Gå til innhold

Er min Nikon SB-400 blits treg?

Anbefalte innlegg

Sitter å leser og leker meg med mitt Nikon D40 kamera og SB-400 blits. Men jeg syntes blitsen er litt treg til å "hente seg inn". På det meste får jeg den til å være med på fire bilder tatt kjappest mulig etterhverandre. Det er forsåvidt greit nok, men etter at jeg har tatt disse bildene, bruker den ca 20sek før den er klar for flere bilder.

Er dette normalt eller er min blits i tregeste laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå bruker jeg Duracell (engangs). Så det ingenting jeg kan stille inn for å fikse dette?

Blits-lampa skal fyres av med noen tusen volt, for å få til det må en kondensator lades opp. Ladestrømmen hentes fra batterienene, og batteriene har en viss evne til å levere strøm fort. Hvert blits-blink tar en mengde strøm som står i forhold til hvor mye lys du trenger, og oppladingstiden står i forhold til hvor utladet kondensatoren er.

Det betyr at hvis du kan klare deg med mindre blits får du flere skudd enn om du trenger mye lys. Forsøk med blits-eksponeringskompensasjon, Ev -1, f.eks., og se om det blir bra.

Lenke til kommentar

Du er nok ikke alene, nei :) Jeg har også SB-400, og er forsåvidt fornøyd ved bruk i spesielle anledninger, som familie-sammenkomster o.l. hvor mange ikke trenger å skyndte seg å ta bildene. Ved idrett på kveldstid er det rett og slett bånn...

Lenke til kommentar

Aldri opplevd dette med SB-600, SB-800 eller SB-900. SB-600 tar noe lengre tid å lade seg opp etter et flash på 100% styrke, men vi snakker ikke om mange sekunder i diff. SB-900 med 4 batterier oppfører seg omtrent som SB-800 med 5 batterier på dette området (rundt 2 sekunder ladetid etter flash på 100% stryke, som man somregel ikke gjør... så ladetid blir kortere).

Hovedutfordringen til SB-800 er at den er så "villig" at du kan ende opp med å ødelegge blitsen ;) SB-900 har default sikring som kan slås av (ikke at jeg skjønner hvorfor noen vil slå av denne funksjonaliteten).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hadde vært deilig med SB-600 ja, men den koster vel rundt 2000kr og de andre du nevner er vel bare dyrere og dyrere?

Hvem av de kan du anbefale til en hobby-fotograf? Holder det lenge med SB-600 eller er det mye forskjell på den og de andre?

Jeg får jo bare se hvor mye jeg trenger blitz utendørs og til bilder i bevegelse, det er vel som nevnt her, da SB-400 ikke strekker til.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig SB-600 er veldig bra, eneste negative med den er at den mangler det hvite utrekksbare reflektorkortet (den har utrekksbar defuser). SB-700 vil sannsynligvis dukke opp dette året(?), men prisen vil være mye høyere. Tror du vil bli svært fornøyd med SB-600, har begynt å bruke den ganske mye de siste månedene etter at den har tilbrakt et par år i skapet uten å bli brukt. Blitsen jeg bruker aller mest er SB-800, men det er mest pga størrelsen. SB-900 er bedre på alle måter, men liksom akkurat litt for stor. Til vanlig bruk er SB-800 og SB-600 tilnærmet identisk.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Min mening er at man bør kjøpe så kraftig blits som mulig. Jeg blåser titt og ofte full effekt på SB-800'en når jeg bouncer samtidig som jeg blender litt ned for å få tilstrekkelig dybdeskarphet.

Sigma EF-530 DG Super er et godt "sparevalg".

Lenke til kommentar

Har kikket litt på eBay og etter hva jeg kan se så skiller det ikke mer enn 50-100$ fra SB-600 til SB-800. Nå skal det sies at dette er bud og at det er slik det ligger ann nå, men regner ikke med at sluttbudet havner så langt unna. Om man er heldig tror at man kan få SB-800 til ca 2000kr + frakt. I Norge koster den jo 3000kr så er litt å spare.

Jeg får se hvor mye jeg savner det ekstra kruttet i blitsen, og vurdere etterhvert. Men takk for svarene ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Jeg satt i nye batterier nå og da det mye bedre med en gang gitt. De andre ble satt inn for en uke siden og jeg har ikke tatt så veldig mange bilder (ca 150 med blits), men tydelig at den bruker mye batteri.

Tenkte å kjøpe oppladbare og en lader. Noe som anbefales? Er vel litt forskjellig kapasitet på de forskjellige batteriene ettersom jeg skjønte ut fra manualen til SB-400.

Lenke til kommentar
Har kikket litt på eBay og etter hva jeg kan se så skiller det ikke mer enn 50-100$ fra SB-600 til SB-800. Nå skal det sies at dette er bud og at det er slik det ligger ann nå, men regner ikke med at sluttbudet havner så langt unna. Om man er heldig tror at man kan få SB-800 til ca 2000kr + frakt. I Norge koster den jo 3000kr så er litt å spare.

Jeg får se hvor mye jeg savner det ekstra kruttet i blitsen, og vurdere etterhvert. Men takk for svarene ihvertfall! :)

Husk å plusse på 25% mva hvis den stoppes i tollen

Lenke til kommentar
SB-600 tar noe lengre tid å lade seg opp etter et flash på 100% styrke, men vi snakker ikke om mange sekunder i diff. SB-900 med 4 batterier oppfører seg omtrent som SB-800 med 5 batterier på dette området (rundt 2 sekunder ladetid etter flash på 100% stryke, som man somregel ikke gjør... så ladetid blir kortere).

Stemmer dette? Jeg har aldri sammenlignet selv, men jeg ville tro at fire batterier vil bruke lenger tid på å lade opp etter full styrke på SB-800 enn full styrke på SB-600 (siden SB-600 er svakere)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...