet du tenker på?

50mm er vel kjent for å være sylskarpt og veldig godt egnet til spesielt portretter og jeg har sett dette objektivet som referanse i flere tester. Er 38mm like skarpt og på alle måter like bra som 50mm`en? Og hva er forskjellen på 1/8D og 1/8G?

Fikk vel igrunn svar på det meste, men en ting jeg fortsatt lurer på (som har stor betydning for evt videre kjøp av obketiver) er dette med lyssterke objektiver. Jeg siterer meg selv:

Har tenkt til å kjøpe Nikon`s 50mm f1/8 om ikke så altfor lenge. Ser dette får mye skryt og da bl.a fordi det er et veldig lysssterkt objektiv. Og om man bruker blender på 1.8 så blir jo åpningen veldig stor og mottagelig for lys, men hva om man f.eks tar bilder med dette objektivet med la oss si blender på 8. Vil dette objektivet da fortsatt krever mindre lys enn mitt nåværende 18-55mm standard-objektiv med brennvidde på 50mm, eller blir dette objektivet omtalt som lyssterkt kun pga blenderen på 1.8?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og om man bruker blender på 1.8 så blir jo åpningen veldig stor og mottagelig for lys, men hva om man f.eks tar bilder med dette objektivet med la oss si blender på 8. Vil dette objektivet da fortsatt krever mindre lys enn mitt nåværende 18-55mm standard-objektiv med brennvidde på 50mm, eller blir dette objektivet omtalt som lyssterkt kun pga blenderen på 1.8?

At objektivet er lyssterkt betyr at største blender er stor.

Blender f/8 på to forskjellige objektiver med samme brennvidde krever nøyaktig like mye lys.

Lenke til kommentar

Det er D40 du har selv? (ref. overskrifta)

Husk at du trenger et AF-S-objektiv for å kunne få autofokus på D40. Er det denne du tenker å kjøpe vil du ikke få autofokus (på D40). Så vidt jeg vet har ikke Nikon noen 50mm f/1.8 AF-S. Alternativene er den som er nevnt (35mm f/1.8), og denne. Sistnevnte er vel eneste 50mm fra Nikon som er AF-S, om du helst vil ha 50mm. Den har også større blender, men koster igjen godt og vel tre ganger så mye. Å måtte fokusere manuelt blir vel fort tungvindt når du er vant til autofokus. Ville bare gjøre deg obs på det, så du ikke får deg en overraskelse.

Lenke til kommentar
Regner med at det er dette objektivet du tenker på?

50mm er vel kjent for å være sylskarpt og veldig godt egnet til spesielt portretter og jeg har sett dette objektivet som referanse i flere tester. Er 38mm like skarpt og på alle måter like bra som 50mm`en? Og hva er forskjellen på 1/8D og 1/8G?

Mente den nye 35/1.8-AF-S-Nikkoren ja. I tillegg til å gi deg autofokus på D40, er den nok bedre på blenderne 1.8-2.2 enn 50/1.8 AF-D, særlig i hjørnene. 50/1.8 er den som gir deg mest ytelse for pengene, og hvis du ikke bruker de aller største blenderne så mye, er den ikke lett å slå optisk. Derfor har den vært brukt endel som referanseobjektiv. Men for de fleste, er 50mm på crop litt i minste laget til vanlige portretter. Til motebilder, halvfigur-bilder, konsertbilder i små lokaler, og fotografering av gjenstander er det glimrende. Men til vanlig portrett vil jeg og mange med meg opp i minst 60mm. 85/1.8 AF-D er rimelig og glimrende til portrett, innedørs sport etc. Men heller ikke den autofokuserer på D40. Mange kombinerer også makroobjektiv og portrettobjektiv - fins muligheter i 50/60/90/100/105/150 mm (minst)

Lenke til kommentar

Jeg vet at 50mm f/1.8 ikke har autofokus, men hadde planer om å prøve. Men er nok mye mulig at jeg heller går for 38mm med autofokus ja.

For min del er forskjellen på 50mm og f.eks 60mm som det nevnes, kun hvor langt unna motivet jeg må være. Er det alt? Eller er det også andre forskjeller?

Ellers skal det sies at jeg tar bilder av alt mulig. Men mest ungene og "happenings" som bursdager, teater, svømmehallen osv osv, så trenger et godt allround objektiv.

Lenke til kommentar
For min del er forskjellen på 50mm og f.eks 60mm som det nevnes, kun hvor langt unna motivet jeg må være. Er det alt? Eller er det også andre forskjeller?

Hvor langt unna du står påvirker perspektivet. 60mm gir mer "kompresjon" av perspektivet (fordi arbeidsavstanden er større for samme utsnitt), noe som er ønskelig for portretter.¨

Edit: skal forsøke å rekke å gi en liten innføring i sammenheng mellom blits, blender og lukkertider når jeg får tid - rekker ikke de helt lange innleggene for tiden pga. Aprilfesten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg vet at 50mm f/1.8 ikke har autofokus, men hadde planer om å prøve. Men er nok mye mulig at jeg heller går for 38mm med autofokus ja.

