King-Nothing Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg har bestemt meg for å ikke bruke auto og heller lære meg å stille inn kameraet manuelt for å få mest mulig ut av det. Men det finnes jo flere "manuelle" innstillinger på dette kameraet. Å stille alt inn 100% manuelt er kanskje litt i meste laget for en nybegynner, så jeg tenkte å prøve å bruke en av disse innstillingene hvor man kan bestemme lukkertid, mens kameraet da finner riktig blender og vice versa, men jeg trenger litt hjelp i starten her. Jeg syntes det er enklere å forholde seg til lukkertid i stedet for blender, så derfor tenkte jeg å velge dette selv og la kameraet velger blender. Jeg har gått igjennom alle de andre instillingene å stilt de etter Ken Rockwell`s guide for å ha dette som utgangspunkt. Har skjønt at dette er en fyr som kjenner dette kameraet meget godt og vil tro at hans anbefalinger er et godt utgangspunkt. Problemet er bare at jeg ikke helt vet hvilken lukkertid jeg burde bruke. Jeg vet at jeg må ha en rask lukkertid for å få med kjappe bevegelser som løping, vannsprut o.l og lav lukkertid om jeg f.eks skal ta bilde i mørket uten blits, eller få en stilig effekt på en rennende bekk, men der stopper også min kunnskap. Jeg har bare hatt kameraet i noen dager og har for det meste tatt bilder innendørs av barna og diverse ting i huset for å prøve meg frem. Men når jeg f.eks tar bilde av en stillestående ting, så ser jeg ingen forskjell på f.eks 1/60 og 1/500. Samme når jeg tar et bilde av guttungen på 3,5år som står modell. Han står jo skjelden helt stille, men også her ser jeg ikke store forskjellen. Vil det si at det ikke spiller noen rolle hvilken lukkertid jeg bruker så lenge bildet blir skarpt? Eller er det noen "regler" her? Så fyr løs dere som kan dette. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Vil det si at det ikke spiller noen rolle hvilken lukkertid jeg bruker så lenge bildet blir skarpt? Eller er det noen "regler" her? Tommelfingerreglene er jo der for å hjelpe med nettopp å få skarpe bilder. Hvis du er normalt flink til å stå stille og holde kameraet rolig, og ikke beveger kameraet mye når du trykker ned utløseren så sier tommelfingerregelen at du trenger en lukkertid som svarer til 1 / (brennvidde x cropfaktor) Altså: med 18mm på D40 får du 1/(18*1.5) =~ 1/30 sekund med 55mm =~ 1/75 sekund med 200mm =~ 1/300 sekund Holder du mindre støtt må du korte inn på lukkertiden. Med en del trening kan du strekke ut lukkertiden. På 1/30 sekund så skal ikke motivet bevege seg mye før bildet blir uskarpt, men dette legger du merke til etter hvert. Følg med på kvaliteten og innstillingene. Har du sett Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til og det mer utfyllende fotokompendiet? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ser ikke helt det store målet med å gjøre alt manuelt. Hvorfor ikke benytte blenderprioritet (A) og lukkerprioritet (S), og la kamera stille den andre "dimensjonen" selv. Jeg for min del benytter veldig ofte A eller P og enkelte ganger M (spesielt med blitser og portrett). Anbefaler å bruke automatikken der man kan - den gjør somregel en langt bedre jobb enn du vil få til selv. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Ser ikke helt det store målet med å gjøre alt manuelt. Hvorfor ikke benytte blenderprioritet (A) og lukkerprioritet (S), og la kamera stille den andre "dimensjonen" selv. Jeg for min del benytter veldig ofte A eller P og enkelte ganger M (spesielt med blitser og portrett). Nå leste du posten hans litt fort... Anbefaler å bruke automatikken der man kan - den gjør somregel en langt bedre jobb enn du vil få til selv. Det er da aldri for tidlig å forsøke å lære? Og å starte med å ta kontroll over enten lukkertid eller blender er en god idé. Endret 24. mars 2009 av kaian Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Legger meg langflat, leste ikke alt i detalj Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Vil det si at det ikke spiller noen rolle hvilken lukkertid jeg bruker så lenge