Gå til innhold

Trenger litt starthjelp til manuelle innstillinger på Nikon D40

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk over til D300, tok jeg "the big step" og gikk over til manuelt.

Bruker M så og si hele tiden, det eneste som ikke står i M er fokusen.

Prøver å holde lavest mulig ISO hele tiden, velger en blender jeg vil ha (5-5,6 bruker jeg ofte) og bruker kameraets lysmåler til å justere lukkertiden.

...men hva i heite hule er poenget? Selvplaging? Det du beskriver er jo ikke annet enn en utrolig klønete form for blenderprioritet (A på Nikon).

De aller færreste av de litt erfarne fotografene her på bruket benytter M til annet enn spesielt vanskelige lysforhold.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den står på 200.

Tok bilder av ungene i badekaret i dag og sliter fortsatt litt med de halvmanuelle innstillingene. Har tatt en del bilder i A-modus for å fremtvinge klart objekt med uklar bakgrunn (husker ikke faguttrykket). På badet er det relativt mye lys, og når jeg satt blenderen til 5.6, valgte den en lukkertid på 1/60. Da jeg kom på pcen så jeg at bildene var litt mørke og jeg opplever igjen at i søkeren så står eksponeringen helt mot minus-siden. Prøvde å ha forskjellige objekter i fokus, men fikk samme resultat.

Tok også bilder av minsten tidligere i dag, og når jeg setter blender til 4, 5,6 eller 8 så er det alltid 1/60 lukkertid som velges. Virker nesten som om den velges uansett ved disse blenderverdiene.

Dette er jo som sagt innendørs i "normal" belysning, og når jeg kom utendørs merket jeg at lysmåleren fungerte mye bedre og forandret blender/lukkertid utifra omgivelsene.

Lenke til kommentar

Dette er fordi vi som mennesker er utrolig dårlige til å bedømme hvilket lys vi befinner oss i.

Dette er også grunnnen til at vi har den eldegamle tommelfingerregelen "sunny sixteen"

Vi oppfatter bra / dårlig lys ulikt basert på mange parametre, som fks farger på vegg etc..

Kameraet ditt er en del flinkere, da det ikke påvirkes av slikt. Det velger nok ofte 1/60 til deg, for å begrense kamerarystelser også. selv om du kansje hadde vært bedre tjent med lenger lukkertid.

Du kan prøve å kompansere med eksponeringskompansasjon.

Lenke til kommentar
Nei, den står på 200.

Tok bilder av ungene i badekaret i dag og sliter fortsatt litt med de halvmanuelle innstillingene. Har tatt en del bilder i A-modus for å fremtvinge klart objekt med uklar bakgrunn (husker ikke faguttrykket). På badet er det relativt mye lys, og når jeg satt blenderen til 5.6, valgte den en lukkertid på 1/60. Da jeg kom på pcen så jeg at bildene var litt mørke og jeg opplever igjen at i søkeren så står eksponeringen helt mot minus-siden. Prøvde å ha forskjellige objekter i fokus, men fikk samme resultat.

Tok også bilder av minsten tidligere i dag, og når jeg setter blender til 4, 5,6 eller 8 så er det alltid 1/60 lukkertid som velges. Virker nesten som om den velges uansett ved disse blenderverdiene.

Dette er jo som sagt innendørs i "normal" belysning, og når jeg kom utendørs merket jeg at lysmåleren fungerte mye bedre og forandret blender/lukkertid utifra omgivelsene.

Sikker på at du ikke har stilt på eksponerings trinnet? Husker ikke helt hva det heter, men der man kan stille +- EV steg. Viss den står i det negative området vil kamera konsekvent undereksponere.

Lenke til kommentar
Nei, den står på 200.

Meh, sheptisk...

Brukergrensesnittet på iso-innstillingene til D40 kunne med fordel vært bedre. Har du bladd igjennom de eksponeringene med iso-verdien synlig og verifisert at den var 200 på alle eksponeringene, eller bare lest av innstillingen?

I custom menu, valg 10 auto-iso, står den on eller off?

Lenke til kommentar

Det virker som om kameraet står på auto-ISO og at du har satt lengste lukkerhastighet til 1/60 før ISO skal oppjusteres. Hvis lyset er slik at du får korrekt eksponering ved f. eks. 4 og 1/60, vil en nedblending til 5,6 øke ISO mens lukkerhastigheten forblir stående på 1/60.

Men da stemmer det ikke som du skriver at alle bildene er tatt med ISO 200....

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar
Ja, har sjekket og alle var ISO 200.

I custom-menyen står den på "on".

Kameraets oppførsel stemmer med at auto-iso var "on". At alle var iso 200 er overraskende. Sjekket du det i kamera eller med et exif-verktøy? Nikon spytter ut en hel masse exif som ikke var relevant for bildet, f.eks. hva kameraet var stilt på (f.eks iso: 200, men samtidig står det et annet sted hvilken iso som fatisk ble brukt. Sjekk igjen. Se også svaret fra boos over.

Lenke til kommentar

Brukte du blits på innendørsbildene?

Lenke til kommentar

Se på bildene på skjermen til kameraet også trykker du nedover på navigeringstasten et par ganger, da vil du få frem info om bildet, blant annet hvilken iso som ble brukt. Selv om du har satt iso til f. eks 200 så vil den endre seg om du har auto-iso på.

Lenke til kommentar
Ja, har sjekket og alle var ISO 200.

I custom-menyen står den på "on".

Kameraets oppførsel stemmer med at auto-iso var "on". At alle var iso 200 er overraskende. Sjekket du det i kamera eller med et exif-verktøy? Nikon spytter ut en hel masse exif som ikke var relevant for bildet, f.eks. hva kameraet var stilt på (f.eks iso: 200, men samtidig står det et annet sted hvilken iso som fatisk ble brukt. Sjekk igjen. Se også svaret fra boos over.

Ja, alle bildene har ISO på 200. Men det er jo to auto-instillinger på ISO. Det er den i "hovedmenyen" hvor man kan velge mellom 200, 400 osv osv, også er det den hvor man kan velge auto on/off og et par andre instillinger. Hvem av disse er "master"? Nå er ihvertfall alltid ISO`en på 200

Brukte du blits på innendørsbildene?

Ja, bruker SB-400 som jeg skyter i taket.

Se på bildene på skjermen til kameraet også trykker du nedover på navigeringstasten et par ganger, da vil du få frem info om bildet, blant annet hvilken iso som ble brukt. Selv om du har satt iso til f. eks 200 så vil den endre seg om du har auto-iso på.

Vel, det er altså 200 som er verdien. :) Er med den metoden du beskriver jeg har sjekket.

Lenke til kommentar

Ja, i A modus vil den velge 1/60 uansett når du har blitsen på (dette kan du endre i menyen, men jeg tror 1/60 er raskeste "flash shutter speed" instillingen for D40). Hvis du går over i S eller M kan du få raskere lukkerhastiget, begrenset av "flash sync speed" instillingen - som jeg tror er 1/500 på D40).

(Hvis noen har mer peiling på D40 kan de gjerne korrigere meg.)

Lenke til kommentar
Ja, bruker SB-400 som jeg skyter i taket.

Dette forklarer alt. 1/60 er default lukkertid (sync speed) når du bruker blits.

Vil det si at den alltid vil velge 1/60? Skal fikse noen bilder med exif i morra. :)

Den vil aldri velge en lukkertid lengre enn 1/60 når det ikke er nok lys (og du ikke har satt noe annet i menyene). Altså - om det tilgjengelige lyset tilsier en lukkertid på 1/15, så setter kameraet lukkertiden til 1/60, og lar blitsen sørge for nok lys.

Om blitsen ikke er "på", så tillates selvsagt lengre lukkertider.

D40 syncer helt ned til 1/500 - avhengig av tilgjengelig lys i automodus, eller avhengig av hvor mye naturlig lys du vil ha med i M.

Forøvrig forstår de færreste nybegynnere hvordan blitslys egentlig fungerer (jeg har lenge ment å skrive en FotoWiki-artikkel om det, men har aldri rukket å komme noen vei). For nikonister er det viktig å skjønne forskjellen på TTL og TTL BL-modusene (det samme gjelder nok alle produsentene, men der kjenner jeg ikke terminologien). Jeg har ikke tid til noen lengre redegjørelse nå, men om du sliter med mørke blitsbilder, så "tving" blitsen inn i TTL-modus ved å velge spotlysmåling.

Lenke til kommentar
Men det er jo to auto-instillinger på ISO. Det er den i "hovedmenyen" hvor man kan velge mellom 200, 400 osv osv, også er det den hvor man kan velge auto on/off og et par andre instillinger. Hvem av disse er "master"?

Auto Iso ON overstyrer. De par andre innstillingene der er max iso du er villig til å godta, og korteste lukkertid som benyttes før kameraet begynner å klatre mot max iso.

Som arnold_layne og Anew har svart så spiller dette sammen med blitsegensapene i dette tilfellet. Det blir litt å holde styr på, men du er på god tur nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...