Hvis du har god tid når du tar bilder, kan manuellfokus gå helt fint, også med D40 uten modifikasjoner. (Annen mattskive for bedre manuellfokus.) Men du går veldig fort glipp av situasjoner, eller bommer fort litt for mye når du bruker store blenderåpninger, uten autofokus. Derfor tror jeg det lønner seg å begynne med AF-S-objektiver på D40. Og 35mm/1.8 AF-S er iflg Bjørn Rørsletts vurdering god nok til yrkesbruk :)

Dette har Anew forklart. Jeg vil bare tilføye at for både mye og for lite "dybde" i portretter kan være dumt. For mye får du når du stikker en vidvinkel opp i nesa på folk - men noe av den effekten får du lett med 50mm også - derfor brukes gjerne litt lengre brennvidder. Portretterer du folk med sterk tele, blir derimot ansiktene dønn flate. (Store neser nøytraliseres, men ørene kan komme veldig fram.) Derfor er det gjerne området 60-150mm (på crop) som hovedsaklig bruks til (hode) portrett. Kommer du langt under 100mm, kan endel føle seg "invadert" - dette er veldig individuelt, men også veldig vanlig.

Ellers skal det sies at jeg tar bilder av alt mulig. Men mest ungene og "happenings" som bursdager, teater, svømmehallen osv osv, så trenger et godt allround objektiv.

Tror du er best tjent med et "normalobjektiv" i første omgang da, altså 35mm. Men til teater, svømmehall etc kan du trenge mer rekkevidde. Et objektiv som koster endel, men som jeg har inntrykk av at mange er fornøyde med, er Sigmas 50-150mm/2.8. Den dekker hele portrettområdet, er fin til teater, svømmehaller etc, men kan bli litt kort på utendørs fotball og sånt. Det er jo masse å velge i innen rimelige og brukbare zoomer til D40. Hovedproblemet er at de jobber best i bedre lys enn det vi vanligvis fotograferer i. Innen lengre fastbrennvidder (80+ mm) med autofokus er dessverre fortsatt utvalget lite og ganske dyrt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor langt unna du står påvirker perspektivet. 60mm gir mer "kompresjon" av perspektivet (fordi arbeidsavstanden er større for samme utsnitt), noe som er ønskelig for portretter.¨

Edit: skal forsøke å rekke å gi en liten innføring i sammenheng mellom blits, blender og lukkertider når jeg får tid - rekker ikke de helt lange innleggene for tiden pga. Aprilfesten.

Ser veldig frem til den innføringen. Litt mer peil nå (siden april er vel overstått) på når du kan få tid til å skrive litt? :)

Lenke til kommentar

Argh. Jeg drukner litt i jobb og familieliv om dagen, så det er vanskelig å finne tid til de litt lengre innleggene.

Det er flere her på forumet som er kan forklare dette minst like godt som meg - noen som kan forbarme seg over en nybegynner?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vel, jeg skal prøve.

Grovt fortalt består lukkeren av to gardiner; en som åpner og en som lukker. Ved korte lukkertider rekker ikke åpnings-gardinen å komme helt "ut av veien" før lukkergardinen starter. Dermed blir det en horisontal stripe som beveger seg over bildesensoren, og hele sensoren er aldri eksponert for lys i et og samme øyeblikk. Ved svært raske lukkertider, f.eks 1/4000 sekund, vil det bare være en smal stripe som beveger seg over sensoren og belyser den.

Dette går dårlig sammen med blits. Blitsblinket varer i svært kort tid, kanskje så lite som 1/20 000 sekund. Den korteste lukkertiden hvor hele lukkeren er åpen samtidig (hele sensoren er eksponert for lys) varierer fra kamera til kamera og kalles raskeste blitssynkroniseringshastighet (flash sync speed). Ved denne lukkertiden, eller lengre lukkertider, går det bra å bruke blits. En D40 har en noe spesiell konstruksjon og har dermed en svært rask synkhastighet, hele 1/500 sekund. Det normale for digitale speilreflekskameraer er 1/200 eller 1/250 sekund.

I tillegg har mange kamerasystemer noe som kalles rask blitssynk. Dette fungerer slik at blitsen fyrer av flere ganger, perfekt synkronisert med lukkerens bevegelse. Dersom lukkertiden for eksempel er halvparten av maksimal synkroniseringshastighet, vil blitsen fyre to ganger, en gang når nøyaktig halvparten av sensoren er eksponert for lys, og så igjen for den andre halvdelen av sensoren. Dette reduserer rekkevidden for blitsen, da den må fyre to eller flere ganger i løpet av et svært kort tidsrom (den rekker ikke å lade seg opp noe særlig mellom blinkene).

Lenke til kommentar

Syntes du klarte deg bra jeg. :)

Ble en del klokere i hvertfall. Men tidligere så fikk jeg kun 1/60 lukkertid, men nå får jeg 1/500 som er maks som du sier. Har du en anelse av hvorfor jeg plutselig får til dette? Har knotet en del med dette, så vet ikke helt hva som åpnet for raske lukkertider.

Har ikke kameraet her nå, men mener å huske at jeg må bruke lukkerprioritet for å få til 1/500, kan det stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...