bildet blir skarpt? Eller er det noen "regler" her? Tommelfingerreglene er jo der for å hjelpe med nettopp å få skarpe bilder. Hvis du er normalt flink til å stå stille og holde kameraet rolig, og ikke beveger kameraet mye når du trykker ned utløseren så sier tommelfingerregelen at du trenger en lukkertid som svarer til 1 / (brennvidde x cropfaktor) Altså: med 18mm på D40 får du 1/(18*1.5) =~ 1/30 sekund med 55mm =~ 1/75 sekund med 200mm =~ 1/300 sekund Holder du mindre støtt må du korte inn på lukkertiden. Med en del trening kan du strekke ut lukkertiden. På 1/30 sekund så skal ikke motivet bevege seg mye før bildet blir uskarpt, men dette legger du merke til etter hvert. Følg med på kvaliteten og innstillingene. Har du sett Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til og det mer utfyllende fotokompendiet? Har lest den guiden du refererer til og også kortversjonen av fotokompendiet, men skal lese hele versjonen også. Brennvidde er vel bare antall mm som brukes? Og kan du forklare hva cropfaktor betyr? Men da har jeg altså rett når jeg sier at det ikke spiller noen rolle hvilken lukkertid jeg bruker så lenge bildet blir klart og tydelig? Man blir jo helt gal av alle disse utrykkene og man blir jo litt redd for å kanskje ta bilder i månedsvis uten å ha utnyttet kameraet maks. Men tusen takk for veldig godt svar! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 I og med at blenderen i stor grad hersker over dybdeskarpheten man oppnår, pleier jeg som regel å foretrekke stille denne manuelt, og la kameraet styre lukkertiden. Liten blenderåpning (høyt f-tall) hvis jeg ønsker at mest mulig i bildet skal være skarpt. Stor blenderåpning (lavt f-tall) hvis jeg ønsker dybdeuskarphet. Førstnevnte krever selvfølgelig mest lys, men det er aldri problematisk å få ålreite lukkertider i dagslys. Dette er altså ved utendørsbruk. Beveger jeg meg innendørs føler jeg behov litt mer kontroll, og stiller oftest kameraet i M-modus. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Brennvidde er vel bare antall mm som brukes? Og kan du forklare hva cropfaktor betyr? Ja, det er millimeter brennvidde, det er helt rikitg. Det er en kort forklaring på cropfaktor i den ene kjøpeguiden. Poenget med å trekke inn crop-faktoren her nå er at tommelfingerregelen er knyttet til utsnittet en gitt brennvidde ga med filmkamera. Men da har jeg altså rett når jeg sier at det ikke spiller noen rolle hvilken lukkertid jeg bruker så lenge bildet blir klart og tydelig? Ja, når du har tilstrekkelig lukkertid til å få et skarpt bilde kan du bruke overskuddet til andre ting, som å få større dybdeskarphet, eller senke iso for å få mindre støy, hvis du ønsker det. Man blir jo helt gal av alle disse utrykkene og man blir jo litt redd for å kanskje ta bilder i månedsvis uten å ha utnyttet kameraet maks. Sant. Men det er ikke så veldig mange ting man trenger å beherske fort. Men lukkertid for skarpe bilder og blender for passende dybdeskarphet er fine steder å starte, sammen med korrekt eksponering, "til høyre". Men du kan trygt anta at du kan lære masse hver måned i flere år uten å maxe ut i forhold til det kameraet du har nå. Begrensningen sitter (nesten) alltid rett bak kameraet, i hvertfall er det sånn bak mine kameraer... Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Joda, det går nok flere år før jeg evt lærer meg å beherske kameraet fullstendig, men jeg vil ihvertfall få best mulig bilder utifra innstillingene som kan gjøres med min (les deres) kunnskap. Igjen vil jeg at du forklarer noe. Riktig eksponering, "til høyre". Det sa ikke meg så mye. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Joda, det går nok flere år før jeg evt lærer meg å beherske kameraet fullstendig, men jeg vil ihvertfall få best mulig bilder utifra innstillingene som kan gjøres med min (les deres) kunnskap. Igjen vil jeg at du forklarer noe. Riktig eksponering, "til høyre". Det sa ikke meg så mye. Bruker du histogrammet etter å ha tatt bilde vil du få fordeling mellom lys (felles for RGB) eller lys for rød, grønn og blå separat. Målet er å ikke klippe histogrammet. dvs, man har skyvd alt til over kanten til høyre (overeksponert), eller alt til over kanten til venstre (sterkt undereksponert). Ekponerer man slik at kurven heller mot høyre side uten å klippe vil man få mest mulig utbytte av sensoren og et minimum av støy. (ja, jeg vet dette var en ekstremt forenklet fremstilling) Edit: Prøv selv med eksponeringskompensasjon. - verdi flytter histogrammet mot venstre, + flytter det mot høyre. Du ønsker å ligge så nært høyrekanten som mulig uten å "oversvømme" den. Endret 24. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Quote: "Riktig eksponering, "til høyre"." For hvert bilde har du kun et bestemt og begrenset dynamisk omfang, altså en maksgrense for mørke områder, og en maksgrense for lyse områder. Kameraet klarer ikke fange opp både kjempemørke og kjempelyse områder i samme bilde. Det samme gjelder egentlig for øyet, men øyet kan kontinuerlig justere det dynamiske omfanget. F.eks om du kjører i sollys inn i en tunnell, vil du merke at det virker veldig mørkt til å begynne med, så tilpasser øyet seg mørket etter hvert. Kameraet kan ikke tilpasse seg både det sterke lyset og det mørke mørket i samme bilde, og må "velge" hvor på lysstyrkeskalaen (i mangel på bedre ord) det skal legge seg for det bestemte bildet. Det er f.eks derfor objekter blir til siluetter om du tar bilder av de i sterkt motlys. Om du blar opp/ned med piltastene på forhåndsvisninga av bildene du tar, vil du legge merke til en slags graf-liknende sak. Denne sier noe om hvor mye lys sensoren har fanget opp fra skyggeområder (venstre side), mellomlyse områder og høylysområder (høyre side). Det beste er om "grafen" ikke går utenfor kantene, og at den er fordelt jevnt over hele området (x-aksen om du vil). Dette er kanskje den beste måten å ha oversikt over eksponeringen av bildet, om du forstår det essensielle. Det som menes med "til høyre" er vel at du burde holde "grafen" så langt mot høyre som mulig, uten at noe klippes vekk. Du kan eksperimentere litt, og følge med på histogrammet (som det heter) til de bildene du tar. Slik lærer du kanskje å bli litt mer bevisst på eksponeringen av bildet. Du finner sikkert også mye bedre og mer presis info om histogrammet enn jeg gir deg, om du leter litt på nettet. Endret 24. mars 2009 av jaadd Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Igjen, takk for meget godt svar! Det blir mye enklere å forstå dette når jeg får såpass gode svar. Sitter å leser på fotokompendiet nå og ser en setning som jeg har sett flere andre steder: "Så lenge kameraet er håndholdt skal tallet på lukkertiden aldri være mindre enn tallet på brennvidden til det objektivet som brukes" Jeg regner med at det er den brennvidden som brukes der og da som man skal regne utifra? Men om jeg skyter med brennvidde på 18mm, så skal lukkertiden være? Ikke 18 sekunder regner jeg med. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 "Så lenge kameraet er håndholdt skal tallet på lukkertiden aldri være mindre enntallet på brennvidden til det objektivet som brukes" Jeg regner med at det er den brennvidden som brukes der og da som man skal regne utifra? Men om jeg skyter med brennvidde på 18mm, så skal lukkertiden være? Ikke 18 sekunder regner jeg med. 1/18 sekund blir det da. Men som nevnt over, det baserer seg på "fullformat". Du må ta hensyn til crop-faktoren så da blir det 1/(18*1,5) =~ 1/27 =~ 1/30 sekund. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvorfor ikke bare prøve deg fram? Jeg tar en god del bilder av bikkja mi med mitt D40, og prøver meg bare litt fram og tilbake med lukkertid og diverse. Kommer jo an på hvor mye sollys det er ute, om du er i direkte sollys, kveldssollys osv... I stedet for å låse seg i masse utregninger om ditt og datt bør du heller bare gjøre deg kjent med hver situasjon du ønsker å ta bilde i, så kan du oppsettet til neste gang F.eks har jeg innsett at jeg må bruke over 1/1000 lukkertid (gjerne 1/2500 eller hva det er) når jeg skal prøve å fange dyret i lufta. Så stiller du inn på ISO, exp og lar kameraet ordne aperture. Evt. ordner du aperture'en selv og lar kameraet fikse lukkertid ved portretter. Trikset er å ta masse bilder, se på de på kameraet, ta enda flere med den innstilninga som du føler så best ut. Se på de på pc'n, finn ut hva som EGENTLIG var best, og gå tilbake og prøv med samme greia neste gang. Har aldri lest kompendiet til kameraet jeg Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har selvfølgelig ikke tenkt til å kun bruke disse formlene for å ta bilder, men jeg vil gjerne ha et best mulig utgangspunkt. Men det kommer nok til å bli maaange bilder med forskjellige instillinger for å prøve meg frem. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Man blir jo helt gal av alle disse utrykkene og man blir jo litt redd for å kanskje ta bilder i månedsvis uten å ha utnyttet kameraet maks. Velkommen i klubben Det er praktisk talt ingen av oss her som utnytter kameraet maks. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 "Så lenge kameraet er håndholdt skal tallet på lukkertiden aldri være mindre enn tallet på brennvidden til det objektivet som brukes" Den var ikke så dum, det skal jeg huske på Da jeg gikk over til D300, tok jeg "the big step" og gikk over til manuelt. Bruker M så og si hele tiden, det eneste som ikke står i M er fokusen. Prøver å holde lavest mulig ISO hele tiden, velger en blender jeg vil ha (5-5,6 bruker jeg ofte) og bruker kameraets lysmåler til å justere lukkertiden. Dette fungerer for det meste fint. Får jeg ikke en brukbar lukkertid, går jeg enten ned på blender, opp på iso eller kombinert. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Har prøvd meg litt frem her hjemme nå med kameraet i A. Om jeg stiller blenderen i den ene enden av skalaen så velger kameraet en spesifikk lukkertid på objektet jeg sikter på. Men når jeg da drar blenderen i den andre enden av skalaen så forandres kun lukkertiden ett eller to hakk. Virker ikke dette rart? Har selvfølgelig fokus på samme objekt hele tiden. Ser også at jeg veldig ofte havner på sterk undereksponering (ofte helt i enden av minus-delen), men noen ganger blir bildene bra, andre ganger helt forferdelige. Er det noe som kan forklares? Endret 25. mars 2009 av King-Nothing Lenke til kommentar
boos Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Har prøvd meg litt frem her hjemme nå med kameraet i A. Om jeg stiller blenderen i den ene enden av skalaen så velger kameraet en spesifikk lukkertid på objektet jeg sikter på. Men når jeg da drar blenderen i den andre enden av skalaen så forandres kun lukkertiden ett eller to hakk. Virker ikke dette rart? Har selvfølgelig fokus på samme objekt hele tiden. Ser også at jeg veldig ofte havner på sterk undereksponering (ofte helt i enden av minus-delen), men noen ganger blir bildene bra, andre ganger helt forferdelige. Er det noe som kan forklares? Forstår ikke helt hva du gjør. Bruker du A og velger blenderåpning vil lysmåleren i kameraet velge en lukkerhastighet som burde gi en nogenlunde ok eksponering. Det burde i hvert fall ikke som en generell regel bli sterkt undereksponert. Hvis du da ikke måler lyset direkte mot en lyskilde (sol eller lampe), men det er det vel ingen grunn til å gjøre. boos Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Er lysforholdene konstant? En liten sky foran sola kan tilsvare ett EV trinn eller mer. Hvis du har satt kameraet opp til å øke i 1/3-deler vil det si 3 "hakk" eller mer. Hele blendertrinn er 2.8, 4, 5.6, 8, 11 osv Hele lukkertider trinn 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15 Eks. Ved konstant ISO og lysforhold. Blender: 4 - 5.6 - 8 - 11 Lukker: 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 Større blender åpning=raskere lukketid Mindre åpning=kortere lukkertid Det er faktisk altfor logisk til å ikke skjønne dette. Prøv å bruk EV-kompensasjon som er nevnt tidligere. Det er en knapp som ser nesten slik ut: +/- Endret 25. mars 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå